فرهنگ‌سرای مجازی قرآن تاسیس می‌شود/راه‌اندازی فرهنگ‌سرای جهادی ویژه مناطق محروم


خاکی از ایجاد فرهنگ‌سرای مجازی قرآن طی 2 ماه آینده...
خاکی از ایجاد فرهنگ‌سرای مجازی قرآن طی 2 ماه آینده خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی فرهنگسرای مجازی از استارت آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای قرآنی که ایده و طرح ارزنده دارند، نیز استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیوع کووید ۱۹ و اقدامات مقابله ای برای پیشگیری از آن بر تمام مناسبات و فعالیت های اجتماعی و تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذاشته است. فعالیت ها و برنامه های قرآنی نیز از این موضوع مستثنی نبوده اند و حتی در مواردی اقدامات مقابله ای و اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی به نوآوری و رویکردهای جدید در این بخش منجر شده است. ایجاد فرهنگ سرای مجازی قرآن یکی از این ایده های نوآورانه است که در روزهای اخیر توسط رییس فرهنگ سرای قرآن مطرح شده است.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان «رحیم خاکی»، قاری بین المللی و رییس فرهنگ سرای قرآن در خصوص راه اندازی فرهنگ سرای مجازی قرآن به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

ایده راه اندازی فرهنگ سرای مجازی قرآن چگونه ایجاد شد؟

چشم اندازی برای ایجاد سه فرهنگسرا در سطح تهران برنامه ریزی کرده ایم؛ فرهنگسرای قرآن به عنوان فرهنگسرای فیزیکی و موجود که بتواند برای سطح شهر تهران با جمعیت 12 میلیونی و مراکز متعدد فرهنگی هنری شهرداری تهران به خدمات رسانی در حوزه قرآنی بپردازد. فعالیت های شاخص گسترده می شود و تقویت محتوایی آنها در کنار کمیت و تعدد برنامه ها که در فصل های مختلف کار کند و همچنین برنامه های جدید را ایجاد خواهیم کرد.

با توجه به تغییر ذائقه مردم به ویژه جوانان فرهنگسرای مجازی ایجاد خواهیم کرد و تمام قابلیت های موجود و همچنین با توجه به اتفاقات اخیر و شرایط کرونا به ایجاد فرهنگسرای مجازی نیاز بیشتری حس می شود و باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

در فرهنگ سرای مجازی چه برنامه هایی ارائه خواهد شد؟

آموزش، پژوهش و خدمات با موضوع و محوریت قرآن با اولویت مردم تهران در فرهنگ سرای مجازی مورد توجه قرار خواهد گرفت و به مردم خدمت رسانی خواهیم کرد.

فعالیت فرهنگسرای مجازی از کی آغاز می شود؟ برای اجرای این ایده آیا از دانش فنی شرکت های دانش بنیان نیز استفاده شده است؟

فرهنگسرای مجازی دو ماه آینده فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می کند و در حال حاضر مشغول آماده سازی و مطالعه جدی برای راه اندازی فرهنگسرای مجازی در تهران هستیم. برای راه اندازی فرهنگسرای مجازی از استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای قرآنی که ایده و طرح ارزنده دارند نیز استفاده خواهیم کرد و از گروه ها و افراد و چهره های شاخص این حوزه نیز استفاده خواهیم کرد تا راه اندازی فرهنگسرای مجازی سرعت بگیرد.

شیوع کرونا چه تاثیری بر فعالیت های فرهنگسرای قرآن داشته است؟ فعالیت های مجازی این مرکز ادامه خواهد داشت یا خیر؟

شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های قرآنی فرهنگسرای قرآن تاثیر گذاشته و فعالیت های حضوری این فرهنگسرا تا امروز تعطیل بوده است و با بخشنامه شماره 12 ستاد مقابله با کرونا از یک تیر ماه فعالیت حضوری فرهنگسرای قرآن آغاز می شود.

فعالیت های قرآنی در فضای مجازی افزایش خواهد یافت، به طوری که با توجه به پیش بینی های تداوم کرونا تا سال آینده تلاش می کنیم تا از ظرفیت فضای مجازی به نحو احسن استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر کاهش مراجعات حضوری به فرهنگسرا فعالیت های قرآنی و برنامه ها و طرح های قرآنی را در سطح تهران اجرایی کنیم.

فرهنگسرای جهادی با چه رویکرد و اهدافی راه اندازی خواهد شد؟

فرهنگسرای جهادی نیز راه اندازی خواهیم کرد که با هدف رسیدگی به محلات کم برخوردار در شهر تهران و محله های فقیرنشین تهران و تشکیل کارگروهی است تا بتواند خدمات جهادی به ویژه برای کودکان زیر هشت سال ارایه کند.

برنامه هایی که در قالب فرهنگ سرای جهادی به این قشر از جامعه ارایه خواهد شد در قالب آموزشی، اردویی، رسیدگی، شناسایی استعدادها و استعدادیابی و کمک به معیشت خانوارهای کم بضاعت با همکاری سازمان های مختلف در دستور کار قرار دارد.

بسیاری از اساتید قرآنی این آمادگی را دارند تا در مساجد محلات کم برخوردار حضور داشته باشند و در قالب اردوهای بچه های محلات حاشیه تهران به فرهنگسرای قرآن بیایند و از فرصت حضور در کلاس های آموزشی و فرهنگی بهره مند شوند. همچنین این بچه ها با ون هایی که با رنگ های شاد طراحی شده اند، تردد خواهند کرد تا علاقه و توجه آنها به قرآن افزایش یابد.

پایان پیام/47