توربین بادی ساخت دانشگاه فردوسی مشهد در بینالود نصب شد


توربین بادی ساخت دانشگاه فردوسی مشهد در بینالود نصب شد

مشهد- ایرنا- نخستین توربین بادی 250 کیلوواتی ساخت پژوهشگران پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد در منطقه بادخیز بینالود نصب شد.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این توربین بطور میانگین توان تولید ۹۷۶ مگاوات ساعت انرژی برق را در سال دارد.

دکتر عادل سپهر افزود: طرح مطالعاتی ساخت این توربین توسط پژوهشگران پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری سازمان "توان" انجام شده و مراحل نصب بخش‌های مختلف تاور، ناسل و مونتاژ قطعات روتور و اتصال آن به توربین به همراه امور کیفی مربوطه با موفقیت به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: این توربین بادی شامل سه بخش پایه یا برج با ارتفاع ۳۰ متر، موتورخانه و روتور با قطر ۳۱ متر است.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توربین یاد شده با حداقل سرعت باد چهار متر در ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳ متر در ثانیه قادر به تولید انرژی برق است و قدرت تحمل سرعت باد تا ۷۰ متر در ثانیه را دارد. همچنین این توربین‌ توانایی تولید برق برای نقاط بحرانی و تامین برق زمین های کشاورزی و مراکز تجاری کوچک را داراست.

انرژی باد جزو انرژی های پاک و تجدیدپذیر و دارای توجیه اقتصادی در مناطق بادخیز کشور است، این انرژی می‌تواند سبب صیانت از منابع انرژی آب، گاز و سایر انرژی‌های تجدیدناپذیر باشد و افق روشنی را جهت استفاده از این نعمت خدادادی پیش روی صنعت برق قرار داده است.

نیروگاه بادی بینالود در استان خراسان رضوی نزدیک شهر نیشابور یکی از نیروگاه‌های بادی با ظرفیت تولید ۲۸٫۲ مگاوات که شامل ۴۳ توربین ۶۶۰ کیلوواتی است، مساحت این نیروگاه حدود ۷۰۰ هکتار است ، پروژه این نیروگاه در سال ۱۳۸۱ آغاز شده و در سال ۱۳۸۶ تعداد توربین آن به ۴۳ عدد رسید. ساخت این نیروگاه توسط سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) بوده و برنامهٔ افزایش ۵۰ عدد توربین بادی دیگر (افزایش ظرفیت به ۶۱٫۲ مگاوات) در حال بررسی و اجراست.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم