انتقال خون کهگیلویه وبویراحمد پاسخگوی 98درصد از نیاز بیمارستانی است


انتقال خون کهگیلویه وبویراحمد پاسخگوی 98درصد از نیاز بیمارستانی است

گچساران- ایرنا--مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت:استقبال خوب شهروندان استان از اهدای خون باعث شده این سازمان پاسخگوی 98درصد از نیازهای خونی بیمارستانی و100درصد از نیاز بیماران تالاسمی در استان باشد.

رستم حسن زاده روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی انتقال خون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از اهداکنندگان خون در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت:حتی در دوران انتشار بیماری ویروس کرونا هیچ گونه کمبود خون در استان احساس نشد.

سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین المللی انتقال خون، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان‌های اهداکنندگان خون به اتفاق از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳)، ۱۴ ژوئن را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کرده اند.

انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد.

وی بیان کرد: شاخص اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون ۲۷ نفر به ازای یک هزار نفر است که بالاتر از میانگین کشوری است.

حسن زاده اضافه کرد: آمار تعداد اهداکنندگان مستمر خون در استان ۶۱ درصد است که بهتر از شاخص های ملی است.

حسن زاده عنوان کرد:سال ۱۳۹۸ ،۲۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه به انتقال خون استان گزارش شده است.

وی عنوان کرد: پارسال ۲۲ هزار واحد خون و فراورده های خونی به بیمارستان های استان و هشت هزار واحد خون و فروارده های خونی به بیمارستان های استان های معین ارسال شد.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی در افرادی که اهداکننده مستمر خون هستند کمتر است.

وی ابراز داشت:همچنین آزمایش‌های انجام شده حین اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته احتمالی اهداکنندگان می‌شود که در حفظ و ارتقای سلامت اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: از افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند ۴۲ سوال پرسیده می شود تا میزان آمادگی آنان برای اهدای خون ارزیابی شود.

حسن زاده عنوان کرد:قرار داشتن در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال،داشتن وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم، نداشتن بیماری های مانند سل و هپاتیت از مهمترین شرایط اهدای خون است.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه پیشرفت های پزشکی و درمانی جایگزینی برای خون وجود ندارد افزود: این مهم اهمیت اهدای خون برای نجات جان انسان ها را نمایان تر می کند.

وی اظهار داشت:در هنگام بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی، سوختگی‌ها، عمل های جراحی و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند،نیاز به تزریق خون ضروری است.

حسن زاده بیان کرد: بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون محسوب می شوند.

وی ادامه داد:بیمارانی مانندتالاسمی و هموفیلی نیز برای بهره مندی از یک زندگی طبیعی در تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت می کنند.

حسن زاده ابراز داشت: هم اکنون سه پایگاه انتقال خون در شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت پذیرای اهداکنندگان خون است.

براساس آمار جهانی از هر سه انسان یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

فرآیند اهدا و تزریق خون به دریافت کنندگان، «انتقال خون» نام دارد.

اهدای خون هنگامی رخ می دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می کند.

خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


50 مدرسه کانکسی در مارگون وجود دارد