روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر


روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر

کابل - ایرنا - یازدهمین دور گفت وگوهای آمریکا و طالبان در قطر ادامه دارد اما در کابل روایت های متفاوتی از کاهش خشونت و آتش بس نقل و قول می شود که واکنش هایی را نیز در پی داشته است.

در جریان یازدهمین دور گفت وگوهای صلح آمریکا با طالبان آتش بس و کاهش خشونت دو موضوعی که در افغانستان موافقان و مخالفان خود دارند اما به دلیل نبود اطلاعات موثق از نشست دوحه فقط بازار گمانه زنی ها در این مورد گرم است.

برخی منابع خبری افغانستان به نقل از «اسوشتیدپرس» نوشته اند که طالبان طرح آتش بس موقت را به طرف آمریکایی ها سپرده اند اما منابع طالبان همواره آتش بس را رد کرده و طرح کاهش خشونت را پیشنهاد کرده اند که این طرح با مخالفت شدید دولت افغانستان مواجه شده است.این رسانه غربی نوشته است، طرح آتش بس که به آمریکایی ها ارائه شده شامل هفت تا 10 روز می شود.

نمایندگان طالبان در دوحه اما خبرهایی را منتشر کرده اند که طالبان و آمریکایی در حال نهایی کردن گفت وگوهای صلح هستند و در باره نحوه برگزاری مراسم امضای توافق‌نامه بحث و تبادل نظر کرده اند.

طالبان: درصدد توافق برای خروج آمریکایی‌ها در ماه جاری هستیم

"سهیل شاهین"، سخنگوی گروه طالبان، گفت، هدف این گروه آن است که تا پایان ماه جاری میلادی(ژانویه) در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با آمریکا توافقنامه امضا کند.

شاهین به روزنامه پاکستانی "دان" گفت:‌ هدف طالبان امضای توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ژانویه است و این گروه آماده است در روزهای منتهی به امضای توافقنامه صلح با آمریکا، گستره عملیات نظامی‌اش را کاهش دهد.


روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر

وی افزود، هدف از کاهش عملیات نظامی فراهم کردن محیطی امن برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

شاهین خاطر نشان کرد: این توافقنامه مربوط به آتش بس نیست بلکه در ارتباط با کاهش عملیات نظامی ماست و این کاهش عملیات محدود به نیروهای خارجی نیست و همه نیروها، از جمله نیروهای دولتی افغانستان را شامل می شود.

"ملا عبدالغنی برادر"، مذاکره کننده ارشد طالبان، حدود دو هفته پیش گفته بود، جنگ زمانی در افغانستان خاتمه خواهد یافت که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند.


روز پنجشنبه گذشته «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان اما گفته بود که طالبان با طرح کاهش خشونت ها موافقت کرده است و آن را نتیجه تلاش و همکاری کشورش برای تأمین صلح در افغانستان عنوان کرده و این موافقت طالبان ذا گامی به پیش خوانده بود.

این گزارش های ضدو نقیض باعث شد که سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی در کابل هشدار دهد که اگر طرح آتش بس عملی نشود، 11 دور گفت وگوهای صلح بی نتیجه خواهد ماند.

«صدیق صدیقی» تأکید کرد که کاهش خشونت ها واژه جدیدی است که معنایی ندارد و به صلج صلح پایدار منجر نمی شود.

روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرد که نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور و زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا نتیجه گفت وگوهای اخیر را با دولت شریک سازند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز روز گذشته طرح کاهش خشونت بجای آتش بس توسط گروه طالبان را فریب جامعه جهانی عنوان کرد که این گروه می خواهد با آن از صلح فرار کند.

محمدسرور دانش در نشستی حقوق بشری در کابل گفت تا زمان که مذاکرات مستقیم بین‌افغانستانی با محوریت دولت این کشورآغاز نشود و طالبان آتش بس سرتاسری را نپذیرند،هیچ اعتمادی بین دو طرف برای صلح بوجود نخواهد آمد.

روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر

معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز تأکید کرد که کاهش خشونت یک کلمه مبهم است و افزود: گروه طالبان با این بازی می خواهد توافق نامه صلح با آمریکا را به امضا برساند.

به باور دانش اما امضای توافق نامه صلح آمریکا و طالبان برای مردم و دولت افغانستان که طرف اصلی صلح هستند هیچ سودی ندارد و مشکلی را نیز حل نخواهد کرد.

وی پذیرفت که دولت، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و گروه های قومی در مذاکرات کنونی صلح در حاشیه اند و تصریح کرد که این وضعیت به صلح نخواهد انجامید.

به گفته دانش ، مردم و دولت افغانستان صلحی را می پذیرند که همه طرف های درگیر در جنگ با آتش بس سراسری از مسیر دموکراتیک و روش های آن فضای مسالمت آمیز را فراهم کنند.

به اعتقاد معاون رئیس جمهوری افغانستان هرگونه توافق در باره نظام امارتی و نظام دیگری که دیکتاتوری و استبداد را دی پی داشته باشد و همچنین حقوق بشر را نقض کند صلح را تامین نخواهد کرد بلکه تداوم جنگ با نام دیگری خواهد بود.

طالبان با وجود آنکه از نتیجه گفت وگوهای صلح با آمریکا راضی به نظر می رسند اما خروج آمریکایی ها را تنها راه پایان جنگ در افغانستان می دا
نند.

«ملاعبدالغنی برادر» رئیس گروه سیاسی طالبان در قطر به «پی بی اس» گفته است که طالبان قادر هستند که پس از خروج آمریکایی ها تمام چالش های پیشرو از جمله نابودی داعش را حل کنند.

روایت‌های متناقض از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در قطر

وی تأکید کرده است که اگر آمریکایی ها در افغانستان حضور نداشته باشند، افغان ها بدون شک به توافق خواهند رسید.

اما آگاهان سیاسی افغان بر این باورند که عدم حضور دولت افغانستان در گفت وگوهای آمریکا و طالبان و امضای احتمالی توافق نامه صلح نگران کننده است.

اکبرجان فولاد» یکی از آگاهان افغان گفته است که امضای توافق نامه صلح بدون حضور دولت افغانستان می تواند خطرناک باشد و باعث افزایش خشونت ها در این کشور شود.

به باور وی آمریکایی ها با نشست های که با طالبان داشت به این گروه هویتی دروغین داده و آنها با طرح کاهش خشونت می خواهد بگویند که اگر توانایی کشتن و حمله را داشتند انجام خواهند داد و در غیر آن به خشونت ها کاهش خواهند داد.

مجلس نمایندگان افغانستان هم به گفت وگوی طالبان و آمریکا در قطر واکنش نشان داده و آن را مذاکرات مشکوک، خطرناک و وطن فروشی خوانده اند.

«بلقیس روشن» نماینده استان فراه در مجلس دیروز (شنبه) تأکید کرد که اظهارات طالبان و وزیر خارجه آمریکا در باره صلح افغانستان خطرناک است و از بی خبری مجلس در رابطه با روند گفت وگوهای صلح انتقاد کرد.

وی از مجلس خواست که نظاره گر فروش افغانستان نباشند و دست بکار شوند، در غیر آن تا یک و نیم ماه دیگر طالبان در قدرت شریک خواهند شد.

«همایون شهیدزاده» نماینده دیگر مجلس نیز گفت: توافقی که دولت و مجلس نمایندگان افغانستان در آن سهم نداشته باشند، ارزشی نخواهد داشت.

وی خواستار فعال شدن مجلس در این راستا شد و تأکید کرد که نقش دولت به ویژه مجلس نمایندگان باید در روند صلح برجسته شود.

سخنان معاون سیاسی گروه طالبان که گفته است، اگر آمریکایی ها بطور کامل از افغانستان خارج شوند، طالبان قادر خواهند بود مشکلات را حل کنند، تأمل برانگیز است زیرا امکان آن وجود دارد که طالبان با امضای توافق نامه صلح با آمریکایی ها و خروج نظامیان آمریکایی شاید به این باور برسند که می توانند از طریق جنگ دولت افغانستان را ساقط کرده و قدرت را تصاحب کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هم در برابر شکنجه عکاس ایرانی و هم در آدم ربایی طالبان سکوت کردید!