به تعویق انداختن یائسگی با زندگی در نزدیکی فضاهای سبز


به تعویق انداختن یائسگی با زندگی در نزدیکی فضاهای سبز
زندگی در نزدیکی فضای سبز با فایده های متعددی من جمله کاهش ریسک چاقی (Obesity) مرتبط است. حال پژوهشگران دریافته اند زندگی در مجاورت چنین محل های میتواند یائسگی را به تأخیر اندازد.

به گزارش مهر، پژوهشگران موسسه سلامت جهانی بارسلونا اسپانیا در این مطالعه به بررسی داده های مربوط به ۱۹۵۵ زن از ۹ کشور (اسپانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، بریتانیا، سوئد، استونی، ایسلند و نروژ) پرداختند.

در طول یک دوره ۲۰ ساله، شرکت کنندگان پرسشنامه ای را در خصوص سلامت و فاکتورهای سبک زندگی شأن پُر کردند و نمونه خونی از آن ها گرفته شده بود. همینطور قابلیت دسترسی آن ها به فضای سبز هم محاسبه شد.

«کای تریبنر»، سرپرست تیم تحقیق، در این مورد می گوید: « ما می دانیم که اضطراب باعث افزایش میزان کورتیزول خون می شود و پژوهش های متعددی نشان داده اند که قرارگیری در معرض فضای سبز باعث کاهش آن می شود.»

او در ادامه می افزاید: «میزان پائین کورتیزول با افزایش میزان استرادیول، هورمون جنسی مهم زنانه، مرتبط است. احتمالاً زنانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند دارای میزان پائین تر کورتیزول هستند که در عوض منجر به تاخیر افتادن شروع یائسگی (Menopause) می شود.»

مطالعه نشان داد زنانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند ۱.۴ سال دیرتر دوره یائسگی شأن شروع می شود.

به گفته پژوهشگران، قرارگیری در معرض فضاهای سبز با کاهش ریسک بروز بعضی مشکلات سلامت روان مانند بیماری افسردگی مرتبط است. افسردگی باعث آغاز زودهنگام یائسگی می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...