زنگ خطر کرونا در هرات به‌صدا درآمد/ افزایش آمار مبتلایان در سایه بی‌توجهی دولت


زنگ خطر کرونا در هرات به‌صدا درآمد/ افزایش آمار مبتلایان در سایه بی‌توجهی دولت

اتحادیه پزشکان هرات می‌گویند در حال حاضر آمار افراد مبتلا به کرونا در این ولایت در حال افزایش بوده و این روند طولی نخواهد کشید به دلیل عدم توجه دولت، هرات به وضعیتی بغرنج و خطرناک دچار خواهد...

«نثار احمد مصدق» عضو اتحادیه پزشکان هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: در امر مبارزه با کرونا در هرات و افغانستان تاکنون دولت هیچ گام موثری را برنداشته و تنها با وعده‌های فراوان جان تمامی شهروندان را به بازی گرفته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تیم‌های پزشکی در بیمارستان هرات و بیمارستان‌های ویژه کرونا نیز بدون تجهیزات پزشکی بوده و آمار افراد مبتلا به کرونا در هرات هر روز در حال افزایش است.

وی افزود: ولایت هرات به دلیل بی‌توجهی و بی‌کفایتی مسوولان ارشد حکومتی یک گام مانده تا مانند کشورهای خارجی که در وضعیت وخیم قرار دارند، برسد ولی تاکنون تنها وعده همکاری و اختصاص بودجه به آنها داده شده است.

وی از مسوولان حکومتی خواست تا هرچه زودتر روند بازگشت مهاجرین از ایران را قبل از ورود به مرکز شهر هرات کنترل کنند و با ایجاد ایستگاهی قبل از مرکز شهر مهاجرانی که از دیگر ولایات افغانستان می‌آیند را از مهاجران هراتی جدا کرده و آنها را بدون این که وارد شهر شوند به ولایات اصلی انتقال دهند و هراتی‌ها را نیز برای مدتی در مراکز خاص قرنطینه کنند.

وی از نمایندگان هرات در پارلمان افغانستان خواست تا به هرات آمده و در کنار مردم خود ایستاده و حکومت را وادار به توجه و فعالیت برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به کرونا سازند.

از سوی دیگر نیز عبدالحکیم تمنا رئیس اداره بهداشت هرات گفت: تمامی چالش‌های فعلی در امر مبارزه با کرونا در هرات به دلیل نبود سیستم مدرن تدارکات در مرکز افغانستان است که تاکنون به سبک قدیمی خود بودجه را برای ولایات تدارک می‌بینند و هیچ راه کاری برای حالات اورژانسی در افغانستان در دستور کار این اداره وجود ندارد.

وی ادامه داد: نبود حالت اورژانسی برای اختصاص بودجه و رسیدگی به چالش‌ها از یک سو و از سوی دیگر نیز نداشتن صلاحیت در ولایات برای رفع چالش‌های موجود از سوی دیگر روند مبارزه با کرونا را مختل ساخته است.

وی از شهروندان هرات خواست تا برای حفظ سلامت و رعایت نکات بهداشتی، برای مدتی تا اطلاع ثانوی در منازل خود بمانند و جلوی افزایش ویروس را در شهر بگیرند.

وی هشدار دارد که اگر شهروندان با مسوولان همکاری نکنند و قوانین را زیر پا بگذارند هرات مانند سایر کشورهای درگیر کرونا که در حالت وخیم قرار دارند، خواهد شد و باید با دیدن وضعیت وخیم در کشورهای خارجی تجربه کسب کرد و همه باهم بسیج شویم.

دکتر محمد ابراهیم محمدی مسوول آمبولانس هرات نیز گفت که با قرار داشتن هرات در وضعیت اضطراری و افزایش افراد مشکوک و مثبت کرونا متاسفانه با توجه به نبود آمبولانس در هرات این روند از سوی آنها به سختی مدیریت می‌شود و برای انتقال افراد مشکوک و مثبت به مرکز اختصاصی کرونا نیاز است تا حکومت آمبولانس‌های بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد.

وی تاکید کرد که در کنار بیماران کرونا در هرات آنها باید بیماران مختلف و زخمی‌های حوادث دیگر مانند حوادث رانندگی را نیز به بیمارستان‌ها انتقال دهند که این کار سبب شده تا در روند مدیریت بیماران چالشی به میان آید و حتی بیماران مشکوک به کرونا در شهرستان‌ها پس از شناسایی در صورت نرسیدن به بیمارستان در منازل خود با هدایت تیم ویژه بررسی افراد مشکوک قرنطینه می‌شوند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز در این مورد گفت: اداره محلی هرات برای مهار مشکلات و مبارزه جدی با کرونا از تمام صلاحیت‌ها و امکانات خود استفاده کرده و در حال حاضر تلاش داریم تا کمک‌های مورد نیاز را در دسترس اداره بهداشت قرار دهیم.

وی افزود که گروه کاری آنها نیز تاکنون برای 50 هزار خانواده نیازمند کمک‌های غذایی و دیگر نیازمندی‌ها را فراهم کرده است که در روزهای آینده نیز در میان این خانواده‌ها توزیع خواهد شد.

وی تاکید کرد که برای مدیریت خوب مهاجرین بازگشت کننده به افغانستان قرار بود قبل از ورود به هرات منطقه‌ای را برای تفکیک مهاجرین برای بازگشت به ولایات ایجاد کنیم که متاسفانه سازمان جهانی اجازه این کار را نداده و با این کار شیوع بیماری‌ها بیشتر خواهد شد اما برنامه‌های خاصی برای کنترل مهاجرین و رفت‌وآمد آنها در مرکز شهر هرات در دست انجام است.

به گزارش فارس، ولایت هرات شاهد افزایش موارد مشکوک و مثبت از چندی پیش تاکنون است و این روند نیز مسوولان اداره بهدشت را سخت نگران ساخته است و نرسیدن بودجه کافی و تجهیزات مورد نیاز به هرات یکی دیگر از نگرانی‌های این اداره است.

اتحادیه پزشکان هرات نیز تاکید دارند که حکومت تنها مردم را فریب داده و اگر شهروندان خودشان اقدام به قرنطینه در هرات نکنند وضعیت دیگر مهار نخواهد شد.

تا پایان روز گذشته تعداد افراد مبتلا به کرونا به 76 تن رسیده بود و 290 نمونه دیگر نیز منفی گزارش شده است. مسوولان بیمارستان ویژه کرونا در هرات وضعیت بیماران مثبت را تاکنون رضایت‌بخش گزارش کرده‌اند.

انتهای پیام/

زنگ خطر کرونا در هرات به‌صدا درآمد/ افزایش آمار مبتلایان در سایه بی‌توجهی دولت
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویری از مسابقات بایسکل رانی بانوان در بامیان