فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو احداث می‌شود


فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو احداث می‌شود

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: اعتبار لازم برای ایجاد فاز دوم مجتمع پرورش ماهی سردآبی سیروان در محدوده روستاهای دیوزناو و جولانده شهرستان سروآباد تامین شده و بزودی احداث می‌شود.

بهمن مرادنیا روز پنجشنبه به همراه معاونین عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی خود، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه ریزی و مدیریت استان، فرماندار و برخی مدیران و مسوولان شهرستان سروآباد از مجتمع پرورش ماهی سردآبی حاشیه رودخانه سیروان در محدوده روستاهای دیوزناو و جولانده بخش مرکزی بازدید کرده و از نزدیک با موانع و مشکلات موجود بر سر راه این پروژه آشنا و با مردم منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

استاندار کردستان در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از قبل هم در حوزه آبزیان کارهای خوبی در حاشیه رودخانه سیروان صورت گرفته که باعث ایجاد اشتغال و تولید ثروت در منطقه شده لذا تصمیم داریم فاز دوم مجتمع شیلات را نیز ایجاد کنیم.

مرادنیا افزود: قرار شد فاز دوم این مجتمع پرورش ماهی با همکاری سازمان برنامه ریزی و مدیریت استان، سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی هرچه سریعتر اجرای شود که مجموع اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی برای اتمام فاز دوم ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در فاز اول این مجتمع سالانه ۳۸۰ تن ماهی قزل آلا تولید می‌شود، یادآور شد: با احداث فاز دوم پرورش ماهی سردآبی سیروان پیش بینی می‌کنیم تا یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی در سال در این مجتمع تولید و روانه بازار مصرف شود.

مرادنیا اضافه کرد: البته قرار است انتقال برق و تقویت شبکه فعلی نیز تا ۲ و نیم مگابایت اضافه شود که با انجام این پروژه ظرفیت تولید ماهی در مجتمع پرورش ماهی سردآبی دیوزناو و جولانده به پنج هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو احداث می‌شود

وی اظهار داشت: رودخانه سیروان ظرفیتی عظیم و خدادادی برای مردم منطقه و روستاهای اطراف است که با به بهره برداری از فاز دوم این مجتمع تحولی مهم در اشتغال و درآمد پایدار مردم منطقه ایجاد خواهد شد.

مرادنیا به وضعیت نامناسب راه ارتباطی این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات به حق مردم روستاهای دیوزناو و جولانده موضوع راه دسترسی است که وضعیت نامناسبی دارد و به سختی در این مسیر تردد می‌کنند.

وی افزود: امسال اعتباری برای رفع مشکل راه ارتباطی این ۲ روستا اختصاص دادیم همچنین عملیات ساخت مدرسه روستای دیوزناو نیز که یکی از مطالبات به حق مردم منطقه است نیز آغاز و اگر مشکلی پیش نیاید تا سال آینده این ۲ پروژه تحویل مردم خوب منطقه خواهد شد.

اعتبارت جهشی و ملی برای شهرستان سروآباد جذب می شود

نماینده مردم مریوان و سروآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بازدیدی که از فاز دوم مجتمع پرورش ماهی سردآبی روستاهای دیوزناو و جولانده صورت گرفت قول‌های مساعدی از سوی مسوولان ارشد استان کردستان برای اجرای این پروژه داده شد که امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه به سرانجام برسد.

شیوا قاسمی پور افزود: مردم این روستاها مردمانی نجیب و صادق و مهمان نواز هستند که شایسته بهترین ها و خدمتگزاری صادقانه و بی منت هستند لذا تمام توان و تلاش خود را برای رفع مشکلات این منطقه انجام خواهیم داد.

وی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم بحث راه دسترسی روستاهای دیوزناو و جولانده است که مسوولان راهداری و راه و شهرسازی قول مساعد دادند که انجام این پروژه را در اولویت خود قرار دهند و از طریق مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر اعتبارات جهشی و ملی برای رفع مشکلات مهم این منطقه خواهیم بود.

فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو احداث می‌شود

نماینده مردم مریوان و سروآباد اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه های مهم این منطقه مدرسه روستای دیوزناو است که تلاش خواهیم کرد این پروژه را نیز در کمترین زمان ممکن تحویل مردم خوب این منطقه دهیم.

وی اظهار داشت: سروآباد یکی از شهرستان های محروم استان کردستان است که حل مشکلات آن نیازمند جذب اعتبارات ملی و جهشی است و در این راستا برای جذب اعتبارات لازم و حل مشکلات آن باید تلاش کرد تا بتوانیم آنچه را که لایق مردم باشرف و مرزدار این منطقه است، انجام دهیم.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی فاز اول مجتمع پرورش ماهی سردآبی سیروان در محدوده روستاهای دیوزناو و جولانده بخش مرکزی شهرستان سروآباد در سال ۱۳٨۰ در یک سایت ۲ هکتاری آغاز و در سال ٨۹ به بهره برداری رسید.

در فاز اول این پروژه سالانه ۳٨۰ تن ماهی قزل آلا تولید می شود که با تکمیل و بهره برداری از فاز دوم آن که در یک سایت هشت هکتاری انجام می شود و هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد میزان تولید ماهی به یک هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش می یابد که برای هزار و ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال زایی می‌کند.

فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو احداث می‌شود

بدون تردید راه اندازی و احداث فاز دوم مجتمع پرورش ماهی سردآبی سیروان در محدوده روستاهای دیوزناو و جولانده باعث ایجاد اشتغال پایدار، درآمد زایی و از همه مهمتر مهاجرت معکوس و ماندگاری روستاییان در این منطقه خواهد شد و در نتیجه آن امنیت پایدار در منطقه فراهم می شود چرا که امنیت پایدار را خود مردم فراهم می کنند، هم اکنون ماهی تولید شده در فاز اول این مجتمع به استان های تهران، قم، تبریز و چند استان دیگر کشور صادر می‌شود.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!