کرونا و پیامدهای اجتماعی


کرونا و پیامدهای اجتماعی

بروجرد - ایرنا - رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: شیوع بیماری کووید19 در کنار پیامدهای سیاسی و اقتصادی، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مختلفی نیز به دنبال داشته که به نظر می رسد پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن بیشتر باشد.

حسن مروتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شاید برای اولین بار باشد که بر اثر شیوع یک اپیدمی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی از پیامدهای سیاسی و اقتصادی پیشی گرفته­ اند که این امر مستلزم تحقیق و بررسی از نگاه علوم رفتاری و ارائه راهکارها به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی منفی است.

وی افزود: پیامدهای این بیماری دارای جنبه­ های مثبت و منفی است ؛ برخی پیامدهای منفی مانند ایجاد گسست­ های اجتماعی و افزایش فردگرایی و انزوای اجتماعی بیش از پیش افراد جامعه را از هم دور و روابط را بیش از پیش حسابگرانه و غیرعاطفی می کند و این همان چیزی است که معیارهای مهرورزی و نوع­دوستی را تحت تأثیر قرار می­دهد.

وی بیان کرد: بر اساس توصیه­ های پزشکی این روزها افراد به منظور کاهش شیوع بیماری کرونا که به شدت واگیردار است در قرنطینه خانگی قرار گرفته­ اند و ارتباطات اجتماعی بیرون از خانه به کمترین میزان خود رسیده است .

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: حتی شیوه­ های ارتباطات انسانی مانند روبوسی و دست دادن در این روزها تغییر یافته­ اند. اینها همه نشان می­دهند هنجارهای جدیدی در حال شکل دادن به ارتباطات انسانی و اجتماعی افراد جامعه هستند.

وی گفت: موضوع ویروس کرونا صرفاً به نظافت سطوح، شستن دست، رعایت بهتر بهداشت و افزایش تمهیدات بهداشتی ختم نمی­ شود بلکه از سوی دیگر تغییرات در ارتباطات انسانی فقط در مقایسه اکنون با گذشته دیده نمی­ شود بلکه در مقایسه با آینده هم قابل پیش­ بینی است .

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: علاوه بر حذف برخی ارزش­های اجتماعی، هنجارهای جدیدی شکل می­ گیرند که حتی پس از برطرف شدن اوضاع همه­ گیری همچنان دوام خواهند داشت.

مروتی بیان کرد: فضای مجازی نیز در این روزها در اوج فعالیت خود قرار دارد به اینصورت که مطالب و فایل­های چندرسانه­ ای بسیاری در مورد کرونا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می­ شود که افراد برای کسب اطلاعات از رسانه­ های متفاوت که گاهی متناقض هستند و در برخی موارد با شایعه­ سازی ترکیب شده است ، نوعی به هم­ ریختگی رسانه­ ای را تجربه می­ کنند.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: این به هم­ریختگی خود پیامدهای روانی و اجتماعی همچون ترس و اضطراب، وسواس فکری، هراس اجتماعی، کاهش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی و به طور کلی کاهش سلامت اجتماعی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر نباید پیامدهای مثبت شیوع این بیماری را نادیده گرفت ؛ فرهنگ رعایت نظافت شخصی و نظافت محیطی، افزایش زمان باهم بودن والدین و کودکان و به ویژه همسران، توجه بیشتر به امور خانواده به علت افزایش زمان باهم بودن اعضای خانواده، ترویج فرهنگ کتاب­خوانی و سرگرمی­های سالم از پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مثبتی است که می­توان در این زمینه به آنها اشاره نمود.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: به طور کلی به منظور بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فراوان شیوع یک اپیدمی،لازم است پژوهش­هایی صورت پذیرد تا این موضوع تنها از دیدگاه بیولوژیکی نگریسته نشود بلکه از دیدگاه علوم رفتاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان تا کنون هزار و ۱۱۰ نمونه از بیماران مشکوک به کرونا به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است که جواب هزار و هشت نفر مشخص شده است .

از این تعداد، ۳۶۳ مورد مثبت و ۶۵۵مورد منفی ثبت شده است تا به امروز تعداد ۲۹ مورد فوت بر اثر بیماری کرونا در لرستان ثبت شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حادثه رانندگی در لرستان هشت کشته برجا گذاشت