کرونا نقایص ارتباطی و اطلاعاتی را نمایان کرد


کرونا نقایص ارتباطی و اطلاعاتی را نمایان کرد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با اشاره به افزایش پهنای باند ورودی به استان مرکزی به 62 گیگابیت بر ثانیه گفت: شیوع بیماری کرونا نقایص ارتباطی و اطلاعاتی را نمایان کرد.

لادن مهدوی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: ۵۷۰ فروشگاه اینترنتی در استان مرکزی وجود دارد که مجوز فعالیت و نماد اعتماد الکترونیک خود را از سازمان صمت دریافت می کنند، اما از میزان فعالیت این فروشگاه ها در فضای مجازی آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست.

وی به تنوع روش‌های ارائه خدمات غیرحضوری اشاره کرد و افزود: براساس بررسی های انجام شده برخی از فروشگاه‌ها نسبت به تهیه و فعال سازی اپلیکیشن های خرید اینترنتی اقدام کرده اند، برخی از طریق شبکه های مجازی اقدام به عرضه خدمات و کالا می کنند و حتی بعضا دریافت سفارشات به صورت تلفنی انجام می شود و ارائه آمار و اطلاعات دقیقی از میزان افزایش تراکنش های دیجیتال در روزهای قرنطینه و تعطیلی فروشگاه ها در دسترس نیست. البته افزایش پهنای باند مصرفی استان از ۵۰ به ۶۲ گیگابیت بر ثانیه طی یک ماه و نیم اخیر نشان می دهد که ماندن مردم در خانه با افزایش میزان استفاده از اینترنت برای اموری همچون آموزش، دورکاری و خرید و ... پیوند خورده است.

مهدوی تاکید کرد: با توجه به اهمیت ماندن مردم در خانه و به منظور رفع نیازهای ضروری آنان به شکل غیرحضوری، شرکت های حوزه IT استان که دارای سامانه های خرید اینترنتی هستند از طریق خوداظهاری استخراج و بانک اطلاعاتی این سامانه ها و شرکت ها تهیه و در اختیار استانداری مرکزی قرار گرفت و بعضا با توجه به مصوبات جلسات کمیته های تخصصی ذیل کارگروه پدافند زیستی استان، جلساتی نیز به منظور معرفی محصولات شرکت های مذکور با مخاطبین مربوطه برگزار شده است.

وی بیان کرد: شرایط خاص مرتبط با شیوع بیماری کووید ۱۹ نشان داد که با توجه به فراهم بودن زیرساخت ارتباطی مناسب در کلیه شهرها و بخش عمده ای از روستاهای کشور و استان، لازم است اتصال بانک های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی و تعامل پذیری دستگاه های مختلف بر بستر شبکه ملی اطلاعات جهت تحقق دولت الکترونیک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در این راستا طرح هایی از جمله راه اندازی شبکه استعلامات بین دستگاهی(GSB) از مدت ها قبل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اقدام بوده و بانک های اطلاعاتی دارای اهمیت بالا در تعامل مناسب با یکدیگر قرار گرفته اند که در این رابطه می توان به سامانه هایی مانند شاهکار (احراز هویت و تایید مالکیت خطوط تلفن همراه) و نیز سامانه برخط استعلامات سجلی سازمان ثبت احوال به منظور احراز هویت شهروندان در سامانه های بانکی، معاملات برخط، بورس و ... اشاره کرد.

مهدوی کاربرد فناوری اطلاعات بر بستر ارتباطی فراهم شده را بسیار مهم برشمرد و آن را راهکاری جهت حضور موثر افراد در خانه دانست و تلاش متخصصان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان جهت ایجاد بستر ارتباطی مناسب و نظارت بر استمرار پایداری شبکه را گامی موثر در مهار شیوع کرونا قلمداد کرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


برنامه پیاده‌روی و عزاداری اربعین حسینی در استان مرکزی اعلام شد