رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین


قزوین - ایرنا - کاهش 10 درصدی رعایت اصول بهداشتی در بین اصناف، بی‌توجهی...
قزوین - ایرنا - کاهش 10 درصدی رعایت اصول بهداشتی در بین اصناف، بی‌توجهی شهروندان به فاصله گذاری اجتماعی در مراسم‌های عروسی و ترحیم و برخی دیگر از بی‌توجهی‌ها باعث شده تا ضمن افزایش دو برابری آمار مبتلایان به ویروس کرونا در قزوین، این استان در وضعیت زرد قرار گیرد.

درخت سلامت استان قزوین هنوز به پاییز نرسیده که به علت بی‌توجهی به مسایل بهداشتی و نادیده گرفتن مخاطرات کرونا، زرد شده است.

تا همین چند هفته گذشته شهرستان‌های آبیک و آوج در استان به لحاظ شیوع بیماری کرونا وضعیت سفید داشتند اما توجه نکردن به پروتکل‌های بهداشتی، به خصوص رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی سایر شهرستان ها و مرکز استان را نیز امروز در وضعیت زرد قرار داده است.

بی‌توجهی شهروندان، اصناف و برخی ادارات به اصول بهداشتی گویای این مطلب است که صدای مصوبات ستاد کرونا به گوش همه نمی‌رسد و شیوع این بیماری در حال عادی شدن و رعایت نکردن موارد بهداشتی آن نیز حالت فراموشی به خود گرفته است.

به گفته مسؤولان استان قزوین، از تاکسی‌ها گرفته تا تالارهای پذیرایی، دانشگاه‌ها، بازار، مجالس شادی و ترحیم هیچ کدام در این ۲ هفته اخیر مسایل بهداشتی را رعایت نکرده و همین موضوع به افزایش بیماران مبتلا منجر شده است.

برای اطلاع از جزییات بیشتر، گزارش مدیران استان قزوین را در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در ستاد مقابله با این بیماری مرور خواهیم کرد.

درخواست ادارات برای آزمون استخدامی و جشن‌های مذهبی

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این نشست اظهار داشت: برخی از ادارات قزوین مانند جهاد دانشگاهی و بنیاد مسکن درخواست برگزاری آزمون استخدامی کرده‌اند که باید برای آن، مجوز ستاد کرونا در استان قزوین اخذ شود.

وی اضافه کرد: شهرداری قزوین می‌خواهد برای ولادت امام رضا (ع) جشن برگزار کند و از ستاد کرونای استان قزوین درخواست کرده تا در این رابطه مجوز لازم داده شود.

متاسفانه با وجود اینکه تالارهای پذیرایی تعطیل شده‌اند، اما مردم مراسم عروسی و میهمانی‌های خود را به منازل برده و این موضوع باعث شده تا میزان آسیب‌های این بیماری افزایش یابد.

استخرهای شنا در استان قزوین درخواست کرده‌اند که با ۵۰ درصد ظرفیت، فعالیت خود را آغاز کنند، اما هنوز ابلاغی از سوی ستاد ملی به دست استان نرسیده است.

رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین

امتحانات حضوری برخی دانشگاه‌ها و سوار کردن مسافر چهارم در تاکسی‌ها

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین در این ستاد اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها مانند پیام نور و کار واقع در شهرستان البرز علاوه بر اینکه امتحانات خود را حضوری برگزار می‌کنند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و توجهی هم به تذکرات داده شده ندارند.

محمد افشار افزود: دانشکده دندانپزشکی واقع در دانشگاه علوم پزشکی نیز آزمون‌های خود را به صورت حضوری برگزار می‌کند و چندان مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

رانندگان تاکسی اعتقاد دارند که در صورت تمکین از قانون سه مسافر، کرایه مسافر چهارم باید روی کرایه سه مسافر دیگر افزوده شود.

وی به تجمع اعتراضی تاکسی‌ها در خصوص تصمیم اتخاذ شده در خصوص اجبار آنها برای سوار کردن سه مسافر، تصریح کرد: چند روزی است که متاسفانه تنش شدیدی در بین رانندگان تاکسی ایجاد شده و آنان اعتقاد دارند که این موضوع به ضرر شغل آن‌ها است.

افشار با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی قزوین اصرار دارد تا رانندگان تاکسی تنها سه مسافر را سوار کنند، افزود: با این حال رانندگان اعتقاد دارند که در صورت تمکین از قانون سه مسافر، کرایه مسافر چهارم باید روی کرایه سه مسافر دیگر افزوده شود.

رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین

بستری روزانه ۳۳ بیمار کرونایی؛ وجود ۲۱ بیمار بدحال و روند صعود بیماری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی قزوین در این ستاد گفت: روزانه به طور متوسط ۳۳ بیمار در استان به دلیل مشکلات حاد تنفسی و مشکوک به کرونا بستری می‌شوند و مجموع بستری‌ها از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به پنج هزار و ۵۹۱ بیمار رسیده است.

دکتر پیمان نامدار با بیان اینکه طی همین مدت چهار هزار و ۶۰۰ بیمار بهبود یافته نیز ترخیص شده‌اند، اظهار داشت: تعداد بیماران بستری شده ۲۲۲ نفر و ۲۱ بیمار بدحال نیز از دستگاه ونتیلاتور استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۱۴ بیمار کرونایی از ابتدای شیوع این بیماری در استان قزوین فوت کرده‌اند، اظهار داشت: در همین مدت ۳۰ هزار و ۱۲ مراجعه کننده سرپایی در مراکز درمانی استان به ثبت رسیده و در ۲ هفته اخیر نیز ۱۴۹ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

به گفته دکتر نامدار، در روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه سال جاری، بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان قزوین بستری شده و از ۱۷ خرداد ماه به بعد نیز شاهد روند صعودی این بیماری در استان بودیم.

این مسؤول تصریح کرد: هم اکنون در بیمارستان بوعلی سینای قزوین تعداد بیماران بستری شده اواخر اسفند ماه سال ۹۸ بیشتر بوده و تعداد آنها ۱۴۵ بیمار است که ادامه این روند نه تنها خطرناک است، بلکه خدمات پزشکی در حوزه قلب و اعصاب در این بیمارستان را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته نامدار در روزهای ۱۴ تا ۱۵ خردادماه سال جاری، بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان قزوین بستری شد و از ۱۷ همین ماه به بعد شاهد روند صعودی بیماری در استان بودیم.

وی با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا تغییر کرده اظهار داشت: مواردی داریم که با علایم فلج اعضای بدن و سکته به بیمارستان مراجعه می‌کنند و پس از اینکه تست کرونا از آن‌ها می‌گیریم، تازه متوجه می‌شویم که شخص مبتلا به بیماری کرونا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی قزوین در خصوص تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا برروی برخی لوازم پزشکی از جمله کیت‌های تشخیص، افزود: کیت‌های تشخیص اگرچه در داخل کشور تولید می‌شوند، اما به خاطر برخی ملزومات به تجهیزات وارداتی نیاز دارند؛ با این حال هم اکنون هزینه هر تست تشخیص کرونا ۵۰۰ هزار تومان است که دولت به صورت رایگان آن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

نامدار در مورد وضعیت بیمارستان‌های استان قزوین گفت: بیمارستان‌های تامین اجتماعی و ولایت در قزوین و بویین‌زهرا هم اکنون کاملا پاک بوده و در عوض بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان با افزایش بیماران بستری روبرو است.

رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین

پلمب ۵۱۳ واحد صنفی و معرفی ۱۰۴ متصدی اصناف به مراجع قضایی

این مسؤول حوزه درمان به فعالیت کارکنان بهداشت محیط در بازرسی از اصناف اشاره و تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۰ بازرسی از اصناف استان قزوین صورت گرفته که سه متصدی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و ۱۰ واحد صنفی نیز پلمب شده‌اند.

به گفته دکتر نامدار، از ۲۳ فروردین ماه سال جاری تاکنون از ۴۱ هزار و ۲۰۱ صنف بازدید به عمل آمده که چهار هزار و ۳۱۱ مورد آن مربوط به ۲ هفته اخیر است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۰۴ واحد صنفی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: در ۲ هفته اخیر ۷۰ متصدی واحد صنفی به مراجع قضایی استان معرفی شدند که این مساله بیانگر آن است که میزان رعایت صنوف استان در خصوص مسایل بهداشتی مربوط به این بیماری ۱۰ درصد کاهش یافته و نیازمند برخوردهای بیشتری هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه این روزها اصناف استان در خصوص رعایت مسایل بهداشتی هیچ گونه اهتمامی ندارند و لازم است که در برخی حوزه‌ها مانند تالارهای پذیرایی برخوردهای جدی‌تری صورت پذیرد.

نامدار با بیان اینکه وضعیت ابتلا به کرونا هر ۲ هفته در میان تغییر می‌کند و اکنون تمام مناطق استان قزوین در وضعیت زرد قرار دارد، اظهار داشت: از ۲ هفته گذشته تاکنون ۲۰۳ بیمار در قزوین، ۶۵ بیمار در تاکستان، ۳۸ بیمار در البرز ، ۳۰ بیمار در بویین زهرا، ۱۳ بیمار در آبیک و ۱۰ بیمار در آوج به دلیل مشکلات حاد تنفسی و مشکوک به کرونا بستری شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: وضعیت بیماری کرونا براساس تعداد بستری شده‌ها هر ۲ هفته و از هر ۱۰۰ هزار نفر تعیین می‌شود (کمتر از یک بستری سفید، بین یک تا سه بستری زرد و بیش از سه بستری قرمز) که بررسی آمارها و متوسط افراد بستری شده نشان می‌دهد در شهرستان‌های قزوین و تاکستان ۲.۶، شهرستان البرز ۱.۱، شهرستان بویین زهرا ۱.۶، شهرستان آبیک یک و شهرستان آوج ۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بستری شده‌اند.

نامدار خاطرنشان کرد: به عنوان مثال متاسفانه هم اکنون شاهد هستیم که بیشتر مراسم‌های عروسی شبانه برگزار می‌شود و نیروی کافی برای مقابله و نظارت در این خصوص وجود ندارد و دستگاه قضایی باید جدی‌تر به این موضوع ورود پیدا کند.

رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین

ازدحام در مراسم ترحیم و مجالس عروسی در منازل شخصی

مهدی صالحی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان تاکستان در این نشست گفت: موج دوم بیماری در تاکستان جدی بوده و متاسفانه بانک‌ها، پیشخوان‌های دولت، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی نیازمند رعایت بیشتر در حوزه مسایل بهداشتی مربوط به این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در این شهرستان که باید مورد توجه قرار گیرد، برگزاری مراسم‌های ترحیم در آرامستان‌ها است که به طور معمول بدون فاصله گذاری اجتماعی بوده و ازدحام جمعیت در این مکان مشکلاتی را پدید آورده است.

صالحی اضافه کرد: تالارهای موجود در این شهرستان هم اکنون برای برگزاری مراسم عروسی در انتظار تعیین و تکلیف به سر می‌برند در حالی که برپایی این نوع مراسم، آن هم بدون رعایت مسایل بهداشتی در منازل شخصی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از خانواده‌ها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندشان به دنبال مجوزهای لازم در تالارهای پذیرایی هستند، باید در این راستا تصمیمات لازم اتخاذ شود که این نوع مراسم در کجا برگزار شود.

صالحی معاون فرماندار تاکستان: برخی از خانواده‌ها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندشان به دنبال مجوز لازم در تالارهای پذیرایی هستند، باید در این راستا تصمیمات لازم اتخاذ شود که این نوع مراسم در کجا برگزار شود.افزایش ترددها در شهرستان‌ آوج

سید مهدی خضری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان آوج نیز در این نشست گفت: ۹ هزار واحد صنفی در این شهرستان وجود دارد که به صورت مستمر تحت نظارت و رصد تیم‌های بهداشتی قرار دارند.

وی اضافه کرد: از ۱۰ روز گذشته تاکنون رفت و آمد گردشگران اطراف قزوین به این شهرستان افزایش یافته و وضعیت آوج را از سفید به زرد تبدیل کرده است.

خضری با بیان اینکه در یک آزمایش تصادفی۲۱۰ نفر در این شهرستان مورد آزمایش و غربالگری قرار گرفتند، گفت: ۱۵ درصد این افراد مبتلا به کرونا بودند و هرم سنی بیماران نیز بین ۳۰ تا ۳۹ سال بود.

رخت زرد کرونا بر تن استان قزوین

بازداشت مدیران چهار تالار پذیرایی در استان قزوین

منوچهر حبیبی، جانشین ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین در این رابطه گفت: چهار مدیر تالار پذیرایی در این استان به دلیل تخلفات بهداشتی، نداشتن مجوز فعالیت در ایام کرونا و ازدحام جمعیت به دستور معاون دادستان بازداشت شدند.

وی تاکید کرد: آمار مبتلایان به بیماری کرونا در قزوین ۲ برابر شده و زنگ هشدار کرونایی در سطح این استان به صدا درآمده و از این رو اعتقاد داریم که بازارها، برپایی جشن‌ها و تجمعات در تالارهای پذیرایی کانون اصلی شیوع این بیماری هستند و اگر این اماکن کنترل شوند، آمار کرونا کاهش می‌یابد.

حبیبی تاکید کرد: برگزاری هرگونه همایش و مراسم فرهنگی در سطح استان قزوین ممنوع بوده و با هرگونه تجمعی که سلامت مردم را تهدید کند، باید برخورد شود.

نیم نگاه: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا در استان قزوین افزایش یافته باید محدودیت‌های جدیدی در حوزه اجتماعی و اقتصادی لحاظ کرد تا از قرمز شدن وضعیت این بیماری در استان پیشگیری شود.

متاسفانه این روزها هیچ کدام از شهروندان از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و اجباری به استفاده از پروتکل‌های بهداشتی هم وجود ندارد.

اگر موضوع شروع پیک دوم کرونا در فصل پاییز صحت داشته باشد، با افزایش تصاعدی جمعیت مبتلایان به کرونا در پایان سال روبرو خواهیم شد.