سهم من در مقابله با کرونا آموزش کودکان کار است


سهم من در مقابله با کرونا آموزش کودکان کار است

تهران-ایرنا- مدیر مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش گفت: سهم این مجتمع در پیشگیری و مقابله با بحران بیماری کرونا، آموزش به کودکان کار و خانواده‌های آنان است.

محمدحسن داودی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مدرسه صبح رویش ویژه کودکان کار و خیابان و آسیب‌دیده اجتماعی است و از زمانی که شیوع بیماری کرونا در کشور اعلام شد، اقداماتی را برای آموزش این کودکان انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خانواده‌های کودکان کار بی‌سواد هستند و به رسانه‌ها، تلویزیون و فضای مجازی دسترسی ندارند، گفت: آموزش کودکان و خانواده‌های آنان با این هدف انجام می‌شود که ضمن دچار نشدن به بیماری کرونا، ناقل و عامل این بیماری نیز نشوند.

داودی افزود: برای آموزش کودکان کار، از ششم اسفندماه مربیان مدرسه صبح رویش با اتوبوس «جابزی» مدرسه سیار با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در محل کار کودکان همچون چهارراه‌های سعادت آباد، ولیعصر(عج)، شهرک غرب، پارک لاله، بلوار کشاورز، فداییان اسلام، بازار گل و کوره‌های آجرپزی و حومه تهران حضور پیدا کردند و ضمن آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به صورت بازی، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده به آنان دادند و سه چهار روز یکبار نیز مواد ضدعفونی‌کننده کودکان شارژ می‌شود.

مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش با اشاره به اینکه طبق پژوهش‌های این مجتمع، بیش از ۷۰ درصد کودکان کار سوء تغذیه دارند، اظهارداشت: سوء تغذیه باعث ضعف بدنی کودکان شده و آنان را بسیار مستعد بیماری می‌کند که باید ایمنی بدنشان را ارتقا دهیم.

وی گفت: براین اساس برای کودکان کار، مواد مغذی، مولتی ویتامین و موادی که ایمنی بدنشان را افزایش می‌دهد نیز داده می‌شود.

داودی درباره آموزش دانش‌آموزان صبح رویش برای مقابله با بیماری کرونا بیان کرد: بیش از ۳هزار نفر؛ دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان براساس زمان‌بندی در گروه‌های چهار نفره در مدرسه حضور پیدا کردند و ضمن آموزش نکات و مراقبت‌های بهداشتی، سنجش سلامت جسمی، لوازم بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به آنان داده شد.

مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش افزود: با توجه به مشکلات درآمدی، وضعیت و شرایط زندگی خانواده‌های کودکان کار، در حال حاضر مددکاران این مجتمع ارزاق و مواد غذایی خشک مورد نیاز را به آنان می‌دهند که این روند هم هر دو سه هفته یکبار تکرار می‌شود.

وی، مشارکت نهادهای مردمی برای مقابله با بیماری کرونا را مناسب ارزیابی کرد و اظهارداشت: در حال حاضر همه این سازمان‌ها بسیار فعال هستند و سعی دارند مسئولیت اجتماعی خود را برای مقابله با این بیماری ایفا کنند.

پویش «تنهایی نمیشه»

داودی با اشاره به راه‌اندازی پویش «تنهایی نمیشه» با هدف حمایت سالیانه از کودکان کار اظهارداشت: کودکان کار با مسایل و مشکلات بسیاری مواجه هستند و در حال حاضر بیماری کرونا به مشکلاتشان اضافه شده و با توجه به شرایطشان نمی‌توانیم به آنان بگوییم برای حفظ سلامتیشان کار نکنند، به همین دلیل قصد داریم با کمک و مشارکت افراد جامعه حمایت دائمی از کودکان کار داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد جامعه برای رفع آسیب‌های اجتماعی مسئول هستند، گفت: اگر امروز برای کودکان کار که در بستر آسیب هستند، سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده لازم نیست زندان ایجاد کنیم، براساس اعلام سازمان زندان‌ها سرانه هر زندانی بیش از ۲۰ برابر سرانه هزینه یک دانش‌آموز است، فرد زندانی دیگر اصلاح نمی‌شود و فقط کنترل می‌شود.

مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش افزود: این مجتمع آموزشی، تلاش می‌کند با آموزش درسی، مهارت‌آموزی، رویکرد پیشگیرانه و تغییر مسیر زندگی کودکان کار، آنان در آینده تبدیل به مجرم نشوند.

داودی با بیان اینکه مجتمع صبح رویش، یک نهاد مردمی است، اظهارداشت: این مجتمع هیچ بودجه‌ای از هیچ سازمانی ندارد و به تنهایی نمی‌تواند اقداماتی را برای حمایت و آموزش کودکان کار انجام دهد، بنابراین پویش «تنهایی نمیشه» را برای جلب حمایت از این کودکان راه‌اندازی کرده است.

وی گفت: هر فردی با پیوستن به این پویش می‌تواند با پرداخت ۵۰ هزار تومان در ماه، یک کودک کار را از پشت چهارراه و خیابان به پشت نیمکت مدارس صبح رویش بیاورد و آینده او را تغییر دهد و تامین کند، شهروندان برای مشارکت می‌توانند به سایت مدرسه صبح رویش به نشانی https://sobherouyesh.com مراجعه کنند.

به گفته داودی، مدرسه صبح رویش سال ۹۳ در منطقه ۱۲؛ محله هرندی فعالیت خود را با مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد و در حال حاضر هفت مرکز شامل دبستان‌های پسرانه و دخترانه، متوسطه دوره اول دخترانه و مرکز مهارت‌آموزی با نام «جوانکده صبح رویش» در هرندی(دروازه غار)، دوره اول متوسطه پسرانه در میدان محمدیه، یک مرکز دبستان دخترانه و پسرانه در خاوران منطقه ۱۵ و مدرسه سیار جابزی است.

وی با اشاره به تحصیل یکهزار و ۵۱ دانش‌آموز در مدارس صبح رویش افزود: روش‌های آموزشی این مجتمع علمی و مدرن است و از لحاظ خلاقیت آموزشی و مهارت‌آموزی بسیار متفاوت از مدارس دیگر است و تنها مجموعه‌ای از ایران است که توانسته به اجلاس جهانی وایز(اجلاس جهانی نوآوری در آموزش) راه پیدا کند.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن کشور را درگیر کرده تا چهارم فروردین بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۳ هزار و ۴۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، یکهزار و ۸۱۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۸هزار و ۳۷۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کودکان کار و افراد آسیب دیده بیشتر در معرض بیماری کرونا قرار دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استعدادیابی ورزشی را باید در مدارس تقویت کرد