پیامدهای ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی


پیامدهای ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی : ورود زودهنگام کودکان به ورزش‌های تخصصی باعث دلزدگی از ورزش در دوران نوجوانانی و بزرگسالی می‌شود.

امین غلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه ورود زودهنگام به ورزش تخصصی باعث دلزدگی در دوران نوجوانی و بزرگسالی می‌شود، گفت: ورود زودهنگام کودکان کم سن در شرایط خشک رسمی کلاس‌های آموزشی و رقابت می‌تواند یکی از عوامل دلزدگی کودکان از ورزش و خروج زود هنگام آن باشد.
وی به توصیه‌های جدی که متخصصان علوم ورزش در خصوص تبعات منفی ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی اشاره کرد و افزود: باز هم شاهد آن هستیم که در مواردی کودکان کم سن یعنی تقریبا زیر دامنه هفت سال به رشته‌های تخصصی خاص و طاقت فرسا وارد می‌شوند و طبیعتا این ورود زودهنگام به ورزش ممکن است، باعث آسیب‌های جسمی و روانی زیادی برای کودکان این دامنه سنی شود.

این متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: کودکان در دامنه سنی هفت تا هشت سال هنوز از نظر روانی و شناختی رشد کافی را برای تحمل شکست و حتی پیروزی در حوزه ورزش‌های تخصصی ندارند و انجام ورزش‌های رقابتی در این دامنه سنی اصلا توصیه نمی‌شود.
وی در خصوص مشکلات جسمانی کودکان با ورود زودهنگام به ورزش‌های تخصصی افزود: ممکن است میزان استفاده از مفاصل خاص برای رشته‌های تخصصی بیش از حد باشد که در این صورت فشار مضاعفی در مفاصل و استخوان‌ها ایجاد می‌کند و طبیعتا باعث آسیب‌هایی در سیستم اسکلتی، مفاصل و عضلات کودکان می‌شود.
غلامی با توصیه به والدین و مربیان ورزش گفت: والدین و مربیان در کلاس‌های ورزش کودکان، بیشتر بر مهارت‌های حرکتی پای آن‌ها بجای ورود به رشته‌های تخصصی تاکید کنند و فضای کلاس‌های ورزشی هم حتما باید شاد، مفرح و جذاب باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دلتنگی گواردیولا برای بزرگ‌ترین رقیب/ بغض پپ برای کلوپ: دلم برایش تنگ می‌شود