یک ویروس جدید در برزیل کشف شد


یک ویروس جدید در برزیل کشف شد
دانشمندان ویروس مبهمی را شناسایی کرده اند که بنظر می رسد ژنوم آن کاملاً جدید باشد. جمعیتی از ژن های ناآشنا که هیچوقت تابحال در تحقیقات در خصوص ویروس ها به ثبت نرسیده اند.

Yaravirus که به علت Yara( ملکه آب در اساطیر برزیلی) نامیده شده بار اول در یک دریاچه مصنوعی در شهر Belo Horizonte در برزیل کشف شد. در حالیکه امکان دارد این ویروس هیچگونه خطر جدی به همراه نداشته باشد، مرموز و ناشناخته است.

یک ویروس جدید در برزیل کشف شد

دو سال قبل دو دانشمند Bernard La scola و Jonatas S. Abrahao به کشف یک ویروس جدید ساکن در آب به نام Tupanvirus کمک کردند که در رده بندی ویروس های غولپیکر قرار می گیرد. این ویروس ها به علت داشتن کپسیدهای بزرگ( پوسته پروتئینی که ویروس را احاطه و مراقبت می کند) به این نام معروف شده اند. این ویروس ها که جدیدا کشف شده اند تنها به سبب اندازه بزرگشان مورد توجه نیستند، بلکه ژن های پیچیده تری را به همراه خود دارند که توانایی سنتز پروتئین (Protein) را به آن ها می دهد.

پیش از این کشف، تصور می شد که ویروس ها نمی توانند کاری انجام دهند و صرفا قابلیت آلوده کردن بدن میزبان را دارند. ولی اینک معلوم شده که ویروس ها از آنچه که تصور می شد پیچیده تر هستند.

این ویروس تازه کشف شده( Yaravirus) به سبب ابعاد کوچکش نمی تواند در گروه ویروس های غول پیکر قرار گیرد ولی از نظر خاص و یگانه بودن ژن ها بسیار مورد توجه است.

یک ویروس جدید در برزیل کشف شد

نویسندگان مقاله می گویند:خیلی از ویروس های شناخته شده خصوصیت های مشترکی دارند که در پایان سبب طبقه بندی شدن آنها می شود. ولی Yaravirus به دلیل حمل ژن هایی که تابحال توصیف و مشاهده نشده اند اجازه رده بندی آنرا نمی دهد. حدود ۹۰ درصد این ژن ها سابقاً شناخته نشده بودند و به ژن های یتیم مشهور شده اند. تنها ۶ ژن یافته شده که به ژنوم ویروس ها در بایگانی داده ها شباهت دوری دارد و از سایر این ژنها هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

دانشمندان می گویند ممکن است Yaravirus از نخستین گونه ویروس ها یا نوع دوری از ویروس های غول پیکر بوده باشد که به این شکل درآمده. با این حال تحقیقات بسیار زیادی احتیاج است تا داده های بیشتری در مورد این ویروس ناشناخته و جدید به دست آید.

khabaronline.ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟