چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به مرمت نیاز دارند


چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به مرمت نیاز دارند

مشهد- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: چهار بنای تاریخی شهرستان شامل مسجد صاحب الزمان(عج)، خانه اصناف در روستای جعفرآباد، بنای امامزاده قاسم (ع) در روستای ارغا و دیوار بیرونی بنای یخدان گلی شهر خلیل آباد به مرمت و بازسازی نیاز اضطراری دارند.

محمدجواد بلبلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این که اعتبارات میراث فرهنگی اندک است می طلبد که خیرین پای کار باشند تا بناهای تاریخی شهرستان به عنوان شناسنامه هر منطقه حفظ و نگهداری شوند.

وی با اعلام خبر آغاز کار مرمت مسجد قلعه خلیل آباد ادامه داد: مسجد جواد الائمه(ع) معروف به مسجد قلعه یکی از بناهای قدیمی شهرستان خلیل آباد است که بر اثر بارش های اخیر قسمتی از سقف آن ریزش کرده است که با همت هیات امنای مسجد و مشارکت میراث فرهنگی مرمت آن آغاز شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: در همین راستا یک سری کمک های مالی از جمله تامین برخی از مصالح توسط میراث فرهنگی برای تعمیر مسجد انجام شده است.

بلبلی افزود: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و مرمت مسجد قلعه در شهر خلیل آباد بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال است و تنها به ۵۰ میلیون ریال آجر نیاز دارد.

وی با بیان این که مسجد قلعه در نوبت ثبت آثار تاریخی قرار دارد ولی هنوز به ثبت نرسیده است ادامه داد: در شهرستان خلیل‎آباد ۱۶۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۱ اثر به ثبت رسیده است اما نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: هرچند تعداد بسیار کمی هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی داریم ولی هنرمندانی که آموزش دیده‌اند بیش از۵۰۰ نفر هستند و در حال حاضر ۱۰ کارگاه صنایع‌دستی شامل تارسازی، سفال‌گری، فرد، چرم‌سازی یا سراجی سنتی در این شهرستان فعال هستند.

بلبلی افزود: سفال خلیل آباد حرف زیادی برای گفتن دارد اما یکی از مشکلات حوزه صنایع‌دستی خام فروشی سفال منطقه است.

شهرستان خلیل آباد با دارا بودن ۱۱ اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و ۶ اثر معنوی در فهرست آثار ناملموس و دارا بودن جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و نیز محور گردشگری پارک جنگلی در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد مقدس واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عزاداری هئیت های مختلف در مسیرهای منتهی به حرم مطهر