پس از توافق صلح باید قومی فکر کنید


ارگی ها چه در زمان حامد کرزی و چه در زمان اشرف غنی احمدزی برای تقویت طالبان لابی گری کردند! نگاهی ارگ با طالبان نگاه دشمنانه در میدان جنگ نبود بلکه نگاهی قومگرایانه و لابیگرایانه بود، میزان پیشروی طالبان در جبهات جنگ بیش از اینکه...

ارگی ها چه در زمان حامد کرزی و چه در زمان اشرف غنی احمدزی برای تقویت طالبان لابی گری کردند!

نگاهی ارگ با طالبان نگاه دشمنانه در میدان جنگ نبود بلکه نگاهی قومگرایانه و لابیگرایانه بود، میزان پیشروی طالبان در جبهات جنگ بیش از اینکه مربوط به استخبارات نظامی پاکستان باشد مربوط کمک های سخاوتمندانه ارگی ها است که از امکانات آمریکایی ها و قوای ناتو نه تنها برای نابودی طالبان استفاده نکردند بلکه هم در زمان حامد کرزی و هم در زمان اشرف غنی احمدزی طالبان هم در عرصه ی ملی و هم در عرصه ی بین‌المللی رشد و اعتبار بیشتر پیدا نمودند.

فساد گسترده مالی و اخلاقی ارگی ها هم باعث جدایی مردم از ارگی ها و تقویت صفوف طالبان گردید و این امر موجب آن گردید که آمریکایی ها به این نتیجه برسند که نمی شود با یک اداره فاسد که تعریف از دوست و دشمن در میدان جنگ ندارند کار کرد و خود وارد مذاکره با طالبان شدند.

اکنون که مذاکره با طالبان نهایی شده است تمام اقوام افغانستان باید برای شرکت در آینده افغانستان قومی فکر کنند و تا اینکه تمام اقوام به صورت عادلانه در اداره کشور سهم نداشته باشند امکان برقراری صلح پایدار محال است.

حسن علی عدالت


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تشابهات بین امان الله خان و غنی غلزی؟