توسعه اسکنر چشمی برای تعیین سن زیستی


توسعه اسکنر چشمی برای تعیین سن زیستی
محققان یک اسکنر چشمی برای تعیین سن زیستی توسعه دادند.

پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون" موفق به توسعه اسکنر چشمی شده اند که میتواند با بررسی عدسی چشم اشخاص سن زیستی آن ها را تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، به گفته پژوهشگران این دانشگاه هیچ ابزار تائید شده ای برای اندازه‌گیری سن دقیق زیستی وجود ندارد، اما با این اسکنر چشمی میتوان این کار را انجام داد. این فن آوری جدید و غیر تهاجمی، به پژوهشگران این امکان را می دهد تا به جای این که مدت عمر/ میزان بقای یک شخص را دریابند، سن زیستی آنرا تشخیص دهند.

به گفته پژوهشگران با دانستن سن زیستی هر شخص آن ها میتوانند به بهبود سلامت شخص کمک شایانی کنند. به گفته پژوهشگران سن زیستی هر فرد میتواند با سن شناسنامه ای انسان متفاوت باشد؛ زیرا رژیم، میزان فعالیت و استعمال یا عدم استعمال سیگار (cigarette) جزء مواردی هستند که در این مورد در نظر گرفته می شوند.

این مطالعه نشان داد که یک اسکنر چشم مخصوص که سیگنال های پروتئین (Protein) را در عدسی چشم اندازه‌گیری می کند، میتواند سن زیستی یک شخص را تشخیص داده و ردیابی کند.

پروفسور "لی گلدشتاین" (Lee Goldstein)، نویسنده این مطالعه اظهار‌کرد: فقدان ابزارهای بالینی برای ارزیابی نحوه سن زیستی دقیق هر شخص، درک ما را از روند پیر شدن اشخاص کم کرده بود. عدسی چشم ها حاوی پروتئین هایی هستند که تغییرات مربوط به بالا رفتن سن را در طول زندگی اشخاص ذخیره می کنند. پروتئینهای موجود در عدسی چشم سابقه ای از تاریخچه روند بالا رفتن سن هر شخص را برای ما فراهم می کند.

" گلدشتاین" در ادامه گفت: اسکنر چشم ما میتواند این سابقه را در سطح مولکولی رمزگشایی کند.

فن آوری اسکن چشم ذکر شده که پروتئین عدسی چشم را بررسی میکند، یک روش سریع، غیر تهاجمی و هدفمند برای اندازه‌گیری مستقیم پیری مولکولی است.

یافته های این مطالعه در مجله "Gerontology:Biological Sciences" منتشر شد.

توسعه اسکنر چشمی برای تعیین سن زیستی

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

توصیه‌های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به روزه‌داران