یک فعال اجتماعی: رسانه‌ها ابعاد وقوع سیل در سیستان‌و بلوچستان را روشن کنند


یک فعال اجتماعی: رسانه‌ها ابعاد وقوع سیل در سیستان‌و بلوچستان را روشن کنند

زاهدان- ایرنا- یک فعال اجتماعی در منطقه زرآباد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اغلب رسانه ها در روزهای نخست، به ابعاد وقوع سیلاب توجهی نداشتند، گفت: باید در کنار امدادرسانی، شرایط منطقه در رسانه ها به طور صحیح به اطلاع مردم برسد.

«یحیی بهرامزهی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عموم مردم نیز از خسارت های وارد شده بی اطلاعند.

وی با اعلام اینکه زرآباد به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی استان آسیب جدی دیده است و اغلب محصولات از بین رفته اند، گفت: مناطق زرآباد و دشتیاری بیشترین آسیب را در سیل اخیر متحمل شده اند.

وی افزود: برآوردهای اولیه از تخریب کامل باغات موز در این منطقه حکایت دارد ضمن آنکه در ۱۲ هکتار از این منطقه محصولات جالیزی خارج از فصل نظیر هندوانه، طالبی و گوجه نیز در مزارع کشت شده بود که همگی در سیل از بین رفته است.

وی با اعلام اینکه ۹۰ درصد محصولات کشاورزی این خطه در سیل از بین رفته است، گفت: از آنجا که رودخانه های فصلی منطقه از این خطه به سمت دریا می روند، بخش قابل توجهی از سیلاب ها به این زمین ها وارد شد که خسارت ها را دوچندان کرد.

وی که خود ساکن زرآباد استان سیستان و بلوچستان است، گفت: زرآباد بین چابهار و جاسک در استان هرمزگان واقع شده و جاده ترانزیتی که چابهار را به بندرعباس متصل می کند، در این سیل خسارت کامل دیده است.

بهرامزهی یادآور شد: با وجود بالا بودن خسارت های وارده به مزارع و باغات، منازل مسکونی تخریب نشده اند و فقط در این منطقه شاهد آبگرفتگی خانه ها در سه روستا هستیم.

این فعال اجتماعی درباره روند امدادرسانی ها نیز توضیح داد: نیروهای امدادی از شامگاه ۲۲ دی ماه توزیع چادر و آب آشامیدنی را در بین اهالی منطقه آغاز کرده اند اما نیاز است تا اقلام خوراکی، بهداشتی، پوشاک، پتو و چادر نیز بین سیلزدگان توزیع شود.

بهرامزهی همچنین گفت: خبرهای رسیده حاکی از آن است که وسعت خرابی ها در شرق هرمزگان بویژه روستاهای اطراف جاسک بیشتر است در حالی که در این منطقه اغلب باغات و مزارع آسیب کامل دیده اند.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است. بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.
اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است. به عنوان مثال به گفته ضیاء الحق هاشمزهی فرماندار نیکشهر امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود و به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.

بر اساس این گزارش، با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

2750 واحد مسکونی سیل‌زده لرستان آماده بهره‌ برداری است