ناقلانی که قرنطینه را جدی نمی‌گیرند


ناقلانی که قرنطینه را جدی نمی‌گیرند

خرم آباد - ایرنا - در حالی که عدم فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت‌نکردن نکات اولیه و ساده در خصوص کووید 19 یک عامل اصلی برای انتقال و شیوع این بیماری است، بدون شک باید آموزش‌های مرتبط با این بیماری از خانه آغاز شود و این مهم درمواردی که یکی از افراد خانواده به کووید19 مبتلا شده اهمیت دوچندانی دارد.

به گزارش ایرنا، بیمارانی که پس از بهبودی نسبی کووید ۱۹ از مراکز درمانی ترخیص می‌شوند به پایان خط مبارزه با این بیماری نرسیده اند و باید مدت زمان مشخصی پس از ترخیص هم در منزل یا قرنطینه بوده و پروتکل های خاصی را دنبال نمایند .

علاوه بر این افرادی که که مشکوک به این بیماری بوده و به دلیل داشتن علام غیرحاد، تست کرونا نمی دهند و یا شهروندانی که با وجود مثبت بودن تست کرونا علائم حاد و نیازی به بستری شدن ندارند باید در خانه قرنطینه شوند که علاوه بر مراحل درمان خارج از بیمارستان ها، لازم است با چگونگی رفتار قرنطینه ای برای پیشگیری ازابتلای سایر اعضا آشنا باشند و البته خانواده نیز بایستی آموزش های لازم در این خصوص را فرا گیرد.

البته نحوه تامین داروی بیماران قرنطینه ای نیز بسیار مهم است تا این افراد برای تامین داروی خود به خارج از قرنطینه و داروخانه ها مراجعه نکنند و عاملی برای ابتلای احتمالی دیگران نشوند.

از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون تاکید مردم و مسوولان نسبت به روش‌های پیشگیری و مسائل درمانی در مورد این ویروس بوده و شاید اطلاعات کمتری در خصوص نحوه مراقبت‌های بیماران ترخیص شده و چگونگی قرنطینه‌های خانگی به صورت عمومی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

عمده روش های شناسایی بیماران کووید ۱۹

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: به طور کلی بیماران کرونا از سه روش شناسایی می شوند که در طریق اول فرد با حال عمومی خیلی بد به مراکز درمانی مراجعه می کند که بستری و بعد از او تست گرفته می شود و در صورت مثبت بودن، درمان قطعی آغاز می شود.

دکتر مریم کوشکی افزود: در برخی موارد نیز افراد به اورژانس یا درمانگاه مراجعه می کنند که وقتی پزشک علایم اولیه کرونا را در فرد دیده و تشخیص می دهد بیماری حاد نیست اما نیاز به نمونه گیری دارد، وی را به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته ارجاع می دهد.

وی گفت: در مواردی نیز پزشک قبل از انجام تست با توجه به علام حاد و حال عمومی بیمار پس از معاینه، تشخیص بستری می دهد که مراحل بعدی برای بستری و درمان بلافاصله آغاز می شود.

مدت زمان درمان بیمارستانی و مراقبت های پس از ترخیص

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص درمان های بیمارستانی نیز گفت: متوسط دوره درمان این بیماری ۷ تا ۱۰ روز است اما این زمان برای بیماران بدحال بیشتر به طول می انجامد.

کوشکی اظهار داشت: برخی بیماران یک هفته پس از بستری به بهبودی نسبی دست می یابند و حال عمومی خوبی دارند که ترخیص می شوند اما باید تا ۲ روز پس از مرخصی از بیمارستان دارو مصرف کنند که داروهای لازم در بیمارستان برای انها تامین شده و هنگام ترخیص با دستور پزشک به آنان داده می شود.

وی تصریح کرد: بیماران بدحال به طور معمول باید ۲۱ روز بستری باشند که برخی به دلیل شرایط نامساعد جسمانی مدت زمان بیشتری در بیمارستان نگهداری شده اند اما به هر حال دوره درمان یک تا ۲ روزه پس از ترخیص نیز باید انجام شود و فرد بیمار با داروهای مورد نیاز مرخص می شود.

وی گفت: بخش آموزش بیمارستان ها برای آگاهی بخشی به بیماران کرونا و خانواده انها فعال است و همراه بیمار باید قبل از ترخیص یک برگه حاوی نکات آموزشی نگهداری و قرنطینه خانگی و اطلاعات لازم را توسط کادر آموزش دریافت کند.

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: هرچند که بیماران پس از اتمام دارو، بهبود می یابند اما ناقل هستند و باید به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند که در این راستا نوع مراقبت از انها و نحوه نگهداری به خانواده ها اطلاع داده می شود.

کوشکی افزود: جداسازی لوازم شخصی، رعایت فاصله گذاری ۲ متری، در صورت داشتن فضا، دادن مکان اختصاصی به بیمار و استفاده از ماسک مهم ترین موارد قرنطینه است که باید توسط بیمار و نزدیکان وی رعایت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیمار قبل از ترخیص بیمارستان باید یک تعهد کتبی داده که تا پایان دوره و منفی شدن تست کرونا در محل قرنطینه یا خانه بماند و در صورت بازگشت علائمی همچون تب یا سرفه به متخصص مراجعه نماید.

نحوه درمان و مراقبت بیماران کووید ۱۹ غیر بستری

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: برخی افراد نیز نیازی به بستری ندارند و باید در خانه درمان و قرنطینه شوند که در صورت لزوم دارو دریافت می کنند و در مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی، به صورت تلفنی توسط مراقبان سلامت مراکز بهداشتی درمانی رصد می شوند.

کوشکی ادامه داد: در این مدت مسائل لازم برای پیشگیری از ابتلای سایر افراد آموزش داده می شود و در صورت نیاز از آنها خواسته می شود برای اطلاعات بیشتر و اطمینان از روند سلامت فرد و اعضای خانواده، به مراکز مراجعه نمایند.

وی اظهار داشت: در مواردی که منزل افراد فضای فیزیکی محدودی دارد گندزدایی نیز توسط نیروهای بهداشت محیط انجام شود.

وی اضافه کرد: از افرادی که علائم ابتلا به ویروس کرونا اما وضعیت جسمانی مساعدی دارند و به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه می کنند تست کرونا گرفته نمی شود اما آموزش داده می شوند تا قرنطینه مدت زمان لازم با رعایت اصول انجام شود و مشخصات نیز به منظور پیگیری های از طریق مراقبان سلامت بعدی در سیستم ثبت می شود.

وی تاکید کرد: پرونده بیماران بستری در بیمارستان ها نیزبه مراکز بهداشتی درمانی محل سکونتشان ارجاع داده می شود تا پیگیری های لازم از طریق مراقبان سلامت هر محله صورت گیرد.

ناقلانی که قرنطینه را جدی نمی گیرند

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: متاسفانه برخی بیماران بهبود یافته که همچنان ناقل هستند، موضوع قرنطینه را جدی نمی گیرند و جان اطرافیان و خانواده را به خطر می اندازند.

کوشکی افزود: با وجود تعهدات کتبی و پیگیری های مراقبان سلامت اما برخی همچنان اعتقادی به قرنطینه ندارند که به تازگی در ستاد استانی مقابله با کرونا مصوب شده با افرادی که خارج از چارچوب این تعهدات اقدام کنند برخورد شود.

وی تاکید کرد: پیش از این دست کم از چهار نفر اطرافیان فرد بیمار تست کرونا گرفته می شد اما اکنون تنها از نزدیکان بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای یا علائم حاد دارند تست گرفته می شود بنابراین موضوع قرنطینه و دوری از اجتماعات عامل مهمی در جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ است.

ایجاد نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص استفاده از نقاهتگاه برای برخی بیمارانی که شرایط قرنطینه خانگی ندارند گفت: در اوایل شیوع بیماری یک نقاهتگاه در مرکز استان ایجاد شده اما به دلیل عدم استقبال بیماران و خانواده آنها، بدون استفاده ماند و جمع آوری گردید.

کوشکی تصریح کرد: راه اندازی نقاهتگاه شرایط خاصی دارد و باید علاوه بر تجهیز به امکانات درمانی و رفاهی اولیه، پرستاران و پزشکان حدنصاب را نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از دلایل احتمالی عدم استقبال از نقاهتگاه استان استقرار این مرکز در خارج شهر بوده اکنون اقداماتی برای احداث نقاهتگاه در یک مکان مناسب شهری در دست اقدام است و چنانچه این امر تحقق یابد، امکان راه اندازی دوباره نقاهتگاه وجود دارد.

۳۴ مرکز بهداشت لرستان در زمینه کرونا خدمات رایگان می‌دهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز به ایرنا گفت: ۳۴ مرکز بهداشت در این استان در زمینه بیماری کرونا به مراجعه‌کنندگان خدمات رایگان ارایه می‌دهند.

دکتر علی اکبر یاراحمدی افزود: مردم می توانند در صورت نیاز به انجام تست بیماری به این اماکن که به مراکز درمانی ۱۶ ساعته و شبانه‌روزی استان معروف هستند، مراجعه کنند.

به گفته وی از ۳۴ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در استان ۱۴ واحد شهری و مابقی روستایی هستند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات کرونا در این مراکز رایگان می باشد تصریح کرد: هزینه آزمایش (پی سی آر) با نرخ آزاد ۵۸۰ هزار تومان می باشد که در این مراکز به صورت رایگان انجام می شود.

وی ادامه داد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای و یا پرخطر هستند و آن دسته از شهروندانی که علایم و شرایط ابتلا به کرونا را دارند در این مراکز نمونه گیری می شوند که با توجه به افزایش حجم مراجعات، تعداد مراکز ۱۶ ساعته نیز افزایش یافته است.

یاراحمدی افزود: چنانچه فرد علائم یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود و اگر علائم وخیم مشاهده شود باید به بیمارستان انتقال یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص سامانه ۴۰۳۰ نیز گفت: مردم می تواند برای اطمینان از عدم ابتلا به کرونا با این سامانه تماس گرفته و شرایط عمومی خود را اطلاع دهند که این مشخصات ثبت شده و با آنها تماس گرفته می شود تا از سلامت آنها اطمینان یابیم.

یاراحمدی اضافه کرد: همزمان با رفع برخی محدودیت های کرونا، سهل انگاری جای این شیوه نامه ها را گرفت و مردم به تصور غلط کنترل بیماری به عادات قبل خود بازگشتند و همین امر موجب رسیدن استان به وضعیت قرمزو هشدار شد.

وی در مورد تست پی سی آر توضیح داد: در این روش تکنسین یک سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری را درون هر دو طرف بینی قرار داده و آن را برای حدود ۱۵ ثانیه حرکت می دهد، سپس سوآب را به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی می فرستد.

مبتلایان به کرونا پنهان کاری نکنند

استاندار لرستان نیز گفت: برخی افراد به دلایل غیرمنطقی ابتلای خود یا اطرافیان به کرونا را کتمان می‌کنند که این امر موجب شیوع هرچه بیشتر بیماری در جامعه می‌شود.

سید موسی خادمی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی افزود: افرادی که ابتلای آنان به بیماری محرز می شود، بدون هرگونه پنهان کاری در این رابطه و برای پیشگیری از گسترش بیماری، فاصله خود با دیگران را حفظ کرده و افرادی را که با آنها در ارتباط بوده اند جهت انجام آزمایش مطلع سازند.

وی اظهار داشت: قطع زنجیره کرونا در گرو همکاری مردم و جدی گرفتن شیوه نامه های بهداشتی است بنابراین افراد بیمار نباید بیماری خود را پنهان کنند چراکه این عمل موجب ابتلای تعداد بیشتر و البته طولانی شدن زمان کنترل کووید ۱۹ می شود.

استاندار لرستان تصریح کرد: برای کنترل وضعیت بیماری باید فعالیت های روزمره را در کنار کرونا انجام دهیم و همچنان تاکید بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی، ادارات، بازارها و مراکز مشابه وجود دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!