خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا


خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا

سمنان- ایرنا- این روزها خبر رسیدن ویروس کرونا به استان سمنان موجب افزایش تقاضا برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده در بین شهروندان این استان شده، تقاضایی که این ماده ضروری را به ماده‌ای کمیاب تبدیل کرده است، در حالی که تلاش دست‌اندرکاران نیز افزایش ظرفیت تولید این مواد در شرایط کنونی است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در شهر «ووهان» مرکز استان هوبی چین شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

اواخر بهمن امسال بود که زمزمه‌هایی از ورود ویروس کرونا به ایران در فضای‌های مجازی و از منابع غیررسمی به گوش رسید، در نهایت کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت چهارشنبه ۳۰ بهمن، از ابتلای دو نفر به ویروس کرونا در قم خبر داد و گفت که آزمایش اولیه به عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

اخبار در خصوص مثبت اعلام شدن آزمایش افراد در استان‌های دیگر استرس، ناامنی و اضطراب را به جامعه ایرانی و شهروندان استان سمنان تحمیل کرد.

هفتم اسفند، گمانه‌زنی‌ها در محافل به واقعیت تبدیل شد و کرونا به سمنان رسید، این بار، جهانپور ابرازداشت، بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۴۴ مورد جدید ابتلای قطعی به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۹ نفر رسید که یکی از مبتلایان را مربوط به استان سمنان معرفی کرد.

خبری که در رسانه‌ها و فضای مجازی سمنان به سرعت انتشار یافت و موج جدیدی از نگرانی‌ها را در بین مردم این استان ایجاد کرد و به تبع افزایش تقاضای برخی از اقلام بهداشتی همچون ماسک و مواد ضد عفونی ‌کننده را از سوی شهروندان به دنبال داشت.

مردمی مضطربی که با مثبت شدن آزمایش یک فرد به ویروس کرونا در استان سمنان به داروخانه‌ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی و پزشکی برای تهیه اسپری الکل و مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح مراجعه می کردنداما اکثر این تقاضاها با جواب منفی مواجه شد.

با گذشت تنها، ۲ روز از هفتم اسفند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان سمنان به ۶ نفر رسید.

در این شرایط، برخی با وجود همه‌گیری ویروسی که به ندرت کشنده است، اما نمی‌توان از کنارش به راحتی عبور کرد، به فکر سودجویی، دلالی و احتکار و برخی نیز در تفکر کمک به همنوع از روش های مختلف هستند.

جهادگران عرصه اقتصادی در استان سمنان، تولید هر چه بیشتر مواد ضدعفونی کننده به منظور کاهش نگرانی‌های کمبود و تامین این کالاها را در بازار مد نظر دادند. چهار واحد تولیدی در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان مواد ضد عفونی تولید می‌کنند.

واحدهای تولیدی که مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، هالوژن‌ها، کلرهگزیدین و آلدهیدها با ظرفیت ۶ هزار تن و بیش از هفت میلیون و ۳۸۰ هزار عدد ضدعفونی‌کننده تولید می‌کنند و البته برخی از واحدهای تولیدی موادشوینده در استان سمنان قادر به تغییر خط تولید و یا راه‌اندازی خط جدیدی برای عرضه مواد ضدعفونی‌کننده هستند که نیازمند همکاری مسوولان به ویژه وزارت بهداشت است.

خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا

افزایش تولید مواد ضد عفونی کننده در استان سمنان

محمدعلی صفائیان، رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان و تخصصی تولیدمواد ضدعفونی کننده، در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و این استان افزایش تولیدات ضد عفونی کننده را در دستور کار قرار دادیم تا با شتاب بیشتری این محصولات به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به تولید سالانه ۶ هزار تن انواع محصولات ضدعفونی کننده پزشکی و بهداشتی در این واحد صنعتی ، تصریح کرد: نیمی از این میزان معادل سه هزار تن محلول ضدعفونی کننده دست است که با توجه به شرایط شیوع کرونا با ایجاد خط تولید جدید، میزان تولید را افزایش دادیم.

وی تاکید کرد: در برهه فعلی برای دسترسی آسان تر مردم به مواد ضد عفونی‌کننده، میزان تولید مواد ضدعفونی کننده دست با افزایش یک و نیم برابری به پنج هزار تن رسید.

به گفته صفاییان، قبل از شیوع ویروس کرونا این شرکت دانش‌بنیان با چهار خط انواع محصولات ضدعفونی کننده بهداشتی و پزشکی را تولید میکرد که اکنون سه خط تولید جدید به خطوط قبلی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور به گونه ای نیست که فعالان اقتصادی بتوانند به افکاری همچون سود بیشتر بیاندیشند، افزود: روزانه ۱۰ درصد ضد عفونی کننده‌های دست به صورت رایگان با هدف ایجاد آرامش در بین شهروندان در مناطق مختلف شهر سمنان و مهدیشهر به کمک نیروهای بسیج توزیع می‌شود.

رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان و تخصصی تولیدمواد ضدعفونی کننده ابراز داشت: کارکنان این شرکت با افزایش میزان تولید مواد ضدعفونی‎‌کننده به صورت سه شیفت و شبانه روزی مشغول به فعالیت شدند.

نکته جالب توجه دیگر، در این شرکت دانش بنیان علاوه بر تولید ۱۷ نوع محصول تخصصی ضد عفونی کننده پزشکی و بهداشتی، تولید محصول سه کاره SWD که همزمان کار جرم گیری، گندزدایی و ضدعفونی را انجام می‌دهد، در دستر کار قرار داده است، محصولی که تولید آن در کشور منحصر به همین کارخانه در سمنان است.

سید مهدی سیادت پور، مدیر یکی دیگر از کارخانه‌های مواد بهداشتی نیز گفت: خط تولید جدید محلول ضد عفونی کننده دست بر پایه الکل با ظرفیت تولید ۱۵ هزار بطری در استان سمنان در این واحد تولیدی راه اندازی شد.

وی این اقدام را در راستای، کنترل تقاضای مردم استان سمنان در خصوص مواد ضدعفونی کننده برشمرد.

سیادت‌پور به فعالیت ۸۰ کارگر در خط تولید واحد تولیدی مواد ضدعفونی ‌کننده دست اشاره و تصریح کرد: خط تولید در سه نوبت کاری و به طور شبانه‌روزی با هدف کاهش التهاب و نگرانی مردم و تامین بازار مشغول به کار است.

تغییر خط سه واحد تولیدی مواد ضدعفونی در استان سمنان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: سه واحد تولیدی مواد ضدعفونی کننده در استان تغییر خط داده و با ظرفیت حداکثری این مواد را تولید می‌کنند.

حشمت‌الله عسگری افزود: مواد اولیه برای واحدهای تولیدی استان سمنان که تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده جزو پروانه بهداشتی آن‌ها نباشد اما این امکان را داشته باشد، تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه پروانه بهداشتی این واحدهای تولیدی در سمنان صادر شود، تاکید کرد: این اقدام در راستای افزایش تولید محصولات ضدعفونی کننده در استان به منظور برطرف شدن کمبود جدی این محصول‌ها است.

عسگری تاکید کرد: شرایط تغییر خطوط واحدهای تولیدی برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی‌ این استان فراهم شود.

خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا

کمبود الکل برای واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی کننده

در پی افزایش تقاضای مواد ضدعفونی کننده از سوی شهروندان همزمان در سراسر کشور، بسیاری از کارخانجات تولیدی این مواد در تهیه ماده اولیه مورد نیازشان یعنی الکل دچار مشکل شدند.

استان سمنان واحد تولیدی الکل ندارد و بی‌شک در بسیاری از استان‌های کشور واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده نیز خواهان این ماده اولیه هستند و این مساله، کمبود الکل را در واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده سمنان تشدید کرده است.

صفائیان در این خصوص، تصریح کرد: مواد و اقلام مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده این واحد دانش‌بنیان در داخل کشور قابل تامین است.

وی، کمبود الکل را یکی از مشکلات عمده کنونی در تولید مواد ضدعفونی کننده برشمرد و افزود: کمبود نقدینگی دیگر مشکل این واحد است چرا که به علت مشکلات در حواله دولتی برای اتانول، مجبور به خرید این ماده اساسی در بازار آزاد شدیم که سبب فشار مالی بر واحد تولیدی شده است.

وی ابرازداشت: متاسفانه برگشت منابع مالی با فروش موادضدعفونی کننده به دستگاه ذیربط صورت نمی‌گیرد.

رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان و تخصصی تولید مواد ضدعفونی کننده معتقد است، با وجود تمام مشکلات کنونی، این واحد تولیدی با جدیت روند افزایش تولید محصولات ضد عفونی کننده را ادامه می‌دهد چرا که بر حسب وظیفه حرفه پزشکی، سلامت و جان مردم مهم‌تر از کسب درآمد است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، بر کمبود الکل برای واحدهای تولیدی سمنان صحه گذاشته و افزود: در بازرسی‌های انجام شده، کمبود الکل به عنوان ماده اولیه مورد نیاز برای واحدهای تولیدی موادضدعفونی کننده استان مشهود است.

علی تشنه دل ادامه داد: به منظور برطرف شدن این مساله کمیته‌ای با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل می‌شود.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز ابراز داشت: کارخانه تولید کننده الکل در این استان وجود ندارد، مکاتبه‌هایی با کارخانه‌های تولیدکننده این ماده به منظور تامین نیاز اولیه واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده در استان انجام شد.

هژیر فامیلی اضافه کرد: تقاضای الکل در سراسر کشور افزایش یافته است و توزیع و سهمیه‌بندی این ماده در تهران انجام می‌شود که رایزنی به منظور تخصیص سهمیه بیشتر به استان سمنان صورت گرفت.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی سمنان خاطرنشان کرد: شرکت‌های تحت نظارت غذا و دارو، سریع‌تر مجوز تغییر خط و تولید مواد ضدعفونی‌کننده دریافت می‌کند.

تامین سرمایه در گردش و ساماندهی توزیع الکل

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: شبکه توزیع الکل که به صورت حواله دولتی در اختیار واحدهای تولیدی ضدعفونی کننده این استان قرار می‌گیرد، ساماندهی شود چرا که به برخی از این واحدها به میزان مقرر شده حواله دولتی الکل تحویل داده نمی‌شود.

حمیدرضا مداح تاکید کرد: مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده‌ای که افزایش ظرفیت و تغییر خط تولید دادند، مشکل اساسی است که باید مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برگشت منابع مالی برای روند ادامه فعالیت واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده لازم است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: تصمیمات در حوزه علوم پزشکی به صورت کشوری اتخاذ می‌شود و مسایل را تحت الشعاع قرار داده و سبب شده برخی واحدهای تولیدی مواد شوینده که امکان تغییر خط و تولید مواد ضدعفونی‌کننده دارند، دچار مشکل شوند.

مداح یادآور شد: در شرایط کنونی کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان مسایل را هر چه سریع‌تر جمع‌بندی و به تهران به منظور مرتفع‌سازی مشکلات منتقل کنند.

خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا

برخورد جدی با هرگونه احتکار مواد ضدعفونی‌کننده

هر چند، افزایش تولید مواد ضدعفونی‌کننده و تلاش در این راستا از سوی مدیران واحدهای تولیدی و مسوولان استان سمنان در حال اجراست، اما آنچه از همه دردناکتر است،بی‌رحمی مردمی نسبت به برخی دیگر است، در شرایطی که سیطره ترس و دلهره بر مردم به سبب شیوع ویروس کرونا مشهود است، برخی تنها در فکر منفعت و سودجویی به واسطه احتکار مواد ضدعفونی‌کننده هستند.

احتکار در این روزها واژه‌ پرتکراری است که از کوی و برزن به گوش می‌رسد، احتکار ماسک، موادضدعفونی کننده و مواد شوینده خبرهایی که تکرار می‌شود.

نظارت و کنترل و برخورد جدی با هرگونه احتکار در دستور کار مسوولان و دستگاه‌های مرتبط استان سمنان قرار گرفته است.

معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان اظهارداشت: نظارت بر ۱۳۰ واحد شامل داروخانه‌ها، مراکز عرضه تجهیزات پزشکی و ابزار یراق‌ها، عرضه کننده ماسک و ماده ضدعفونی کننده توسط گشت و بازرسی‌های مشترک این اداره‌ کل با علوم پزشکی و صنعت، معدن و تجارت در استان سمنان انجام شده است.

محمدرضا ناصری، با اشاره به ۱۱ مورد تخلف عرضه محصولات بهداشتی در استان سمنان با شیوع ویروس کرونا، ادامه داد: ۱۰ مورد گرانفروشی و یک فقره احتکار ماسک و لوازم ضدعفونی کننده در ماشین گزارش شده است.

این مسوول تعزیرات حکومتی استان سمنان افزود: کارشناسان این اداره‌کل با هرگونه تخلف صنفی در زمینه گرانی‌فروشی و امتناع از فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده برخورد جدی می‌کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: بازرسی و نظارت بر بازار از توزیع کالاهای اساسی در مبدا تا مصرف برای جلوگیری از احتکار هر گونه مواد ضدعفونی‌کننده در این استان افزایش یافته است.

تشنه دل خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازرسی از واحدهای تولید کننده مواد ضد عفونی کننده و داروخانه ها برای جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی در بین مردم استان سمنان به صورت جدی دنبال می‌شود.

ترس عامل خرید هیجانی مواد ضدعفونی‌کننده از سوی مردم شد

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با بیان اینکه به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از ورود دلالان توزیع محصولات ضدعفونی‌کننده با نظارت سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، تصریح کرد: مراجعه و تقاضای مردم برای خرید به میزان متعدد سبب کمبود این مواد در داروخانه‌های استان شده است.

فامیلی ادامه داد: شهروندان به خرید یک عدد مواد ضدعفونی‌کننده قانع نیستند البته این مساله به خاطر جو روانی و ترس در بین مردم است.

فامیلی افزود: علوم پزشکی، ۱۳ هزار بطری ۴۰۰ سی‌سی مواد ضدعفونی کننده با نظارت بازرسان وارد بازار سمنان کرد که ظرف کمتر از یک ساعت در داروخانه‌های این استان به اتمام رسید.

عسگری تصریح کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا، بخشی از اقلام به سرعت با افزایش تقاضا در برخی از استان‌های کشور مواجه شد.

وی بیان کرد: به طور طبیعی برخی از اقلام حداقل مصرف را در طول سال داشتند و مجموعه عرضه‌کنندگان میزان خاصی از محصولات را عرضه می‌کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان ادامه داد: افزایش تقاضا سبب کمیابی برخی از کالاها مانند مواد ضدعفونی کننده، سرکه و مواد بهداشتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی مازاد تقاضا و تعدیل بازار زمان بر است و برای به حداقل رساندن زمان برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

عسگری، به ضرورت پرهیز مردم از احتکار خانگی مواد ضدعفونی‌کننده تاکید کرد و افزود: مردم در خرید این کالاها باید همراهی کنند تا در سایر کالاها چنین مشکلاتی پیش نیاید و به قدر نیاز خریداری کنند.

خطوط تولید سمنان در خدمت مقابله با کرونا

ضرورت ساماندهی توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در استان سمنان

معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان ابرازداشت: ساماندهی توزیع مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها به منظور جلوگیری از سودجویی برخی افراد و رفع کمبود در شهرهای این استان در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: براساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات ارسالی به تعزیرات حکومتی استان سمنان، توزیع مواد ضدعفونی کننده در بین داروخانه‌ها ناهماهنگ است و این امر سبب شده افرادی به کرار از داروخانه‌های مختلف این مواد را تهیه می‌کنند.

ناصری تاکید کرد: در صورت صلاحدید مسوولان ذیربط، به صورت همزمان مواد ضدعفونی‌کننده در شهرهای استان سمنان توزیع شود تا مانع خرید بیش از حد نیاز افراد و سوء استفاده سودجویان در این شرایط شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اردیبهشت سال آینده توله‌های ایران به دنیا خواهند آمد؟