پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید


پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

نیسان XE همواره به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای سدان های لوکس آلمانی مطرح بوده و هم‌اکنون بریتانیایی‌ها آن را با برخی به‌روزرسانی‌های جدی وارد میدان کرده‌اند تا XE از دور رقابت با حریفان باز نماند. ما به تازگی پشت فرمان نسخه R-Dynamic این خودرو نشسته‌ایم تا توانایی‌های آن را بسنجیم. آنچه می‌خوانید ماحصل تجربه چند … The post پشت فرمان جگوار XE...

نیسان XE همواره به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای سدان های لوکس آلمانی مطرح بوده و هم‌اکنون بریتانیایی‌ها آن را با برخی به‌روزرسانی‌های جدی وارد میدان کرده‌اند تا XE از دور رقابت با حریفان باز نماند. ما به تازگی پشت فرمان نسخه R-Dynamic این خودرو نشسته‌ایم تا توانایی‌های آن را بسنجیم. آنچه می‌خوانید ماحصل تجربه چند روزه ما با این خودروست. با ما همراه باشید.

طراحی (امتیاز 8 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

جگوار دقیقاً می‌داند که سدان های کوچک خود را چگونه طراحی کند. XE در فیس لیفت خود پذیرای بدنه‌ای عضلانی، سرراست، چراغ‌های جلو و عقب نازک و تناسبات دیفرانسیل عقب مثال‌زدنی این برند بریتانیایی بوده است. البته XE فقط خودروی زیبایی نیست. خودروی حاضر در تست از کیت بدنه R-Dynamic، رنگ بدنه قرمز کالدرا، عناصر مشکی‌رنگ و رینگ‌های 20 اینچی سود برده و سدانی برجسته به نظر می‌رسد.

البته این طراحی سطح بالا به کابین سرایت نکرده و طراحی متوسطی را در داخل خودرو شاهد هستیم. طراحی کابین نیز ساده و یکدست بوده و از متریال لوکسی استفاده شده اما داشبورد کمی کلافه کننده به نظر می‌رسد و تنها راه روشن‌تر کردن کابین استفاده از پوشش صندلی و پانل درب‌های مشابه بوده است. اینجا خبری از هیجان یا لذت و یا رنگ زیبا نیست و شما روی داشبورد چرم مشکی و برخی دوخت های متضاد و تریم کوچک چوب یا فیبر کربن را خواهید دید. حتی شکل چیزهایی همچون ستون مرکزی و ورودی‌های هوا نیز جذابیتی ندارند. این بخش خودرو نسبت به قبل تغییر زیادی نداشته هرچند شیفتر جالب قبلی جای خود را به نمونه‌ای سنتی داده است.

راحتی (امتیاز 6 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

شاید طراحی کابین چنگی به دل نزند اما در کل فضایی آرام و راحت فراهم می‌کند. در سرعت‌های بالا کمی صدای باد به گوش می‌رسد. رینگ‌های 20 اینچی و لاستیک‌های دیواره کوتاه پیرلی نیز سواری بسیار خوبی ایجاد نمی‌کنند اما تنظیمات سیستم تعلیق XE و متریال سرکوب‌کننده صدا باعث شده‌اند تأثیر هر دو مورد به خوبی کاهش یابد.

خود کابین دارای صندلی‌های راحتی است. صندلی‌ها حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند. تنها بهبودی که جگوار می‌توانست انجام دهد تنظیمات بیشتر صندلی بود تا افراد قدبلند بتوانند موقعیت نشستن خوبی داشته باشند. از طرفی خط سقف خمیده خودرو نیز باعث محدود شدن میدان دید شده است. ردیف دوم صندلی‌ها تنگ است اما خب فضای پای این بخش را می‌توان با ب ام و سری 3 یا مرسدس بنز C کلاس مقایسه کرد. صندلی عقب هم راحت بوده و همان پوشش چرمی صندلی‌های جلو را به خود گرفته است.

جگوار برخی فضاهای ذخیره‌ای برای وسایل کوچک را نیز در نظر گرفته و صندوق‌عقب 410 لیتری XE نیز بیشتر از C کلاس اما کوچک‌تر از سری 3 می‌باشد.

تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز 6 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

XE از همان بسته تکنولوژی محصولات مدرن جگوار لندروور سود برده و دارای صفحه‌نمایش 10 اینچی استاندارد است. خودروی حاضر در تست از یک صفحه‌نمایش اضافی زیر صفحه لمسی اصلی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع سود برده و پشت آمپرها نیز از نوع دیجیتالی و 12.3 اینچی هستند.

همانند دیگر خودروهای این شرکت همانند رنجروور اووک، صفحات نمایش این خودرو گرافیک جذابی داشته اما نرم‌افزار آن کند عمل می‌کند. نبود بازخورد هپاتیک مخصوصاً در صفحه‌نمایش پایینی حس عجیبی داشته و به خاطر عملکرد کند سیستم نمی‌توان فهمید که دستورات را پذیرفته است یا خیر.

پشت آمپرهای دیجیتالی هم ‌سطحی از شخصی‌سازی را ارائه کرده و می‌تواند مشتریان را راضی نگه دارد. تغییر طراحی پشت آمپرها نیازمند دستورات زیادی بوده و برخی آرایش‌ها نیز جذابیت چندانی ندارند. همانند اووک، XE حاضر در تست تأخیر عصبی‌کننده‌ای در دوربین دنده‌عقب داشت که جگوار سریعاً باید آن را حل کند.

اما جگوار با آپشن های خود ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جدای از شارژر بی‌سیم، این خودرو با آینه وسط جدید، دوربین 360 درجه، هدآپ دیسپلی و شیشه‌ی جلوی گرم شونده در دسترس است.

پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز 7 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

فیس لیفت XE با حذف پیشرانه 6 سیلندر همراه بوده است. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو که قدرت 296 اسبی دارد عرضه می‌شود و اگرچه قدرت آن کمی پایین‌تر از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری سوپرشارژردار قبلی است اما گزینه محبوب‌تری است. ما از حذف پیشرانه قوی‌تر 380 اسبی خیلی ناراحت نیستیم.

دلیل اصلی آن وجود سیستم چهار چرخ محرک است. این خودرو شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.4 ثانیه‌ای داشته و منحنی گشتاور آن در دور وسیع‌تری قابل‌دستیابی است که آن را به گزینه‌ای بهتر در رانندگی روزمره بدل می‌کند. این پیشرانه معکوس‌های کمتری می‌خواهد و بنابراین در کل تجربه رانندگی آرام تری را به ارمغان می‌آورد.

پیشرانه 4 سیلندر XE قدرت کافی را داشته هرچند صدای تولیدی آن هرگز به پای نسخه 6 سیلندر نمی‌رسد. همانند اووک تست شده، این پیشرانه در زمان تحت‌فشار قرار گرفته صدای جالبی ندارد.

همانند مدل سال قبل، تنها گیربکس در دسترس از نوع 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF است که بسیاری از افراد آن را بهترین گیربکس مبدل گشتاور دنیا می‌دانند. البته نمی‌دانیم که مشکل از توربوی پیشرانه است یا برنامه‌ریزی جگوار چراکه این گیربکس در حالت دستی لذت کمتری داشت. سبک کردن دنده‌ها نیز کمی کند صورت می‌گیرد. با این وجود گیربکس در حالت اتوماتیک بسیار خوب عمل می‌کند.

XE در ورود به پیچ‌ها چابک بوده و فرمانی دقیق و مستقیم دارد. از فرمان یا شاسی بازخورد چندانی به راننده نمی‌رسد اما خب این موضوع این روزها به یک عادت تبدیل شده است. سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و اتصال داخلی در عقب باعث شده‌اند توازن خوبی بین سواری راحتی و هندلینگ به وجود آید.

XE ما از دامپرهای تطبیقی استفاده می‌کرد اما این دامپرها به همراه سیستم دینامیک جگوار به‌صورت آپشن در دسترس هستند که برای خودرویی با پسوند R-Dynamic، ارائه آن‌ها به‌صورت آپشن عجیب به نظر می‌رسد.

ایمنی (امتیاز 8 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

تمامی نسخه‌های XE به‌صورت استاندارد با ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و چراغ‌های LED با نوربالای خودکار عرضه می‌شوند. همچنین تجهیزات ایمنی سفارشی زیادی هم در دسترس است. پکیج 1700 دلاری راننده شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری در سرعت ‌بالا و پایش نقاط کور است. پکیج پارک 600 دلاری نیز باعث اضافه شدن دستیار پارک، حسگرهای پارک جلو و عقب و دوربین دید محیطی به خودرو می‌شود.

مصرف سوخت (امتیاز 4 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

اگر تنها یک مزیت برای حذف پیشرانه 6 سیلندر وجود داشته باشد آن بهبود مصرف سوخت است. انتظار می‌رود مدل چهار چرخ محرک R-Dynamic S حاضر در تست مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب 9.8/6.9/8.4 لیتری در هر صد کیلومتر داشته باشد. اگرچه مصرف سوخت این خودرو خوب است اما نیازمند سوخت با اکتان 93 می‌باشد.

این خودرو کم‌مصرف‌تر از نسخه‌های چهار چرخ محرک آلفارومئو جیولیا، آئودی A4، مرسدس بنز C300 و ولوو S60 بوده و درعین‌حال قدرت بیشتری دارد. تنها ب ام و 330i است که در شهر کم‌مصرف‌تر می‌باشد.

قیمت‌گذاری (امتیاز 5 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

قیمت جگوار XE از 39900 دلار شروع می‌شود هرچند قیمت پایه تریم R-Dynamic برابر با 46295 دلار است. از اینجا به بعد آپشن های زیادی در دسترس است که بر قیمت خودرو می‌افزایند و آن را به راحتی به بالای 60 هزار دلار می‌رسانند.

در بحث رقبا، XE R-Dynamic S بین مرسدس-ای ام جی C43 و ب ام و M340i و C300 و 330i قرار می‌گیرد. البته با پرداخت 46400 دلار می‌توانید مالک آلفارومئو جیولیا Ti اسپورت شوید یا اینکه برای ب ام و 330i M Sport بهای 47950 دلاری بپردازید. مدل‌های پایین رده‌تر ارزان‌تر هستند. برای مثال آئودی A4 کواترو قیمت 40900 دلاری داشته و مرسدس C300 4Matic با بهای 43400 دلار در دسترس است. اگر مدل D-Dynamic را نمی‌خواهید گزینه‌های ارزان‌تری هم وجود دارند اما اگر استایل اسپورت و پرفورمنس بهتر مدنظر شماست، قیمت XE با رقبا در یک محدوده می‌باشد.

قضاوت نهایی (امتیاز 6.3 از 10)

پشت فرمان جگوار XE R-Dynamic S 2020 جدید

جگوار تاریخچه‌ای درخشان از سدان های فول سایز و میان سایز دارد. از S تایپ گرفته تا XJ، این خودروساز بریتانیایی طرز ساخت سدان های چهار درب را می‌داند. البته سدان های کوچک‌تر این برند موفقیت کمتری داشته‌اند.

مدل X تایپ ظاهر خوبی داشته اما به خاطر نسخه ریبج شده فورد موندئو مورد انتقاد واقع شده است. این خودرو نتوانست تأثیری روی فروش ژرمن‌ها بگذارد. سپس نوبت به XE رسید که ظاهر خوبی داشته و البته مشکل قطعات فورد را نداشته است. این خودرو هم نتوانست از آمار فروش ژرمن‌ها بکاهد؛ و حالا نوبت به نسخه فیس لیفت شده XE رسیده که ظاهر بسیار خوبی دارد اما فکر نمی‌کنیم این خودرو هم بتواند ژرمن‌ها را بترساند.

البته موفقیت XE را نباید در آمار فروش جست‌وجو کرد. این خودرو به تنهایی عیب خاصی ندارد اما به عنوان رقیبی در یک کلاس فشرده، اشرافیت و تکنولوژی این خودرو نمی‌تواند با رقبای تثبیت شده برابری کند.

مشخصات جگوار XE R-Dynamic S 2020

پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/400 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5.4 ثانیه حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 8/6.9/8.4 لیتر در هر صد کیلومتر قیمت پایه: 46295 دلار
منبع
motor1
برچسب ها

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...