کتابخانه متروکه فردوس در ورامین جان می گیرد


کتابخانه متروکه فردوس در ورامین جان می گیرد

تهران- ایرنا- سال گذشته بود که خبرگزاری ایرنا، در گزارشی با عنوان سرنوشت کتابخانه ای که رهبری به ورامین هدیه دادند به موضوع کتابخانه فردوس پرداخت، حال مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با حضور در ورامین، آمادگی این نهاد را برای تعیین تکلیف این کتابخانه اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، در سفر ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۲ رهبر معظم انقلاب به شهرستان ورامین، احداث ده‌ها پروژه عمرانی به تصویب رسید که یکی از این پروژه‌ها احداث کتابخانه در منطقه‌ای محروم از شهرستان ورامین موسوم به باغ مهبد بود.

عملیات احداث این کتابخانه از سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع و زیربنای ۳۰۰ مترمربع آغاز شد و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. یک سال بعد، این مکان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران تجهیز و با حضور مسئولان وقت بدون برخورداری از آب، برق، گاز و تلفن راه اندازی شد ولی عمر استفاده از آن چند ماه بیشتر طول نکشید و به گفته مسئولان این نهاد، پس از به سرقت رفتن وسایل آن، تعطیل شد.

هر چند احداث این کتابخانه در منطقه ای محروم می توانست بخشی از کمبودهای فرهنگی منطقه را جبران کند ولی بی‌توجهی به آن باعث شد تا تنها چندماه پس از افتتاح، تعطیل و امروز به طور کامل متروکه شود.

حال پس از یکسال از گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسئولان استانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور در شهرستان ورامین آمادگی و عزم خود را برای تعیین تکلیف این کتابخانه اعلام کرده اند.

کتابخانه متروکه فردوس در ورامین جان می گیرد

تعیین تکلیف کتابخانه فردوس

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار ورامین گفت: اهمیت موضوع کتابخانه فردوس و لزوم پاسخگویی به مردم، عزم مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران را بر تعیین تکلیف کتابخانه فردوس استوار کرده است.

محمدهادی ناصری طاهری گفت: جانمایی احداث کتابخانه فردوس، غیرکارشناسی صورت گرفته است و این امر باعث شد تا نتوان به خوبی از ظرفیت این فضای فرهنگی استفاده کرد.

وی افزود: بر اساس سند آمایش سرزمینی نهاد کتابخانه‌های عمومی، اگر تعیین مکان احداث کتابخانه کارشناسی نباشد، حتی اگر زمینه اجرای پروژه نیز وجود داشته باشد، از احداث آن خودداری می‌شود تا مشکلات اینچنینی به وجود نیاید.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع کتابخانه فردوس ورامین، کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی بازدیدی از ساختمان این کتابخانه انجام داده و حتی آزمایش خاک نیز از محل احداث سازه به عمل آمده است.

ناصری اظهار کرد: احداث غیراصولی این کتابخانه باعث شده تا نتوان با صرف هزینه‌های هنگفت نیز آن را برای استفاده مجدد آماده کرد لذا باید در کوتاه مدت، مکان جدیدی را برای استقرار کتابخانه در نظر گرفت تا طرحی جامع برای احداث کتابخانه جدید ارائه شود.

وی گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران آماده است تا در صورت تعیین یک مکان موقت، به سرعت نسبت به تجهیز آن اقدام کرده و کتابخانه فردوس را بار دیگر احیا کند.

کتابخانه متروکه فردوس در ورامین جان می گیرد


سرانه شهرستان پایین است

فرماندار ورامین نیز در این دیدار با تأکید بر کمبود سرانه فضای کتابخانه‌ای در این شهرستان گفت: ورامین از هفت کتابخانه عمومی با بیش از یکصدهزار جلد کتاب برخوردار است و برای رفع کمبودهای این حوزه، به سه کتابخانه جدید نیاز دارد.

حسین کاغذلو افزود: کمبود کتابخانه باعث شد تا در سفر رهبر معظم انقلاب، احداث چند کتابخانه در شهرستان ورامین که آن سال شامل ورامین، پیشوا و قرچک بود، در دستور کار قرار گیرد ولی جانمایی نادرست کتابخانه فردوس باعث شد تا عملا هیچ استفاده‌ای از آن صورت نگیرد و امروز به ساختمانی متروکه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه سال گذشته کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین، موضوع واگذاری این ساختمان به شهرداری و احداث یک کتابخانه جدید مورد تصویب قرار گرفت ولی اقبالی از سوی مسئولان وقت کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای اجرایی شدن این مصوبه صورت نگرفت.

فرماندار گفت: شهرستان ورامین آماده است تا به منظور تحقق خواست مردم و با هدف حفظ بیت‌المال، زمینه لازم برای تعیین تکلیف این کتابخانه را فراهم کند تا با راه اندازی آن، بخشی از نیازهای شهرستان برطرف شود.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

از ابتدا صدا و سیما مسئول نظارت بر صوت و تصویر فراگیر بوده است