اوج گرفتن تبلیغات انتخاباتی در کرمانشاه


اوج گرفتن تبلیغات انتخاباتی در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی یک روز مانده به پایان مهلت قانونی به اوج خود رسیده و طرفداران آنها آخرین تلاش‌هایشان را برای جلب حداکثری آرا مردم به کار گرفته‌اند.

مهلت قانونی تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس ساعت هشت صبح فردا (پنجشنبه اول اسفند) به پایان می رسد و ستادهای انتخاباتی نامزدها این ساعت های پایانی پرجنب و جوش تر از قبل تلاش می کنند تا آرا بیشتری را جمع آوری کنند.

نامزدهای انتخابات که عمدتا ستادهایشان را در نقاط پرتردد شهر برپا کرده اند سخت در تکاپوی معرفی خود و برنامه هایشان هستند و اطرافیان آنها نیز روزهای شلوغ و پرکاری را پشت سر می گذارند.

این افراد تنها به ستادهای انتخاباتی خود اکتفا نکرده اند، با عبور از اماکن تجاری، خدماتی و رفاهی و حتی زیارتگاه ها و نمایشگاه سراسری می توان طرفداران کاندیداها را مشاهده کرد که در حال توزیع دفترک و کارت های تبلیغاتی نامزد موردنظر خود هستند.

در این میان، انتخاب شعارهای جذاب و عامه پسند نیز از تیررس نگاه نامزدها مخفی نمانده و هر کدام به نوعی تلاش کرده اند با انتخاب شعاری جذاب طرفداران بیشتری به سمت خود جذب کنند.

«همه با هم برای احیای کرمانشاه، با جوانان کارها دشوار نیست، صدای رسای مردم رنجدیده، انتخابی از جنس عقلانیت و شایستگی، دوباره می سازمت وطن اگرچه با خشت جان خویش، بر همان عهد که بستیم هستیم، فرزند کرمانشاه انتخاب اصلح انتخاب نسل جوان، فریادگر مدبر، اندیشه جوان - فردای جوان و رای تو سعی من مساوی است با فردای بهتر ما» از جمله برخی شعارهایی است که نامزدهای انتخابات مجلس برای خود انتخاب کرده اند.

هرچه به زمان پایان تبلیغات کاندیداهای انتخابات نزدیک تر می شویم ستاد کاندیداها ساعات فعالیت خود را افزایش داده اند به گونه ای که تا حوالی ساعت یک و ۲ بامداد شاهد جنب و جوش افراد داخل آنها هستیم.

این روزها هزاران برگه تبلیغاتی را می توان بر در و دیوار و روی سنگ فرش خیابان ها مشاهده کرد، برگه هایی که هرکدام نام یکی از کاندایداها و شعارها و سوابق آنها رویش نقش بسته است.

در حالی که مکان هایی نیز برای تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده است اما هواداران برخی از کاندیداها پا را فراتر گذاشته و روی بسیاری از در و دیوار این شهر و حتی منازل مسکونی شهروندان را نیز غرق در پوسترها و تصاویر نامزد موردنظر خود کرده اند.

گویی این افراد عزم خود را جزم کرده تا به هر شیوه ممکن حداکثر آرا مردم را جلب و راهی بهارستان شوند در حالی که خیلی از مواقع انجام چنین کارهایی نتیجه عکس داده و باعث ریزش آرا آن ها شده است.

همزمان با اوج گرفتن تبلیغات خیابانی نامزدهای انتخابات، خبرنگار ایرنا با برخی از شهروندان کرمانشاهی در خصوص نحوه تبلیغات کاندیداها همکلام شد.

آنها معتقد بودند، تبلیغات فراوان و چسباندن تصاویر و پوسترهای نامزدها نمی تواند راهکار مناسبی برای جلب نظر مردم باشد و بهتر است با تمکین به قانون برنامه های خود را در ستادهایشان اطلاع رسانی و در محدوده های مجاز نسبت به معرفی خود اقدام کنند.

تبلیغات زیاد و خسارت آفرین گاهی نتیجه عکس می دهد

جواد محمدی شهروند ۵۲ ساله کرمانشاهی در این راستا اظهارنظر جالبی مطرح کرد و گفت: بسیاری از نامزدها تصور می کنند با تبلیغات بسیار زیاد و گسترده می توانند بر آرا خود بیفزایند در حالی که گاهی اوقات این کار برعکس جواب داده و باعث ریزش آرا نامزد موردنظر شده است.

وی ادامه داد: در انتخابات گذشته شورای شهر، یکی از دوستان به همراه خانواده و بسیاری از آشنایانش قصد رای دادن به یکی از نامزدها را داشتند اما هواداران آن نامزد تعداد زیادی پوستر و عکس وی را بر در و دیوار منزلش که تازه آن را هم رنگ آمیزی کرده بود، چسبانده بودند.

محمدی افزود: همین موضوع و خساراتی که هواداران آن نامزد به در و دیوار منزل دوست ما وارد آورده بودند باعث شد تا او و خانواده اش و بسیاری دیگر از آشنایانشان نظرشان تغییر کرده و دیگر به او رای ندادند.

این شهروند کرمانشاه تصریح کرد: این چنین است که گاهی اوقات تبلیغات نامناسب باعث وارد آوردن زیان و خسارت به دیگران شود، می تواند در آرا کاندیداها اثرگذار باشد و باعث ریزش رای آنها شود.

وی گفت: چنانچه تبلیغات هوشمندانه و حتی اگر گسترده هم نباشد به طور قطع پاسخگو بوده و می تواند نظر طیف های مختلف مردم را به خود جلب کند.

محمدی در پایان گفت: انتشار تصویری از نامزد روی یک صفحه و اعلام سوابق و برنامه ها در روی دیگر می تواند پیام خود را به مخاطب و مردم منتقل کند و در نهایت این مردم هستند که تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

کاندیداهای مجلس در محدوده های مجاز تبلیغات انجام دهند

نازنین قیطاسی نیز با بیان اینکه همه جای شهر کرمانشاه از برگه های تبلیغاتی نامزدها پرشده است، از طرفداران آنها خواست تا در محدوده های مجاز تعیین شده نسبت به نصب بنر و پوستر و تصاویر کاندیدای موردنظر خود اقدام کنند.

وی گفت: متاسفانه برخی از نامزدها با عدم توجیه هواداران خود مکان های زیادی از سطح شهر و حتی درب مغازه و منازل مردم را به تصرف پوسترها و عکس های خود درآورده اند در حالی که تا چند روز دیگر زحمت جمع آوری همه آنها با پاکبانان شهرداری است.

قیطاسی با اشاره به لازم بودن تبلیغات برای نامزدها گفت: این کار باید در چارچوب قانون صورت گیرد چرا که آنها مدعی ورود به مجلس به عنوان نهادی قانوگذار هستند پس باید بیشتر از دیگران خود را ملزم به این کار بدانند.

وی در پایان گفت: مردم به برنامه های کاندیداها توجه می کنند نه چاپ عکس های بزرگ و چسباندن آن روی در و دیوار شهر، بنابراین نامزدها بهتر است برنامه های خود را در ستادهایشان برای شهروندان بازگو کنند.

نامزدهایی که در تبلیغات تخلف می کنند شایسته ورود به مجلس نیستند

محمد صفری یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی بود که در گفت و گو با ایرنا، نامزدهای متخلف در تبلیغات را شایسته ورود به مجلس و نمایندگی مردم ندانست.

وی با بیان اینکه مجلس جای قانونگذاری است، گفت: کاندیدایی که خود را در شان مجلس به عنوان نهاد قانونگذار می ببیند اما در عین حال خود از قانون تمرد کرده و پایبند به آن نیست هرگز نمی تواند شایسته ورود به خانه ملت باشد.

صفری تصریح کرد: بدون شک تمکین به قانون و حرکت در مسیری که قانون تعیین کرده بدیهی ترین اصلی است که قانونگذاران آینده کشور باید رعایت کنند.

با پوستر زدن روی دیوار خانه مردم نمی توان رای جمع کرد

الهام امجدیان خانم ۳۷ ساله ساکن منطقه ۲۲ بهمن نیز در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخاباتی گفت: تبلیغات نه اینکه اثری نداشته باشد اما تنها با پوستر چاپ کردن و آن را بر در و دیوار شهر و خانه مردم زدن نمی توان رای جمع کرد.

وی افزود: متاسفانه هواداران چند نامزد انتخاباتی در روزهای اخیر حجم زیادی از تصاویر و پوسترهای کاندیداهای موردنظر خود را روی در دیوار منزل شخصی مردم از جمله خود ما چسبانده اند تا به خیال خود بتوانند رای ما را کسب کنند اما خود من هرگز به چنین افرادی رای نخواهم داد.

امجدیان یادآوری کرد: این افراد عموما برنامه مشخصی نیز ارایه نکرده اند و من و خیلی دیگر از شهروندان نمی توانیم به صرف دیدن عکس به آنها رای دهیم.

این شهروند کرمانشاهی در پایان گفت: رعایت قانون و مقررات انتخاباتی مهمترین انتظاری است که مردم از نامزدها دارند و بهتر است تبلیغات خود را در مکان های اختصاص یافته انجام دهند.

تبلیغات باید قانونی و اثرگذار باشد

امیررضا رسولی نیز با بیان اینکه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید قانونی و اثرگذار باشد،گفت: هدفمند و ضابطه مند بودن این کار برای کاندیداها بسیار بهتر و اثرگذار تر چاپ هزاران بنر و پوستر است.

وی یادآوری کرد: متاسفانه برخی کاندیداها تنها در و دیوار شهر را با عکس و پوسترها و بنرهایشان اشغال کرده اند اما در هیچ کدام آنها اثری از برنامه هایی که دارند به چشم نمی خورد، البته چنین افرادی هم بعید است که برنامه ای داشته باشند وگرنه حداقل به گوشه هایی از آنها اشاره می کردند.

رسولی افزود: شهر و جامعه ما امروز تشنه برنامه و مدیریت صحیح است و به طور قطع حضور افراد بی برنامه که تنها به دنبال رای جمع کردن برای رسیدن به پست و مقام هستند دردی از ما دوا نمی کند.

وی گفت: برخی از کاندیداها توانسته اند با حداقل تبلیغات در این چند روزه، نظرات زیادی به خود جلب کنند، چرا که نه شهر را با پوسترهای خود به هم ریخته اند و نه پا را از قانون فراتر نهاده و تبلیغات غیرقانونی انجام داده اند.

انصراف ۱۷ کاندیدای انتخابات مجلس در استان کرمانشاه

دبیر ستاد انتخابات کرمانشاه با اعلام انصراف ۱۷ نفر از نامزدها، تعداد کاندیداهای باقی مانده در عرصه انتخابات استان را ۱۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: یشترین انصرافی در حوزه انتخابیه کرمانشاه بوده است.

بهرام سلیمانی یادآور شد: تاکنون از میان نامزدهای انتخاباتی از حوزه انتخابیه کرمانشاه هفت نفر، حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین ۲ نفر، حوزه انتخابیه سنقروکلیایی سه نفر، حوزه انتخابیه اورامانات ۲ نفر، حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب ۲ نفر و حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو یک نفر انصراف خود را از انتخابات اعلام داشته اند.

بیش از یک میلیون و ۵۴۶ هزار نفر از مردم کرمانشاه واد شرایط رای دادن هستند

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر از مردم استان در این دوره از انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: ۵۸ هزار و ۲۸۰ نفر از آنها را رای اولی ها تشکیل می دهند.

محمدابراهیم الهی تبار در مورد شرایط رای دادن نیز گفت: کسانی که ۱۸ سال تمام دارند یعنی متولدین دوم اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن می توانند با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی (کد ملی هم قابل قبول است) می توانند در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

وی همچنین تعداد شعب اخذ رای در استان را نیز هزار و ۵۸۵ شعبه اعلام کرد و افزود: یک شعبه نیز در شهر کرمانشاه به اقلیت های مذهبی اختصاص یافته است.

پنج هزار نیروی پلیس امنیت انتخابات کرمانشاه را تامین می کنند

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از آمادگی پلیس برای کمک به برگزاری انتخابات خبر داد و گفت: بیش از پنج هزار نفر به صورت مستقیم تامین نظم و امنیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در استان برعهده دارند.

سردار علی‌اکبر جاویدان، تامین نظم و امنیت انتخابات را براساس قانون بر عهده نیروی انتظامی دانست و گفت: پلیس از مدت ها قبل، پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین نظم و امنیت شعبات اخذ رای در استان را داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال برنامه‌ریزی برای پوشش همه شعبات هستیم، افزود: از ظرفیت نیروی انتظامی، مرزبانی و اگر هم لازم باشد از ظرفیت سپاه و بسیج برای تامین نظم و امنیت شعبات اخذ رای در استان استفاده می‌کنیم.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲ اسفند در سراسر کشور برگزار و استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت هشت نماینده در خانه ملت خواهد داشت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجرای سرود و رزم نوازی در آغاز رژه خودرویی روز ارتش در کرمانشاه