امام صادق با وجود چهار هزار شاگرد برای قیام علیه ظلم و جور تنها بودند


 امام صادق با وجود چهار هزار شاگرد برای قیام علیه ظلم و جور تنها بودند

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: امام صادق(ع) چهار هزار شاگرد از کشورهای مختلف را تربیت کردند، اما با وجود این ایشان برای قیام بر علیه ظلم و جور غریب و تنها بودند زیرا آنها عافیت و دنیا طلب بودند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» شامگاه سه‌شنبه ۲۷ خرداد به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) طی سخنانی گفت: امام صادق(ع) همچون سایر اهل‌بیت(ع) معدن و مخزن علم الهی بودند که مردم از هدایت‌های ایشان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) شیخ‌الائمه نامیده می‌شدند زیرا نسبت به سایر ائمه معصومین(ع) عمر طولانی‌تری داشتند، عنوان کرد: حتی دوره امامت حضرت هم نسبت به سایر اهل بیت(ع) بیشتر بود که از این عمر پربرکت برای تربیت شاگردان فراوانی استفاده کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نسبت به سایر اهل‌بیت(ع) از امام صادق(ع) احادیث و روایات زیادی نقل شده است، ابراز کرد: سایر ائمه معصومین(ع) به علت خفقان و اختناق سیاسی زمان آنها در جامعه نتوانستند معارف و احادیث زیادی را برای مردم نقل یا تبین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه امام صادق(ع) در جلسات علمی با علومی که به شاگردان خود آموزش می‌دادند به نوعی بر حکومت و خلفای ظلم و جور هم اعتراض می‌کردند، گفت: کرسی‌های فقه و تفسیر امام صادق(ع) در درون خود نوعی اعتراض به حکومت طاغوتی آن زمان داشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اسلام حکومت تنها یک منصب سیاسی نیست بلکه یک جایگاه الهی است، ابراز کرد: به همین علت هر کس در اسلام بر حکومت تکیه بزند در حقیقت جانشین پیامبر(ص) به حساب می‌آید.

وی افزود: در دین اسلام تنها کسانی می‌توانند خلافت و حکومت جامعه اسلامی را به دست بگیرند که نسبت به دین عالم و همچون پیامبر(ص) معصوم باشند، متاسفانه پس از پیامبر(ص) افرادی فاقد تقوا که هیچ علمی از دین نداشتند خلافت و حکومت را به دست گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه هر زمان قدرت از علم و تقوا جدا شود حق غصب می‌شود، اظهار کرد: طبق دستورات اسلام مومنان حقیقی نباید درباره مسائل سیاسی بی‌تفاوت و ناآگاه باشند، ائمه معصومین(ع) به ویژه امام صادق(ع) نیز با فعالیت‌های علمی به حکومت‌های ظالم و طغیانگر اعتراض می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام صادق(ع) ۴ هزار شاگرد از کشورهای مختلف را تربیت کردند، گفت: حضرت شاگردان خود را فقیه و مجتهد تربیت می‌کردند، اما با وجود این ایشان برای قیام بر علیه ظلم و جور غریب و تنها بودند زیرا آنها عافیت‌طلب و دنیا طلب بودند.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


شروع دوره جدید ثبت نام تربیت مربی مهد کودک