تشخیص کرونا در 15 ثانیه با ابزار الکل‌سنجی تنفسی


تشخیص کرونا در 15 ثانیه با ابزار الکل‌سنجی تنفسی
تشخیص بیماری کووید-۱۹ با ابزار الکل‌سنجی تنفسی در ۱۵ ثانیه ممکن شد.

محققان "دانشگاه ایالتی اوهایو" (Ohio State University) ایالت متحده آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک دستگاه الکل سنجی تنفسی شده اند که میتواند متابولیت های مربوط به بیماری کووید- ۱۹ را در مدت پانزده ثانیه تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، این که بتوان در عرض چند ثانیه تشخیص داد که آیا شخصی به بیماری کووید- ۱۹ مبتلاست یا خیر، مطمئناً در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری خطرناک بسیار موثر خواهد بود. آزمایش های موجود برای تشخیص این بیماری بطور معمول شامل آزمایش سواب بینی عمیق برای به دست آوردن نمونه کافی مایعات است که برای پردازش باید به یک دستگاه آزمایشگاهی انتقال یابد و نتیجه آزمایش نیز معمولاً چند ساعت یا حتی چند روز بعد معلوم می شود.

آزمایش هایی که محققان ادعا می کنند در عرض پنج دقیقه این بیماری را تشخیص می‌دهند نیز وجود دارند، ولی هزینه انجام بعضی از آن ها بسیار بالا است. اینک پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو یک دستگاه الکل سنجی تنفسی تولید کرده اند که میتواند متابولیت های مربوط به بیماری کووید- ۱۹ را تنها در مدت ۱۵ ثانیه تشخیص دهد. از این فن آوری میتوان در مکانهایی همانند فرودگاه ها و دیگر اماکن عمومی استفاده کرد تا هر چه سریعتر بیماران مبتلا به این بیماری تشخیص داده شوند.

تشخیص کرونا در 15 ثانیه با ابزار الکل‌سنجی تنفسی

"پرنا گوما" (Perena Gouma) توسعه دهنده اصلی این دستگاه جدید اظهار‌کرد: تجزیه و تحلیل تنفس در واقع تکنیکی نیست که در حوزه پزشکی بسیار مورد استفاده قرار گیرد، بدین ترتیب ما هم اکنون در حال آزمایش این دستگاه هستیم. ما دستگاه مجهز به حسگری را توسعه داده ایم که نیتریک اکسید و ترکیبات آلی فرار (VOCs) در تنفس را تشخیص می دهد و میتوان از آن برای تشخیص این بیماری استفاده کرد.

ترکیبات آلی فرار (VOCs) ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در دمای اتاق دارای فشار بخار بالایی هستند. این فشار بخار بالا که به علت پائین بودن نقطه جوش این مواد است، باعث می شود که تعداد ملکول های چشمگیری از این مواد در اثر فرآیند تبخیر یا تصعید به حالت گاز درآمده و در هوای اطراف منتشر شوند.

به همراه نیتریک اکسید، دو متابولیت دیگر که مربوط به کووید- ۱۹ است، توسط دستگاه ذکر شده مورد آزمایش قرار می گیرند. با توجه به اینکه دستگاه غلظت متابولیت را نشان می دهد، امکان دارد در ارزیابی پیشرفت بیماری نیز اطلاعاتی در اختیار اشخاص قرار دهد.

اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی (متابولیسم یا دگرگشت) را متابولیت (Metabolite) می نامند. در واقع متابولیت ها ترکیبات واسطه و محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً منحصراً اشاره به ملکول های کوچک شرکت کننده در متابولیسم سلولی دارد.

این دستگاه جدید مبتنی بر نانومواد جدید است که میتواند میزان گازهای مربوطه را که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، شناسایی و اندازه‌گیری کند.

تشخیص کرونا در 15 ثانیه با ابزار الکل‌سنجی تنفسی

ظاهرا قیمت این دستگاه ارزان قیمت است و تقریبا هر شخص میتواند این آزمایش را انجام دهد. نتیجه آزمایش در مدت پانزده ثانیه بر روی دستگاه، نمایش داده میشوند و نیازی به تفسیر ندارند.

پژوهشگران اینک در حال آزمایش این دستگاه هستند تا در آینده آنرا در مقیاس گسترده تولید و توزیع کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشدار محققان: «چاقی» فراتر از یک ریسک است