تسریع در تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز حیاتی است


تسریع در تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز حیاتی است

تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی سرعت بخشیدن به طرح انتقال آب ارس به تبریز را به دلیل توسعه روزافزون این کلان شهر ضروری و حیاتی دانست.

علیرضا ایمانلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به گسترش شهر تبریز و به وجود آمدن شهرک‌های متعدد در اطراف این شهر به آب بیشتری نیاز داریم به همین دلیل به دنبال منابع جدید هستیم تا برای تامین آب شرب این کلانشهر و سایر شهرهای آذربایجان شرقی که با کمبود مواجه هستند، اقدام کنیم.

وی گفت: با توجه به نیاز روزافزون کلانشهر تبریز، تامین منابع جدید آبی برای این شهر ضروری است و یکی از منابع پیش‌بینی شده انتقال آب از طرح آبرسانی ارس به این شهر است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز گفت: یکی از اهداف مهم اجرای این طرح استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است که در صورت اختصاص اعتبارات لازم تا سال آینده قسمت مایع آن را که تامین کننده بخشی از منابع آبی دریاچه ارومیه است، به بهره برداری خواهیم رساند.

وی به میزان تولید آب در تبریز و آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط میزان تولید آب در تبریز ۴۴۵۰ لیتر در ثانیه و در استان نیز ۷۶۷۰ لیتر در ثانیه است که این میزان در زمان اوج مصرف به ۴۷۵۰ لیتر در ثانیه در تبریز و ۹۰۰۰ لیتر در ثانیه در آذربایجان شرقی افزایش می‌یابد.


ایمانلو همچنین به ضرورت صرفه جویی ۱۰ درصدی مصرف آب از سوی مشترکان و رعایت الگوی مصرف اشاره کرد و از شهروندان خواست توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی مشکل پیش نیاید.


وی با اشاره به برخی استفاده‌های نادرست از آب شرب بهداشتی همچون شستشوی خودرو و آبیاری فضای سبز منزل ادامه داد: فرهنگ سازی در نحوه مصرف درست آب باید مورد توجه قرار گیرد تا در کارهای روزمره که از آب استفاده می‌شود اسراف و هدرروی کاهش یابد.


ایمانلو افزود: بهینه سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب آذربایجان شرقی همواره مورد تاکید است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است.


وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از اسراف آب، الگوی درست مصرف برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که متاسفانه این رقم در استان ما بیش از۲۲۰ لیتر در شبانه روز است.


ایمانلو گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در بخش روستایی به بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستایی خدمات رسانی انجام می‌دهد و بقیه روستاها نیز از طریق دهیاری‌ها و خود اهالی خدمات رسانی لازم را انجام می‌دهند.


وی اظهار کرد: در روستاهای استان سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب و حدود ۷ تا ۸۰۰۰ متر مکعب مخازن آب با اعتباری افزون بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال صورت می گیرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین به اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاضلاب روستایی استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: با اختصاص این اعتبارات برای بیش از ۶۰ روستا و به جمعیت ۴۰ هزار نفر آبرسانی می‌شود.


ایمانلو با اشاره به اهمیت اجرای طرح شبکه فاضلاب و دفع بهداشتی فاضلاب‌های خانگی استان گفت: بر این اساس ۶۸درصد از جمعیت شهری آذربایجان شرقی و ۸۰ درصد شهروندان تبریزی از پوشش تاسیسات جمع آوری و دفع فاضلاب برخوردار هستند که امیدواریم بتوانیم این رقم را به ۱۰۰ درصد برسانیم.


وی اضافه کرد: این شرکت در پایان سال ۹۸ حدود ۶۸ درصد جمعیت شهری در استان (حدود ۲ میلیون نفر) را زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار داده است و در ۱۸ شهر نیز طرح فاضلاب در حال بهره برداری یا در حال اجرا است.

۶۳ شهر و ۱۵۰۰ روستا با حدود چهار میلیون نفر جمعیت زیر پوشش آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هستند.

طرح انتقال آب از رودخانه ارس به تبریز از طرح های مهم و حیاتی آذربایجان شرقی در حوزه آب است؛ استاندار آذربایجان شرقی اواخر اردیبهشت پارسال با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی طرح انتقال آب ارس به تبریز اعلام کرد این طرح در ۳ سال آینده به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان