خاطرات و گوشزدهای یک عکاس خبری


خاطرات و گوشزدهای یک عکاس خبری

آی تای شکیبافر در کارگاه عکاسی ایده‌یابی در فتوژورنالیسم و ارتباط با سوژه به معرفی خصوصیات یک فتوژورنالیسم (عکاس خبری) اشاره کرد و تجربه‌های خود را در این زمینه بیان کرد.

کتابخانه مرکزی اصفهان صبح تا عصر امروز (پنجشنبه- ۲۴ بهمن ماه) به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه شهرداری اصفهان، میزبان برپایی کارگاه آموزشی "ایده‌یابی در فتوژورنالیسم و ارتباط با سوژه" بود.

شکیبافر با بیان خصوصیات یک عکاس خبری، اظهار کرد: در عکاسی خبری، عکاس راوی داستانی است که اتفاق افتاده و می‌توان گفت قصه‌پردازی از یک اتفاق که در خدمت مطبوعات باشد را عکاسی خبری گویند.

او با بیان اینکه یک عکاس خبری باید از جسم و ذهنی قوی برخوردار باشد، گفت: در فتوژورنالیسم نباید در مورد رویداد و داستان قضاوت کنیم و برای مثال در عکاسی از یک جنگ نباید برای ما فرد مهاجم و مدافع متفاوت باشد و آن‌ها را قضاوت کنیم.

این عکاس خبری آزاد ادامه داد: درعکاسی یک رویداد باید تمام واقعیت را نشان داد و کاری به اعتقادات خود نداشته باشیم. در سانسور برخی عناصر نباید تلاش کنیم و آنچه که در واقعیت در حال رخ دادن است را به نمایش بگذاریم.

خاطرات و گوشزدهای یک عکاس خبری

او با اشاره به اینکه نباید عکاس دخل و تصرفی در داستان یک رویداد داشته باشد، تصریح کرد: تلاش برای عجیب نشان دادن یک داستان، دخل و تصرف در ماجراست. عکس‌های فتوژورنالیست باید فرای متن عمل کند. مخاطب خارج از بعد عکس حضور دارد بنابراین باید اقشار مختلف مردم را در هنگام عکاسی در نظر گرفت.

شکیبافر اضافه کرد: در عکاسی خبری باید بسیار صبور باشید و برای عکاسی از ارگان یا شخص مربوطه روزها و ماه‌ها وقت بگذارید تا مخاطب شما اجازه عکاسی دهد. برای مثال عکاسی از زنان سیستان یک تابو و گناه کبیره میان مردم است، اما من برای اجازه عکاسی از آن‌ها مدت‌ها با آن‌ها رفت و آمد کردم و در کنار آن‌ها غذا خوردم تا موفق به اجازه عکاسی از آن‌ها شدم.

او با مهم خواندن اینکه یک عکاس باید مسلط به زبان‌های دیگر باشد، گفت: امروزه یک عکاس خبری باید مسلط به زبان‌های دیگر باشد و معتقد هستم یک عکاس باید به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط داشته باشد تا بتواند از رقبای خود فاصله بگیرد و برتر از دیگر عکاسان باشد.

این عکاس خبری در پایان گفت: روایت یک داستان بسیار مهم است و باید توجه کنیم که یک داستان را از کجا آغاز و در کجا به پایان برسانیم. ضمن اینکه در فتوژورنالیسم هرآنچه که در سطح دنیا اتفاق می‌افتد الزاما یک خبر نیست بلکه یک رویداد است.

به گزارش ایسنا، آی تای شکیبافر (متولد ۱۳۶۸) چهره‌ای جوان و نام آشنا در دنیای عکاسی است. برنده شدن در چندین جشنواره بین‌المللی از جمله PX۳ فرانسه، توانایی وی در برخورد حرفه‌ای با موضوعات مورد علاقه‌اش را نشان می‌دهد. شکیبافر از آن دست هنرمندان جوانی است که سابقه و تجربه‌ای بیش از سنشان دارند و همین عامل موجب موفقیت او شده است. توجه به جزئیات و مفهوم بدل به امضای شخصی او در آثارش شده‌اند؛ به گونه‌ای که پشت هر تصویر دلیلی از آن چه که او را مجذوب سوژه کرده است وجود دارد. علاوه بر این، توجه به زنانگی و جنسیت یکی از نکات بارز آثار اخیر اوست. به باور او عکاسان باید پر دل و جرات بوده و اگر زن هستند، به توانایی‌های خود ایمانی دوچندان داشته باشند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟