نماینده مجلس: بخش تولید چند دهه است توسط واردکنندگان به گروگان گرفته شده است


نماینده مجلس: بخش تولید چند دهه است توسط واردکنندگان به گروگان گرفته شده است

تهران-ایرنا-عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چند دهه است بخش تولیدی کشور توسط واردکنندگان به گروگان گرفته شده است، گفت: تعارض منافع بخش بازرگانی با بخش تولید باعث شد که تولید کشور ذبح شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،«محسن زنگنه» نماینده مردم تربت حیدریه در مخالفت با تصدی حسین مدرس خیابانی به وزارت صنعت معدن و تجارت خطاب به وی اظهارداشت: امروز ما با شخص شما نیز مخالف نیستیم. مخالفت امروز ما با بیش از یک سال عملکرد ضعیف و غیرمدبرانه بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت و تولید اشتغال به آن گره خورده و متاسفانه شما هم به عنوان قائم مقام آن وزارت و شخص اول کشور در حوزه بازرگانی و بازار سهم زیادی در این ناکارآمدی دارید.

وی افزود: بپذیرید که نمی‌توان عملکرد یکساله وزارت متبوع شما را نادیده گرفت. رزومه حضرتعالی رزومه برجسته‌ای است اما امروز روز بررسی رزومه‌ها نیست بلکه روز بررسی عملکردهاست. مباحث و ابهامات زیادی در خصوص انتصابات جنابعالی در مدت سه ماه مطرح است یا گزارش‌هایی از پرداخت‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های خاص. اما بنده حسب تخصص خود مطالبی را در نقد جنابعالی ذکر می‌کنم.

چند دهه است بخش تولید توسط واردکنندگان گروگان گرفته شده است

نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه چند دهه است که تولید ایران توسط بخش بازرگانی و وارد کنندگان به گروگان گرفته شده است،گفت: زمانی که شما برای وزارت صمت معرفی شدید به چه منظور بود اگر عزیزان نماینده مستحضر باشند و به یاد داشته باشند، دولت اصرار داشت که باید وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن از یکدیگر تفکیک شود که به جهت مقاومت مجلس و مخالفت اکثر تولیدکنندگان در بخش صنعت و معدن و کشاورزی در نهایت آقای مدرس خیابانی به عنوان قائم مقام وزارت صنعت و در حقیقت به نوعی نقش همان وزیر بازرگانی را در این یک سال و نیم ایفا کرد.

زنگنه اضافه کرد: حضور ایشان در وزارت صمت باعث شد اختیارات بخش بازرگانی از دست وزیر وقت خارج شود. آقای خیابانی در طول ۱۵ ماه صدارت جنابعالی در این وزارتخانه چه ارزهای ۴۲۰۰ که برای واردات کالاهای غیرضروری وارد شد. چه کسی باید جواب بدهد آیا شما در این زمینه باید پاسخگو باشید یا خیر. در حوزه ارز جنابعالی در مدت ۱۵ ماه به عنوان طرفدار اتاق بازرگانی و واردکنندگان که البته انسان‌های شریف هستند اما متاسفانه تعارض منافع با بخش تولید باعث شد که تولید ذبح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در حوزه لبنیات چرا باید صادرات شیر خشک ممنوع باشد آیا می‌دانید شیری که شما با قیمت ارزان از کشاورز می‌گیرید و بستن راه صادرات باعث شده بسیاری از صنایع لبنی دچار مشکل شود یا در حوزه نهاده‌های دام و غیره چه اتفاقی می افتد. اگر ما امروز به شما رای بدهیم در حقیقت و ادامه همان سلوک اجرایی شما در حمایت از بخش تولید است.

نماینده مردم تربت حیدریه ادامه داد: در کمیسیون فرمودید که در سه ماه ۹۵ درصد وقت خود را در بازدید از بخش‌های صنعتی و تولیدی گذرانده اید اما نکته اینجاست که چه آورده ای برای بخش تولید داشت. در حوزه فولاد آیا انحصار چند انحصارگر در حوزه فولاد شکسته شد. در صنعت حوزه فولاد و صنایع انحصار کنسانتره و گندله در انتظار چه کسانی است. بنابراین تصور ما این است که حضور حضرتعالی در این وزارتخانه با بحث جهش تولید منافات دارد.

زنگنه ادامه داد: امروز ملت شریف ایران شنونده مکالمات مجلس هستند باید قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاد فرموده اید که وضعیت بازار به جهت شاخص‌های کلان اقتصادی است از آقای جهانگیری سوال می‌کنند ملت و مجلس باید از چه کسی سوال کند از رئیس بانک مرکزی سوال می کنیم چیزی می گوید از وزیر صنعت چیز دیگر می‌گوید تقصیر به گردن کیست؟

نماینده تربت حیدریه گفت: اقتصاد کشور امروز در دست مافیاهای مختلف در صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، ما به یک وزیر شجاع نیاز داریم که بتواند با این مافیا برخورد کند؛ در این سه ماه قابلیت لازم برای مقابله با این مافیا را در شما ندیدیم.

جنگ اقتصادی را با جُنگ اقتصادی اشتباه گرفته اند

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانان، چرتکه و ماموران تعزیرات، نسل نمایشگاه عرضه مستقیم کالا است و اینها درکی از مفهوم رقابت و فناوری اطلاعات درکی ندارند، ما با خیابانی‌ها مشکل کارشناسی نداریم و مشکل ما قانون شکنی و عدم عمل آنها به قانون است.

وی افزود: هفت سال است طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا وظیفه داشته‌اند که برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کنند تا قاچاق کالا به صفر برسد و اشتغال میلیونی ایجاد شود و گرانفروشی و احتکار غیر ممکن شود، ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد و مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل اخذ شوذ، اما متاسفانه شناسه رهگیری و کد یکتا را اجرایی نکردند.

عضو کمیسیون برنامه و وبدجه مجلس خطاب به نمایندگان ادامه داد: آیا با بازی با اعداد، قاچاق کالا کم می شود، در هر شرایط دیگری چنین مدیری را به عنوان اخلال‌گر در نظام اقتصادی محاکمه می‌کردند؛ ۱۰ سال است که مجوزهای صنفی و دیگر مجوزها را شفاف نکردند، بهترین دلیل برای رای ندادن به خیابانی سوابق او است؛ هندوانه دربسته نیست بلکه باز است.

نماینده شاهین شهر افزود: رای به خیابانی جایزه به مسببان گرانی و احتکار در کشور است؛ ما نماینده کدام مردم هستیم، اگر قرار بود الان مردم به طور مستقیم به خیابانی رای دهند، آنهایی که می‌خواهند خودرو و جیهزیه بخرند، آیا رای می‌دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مشکل ما با آقای خیابانی بی‌توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی است می‌گویند که ما تحریم هستیم، ما تحریم خیابانی‌ها هستیم؛ همان‌ها که جنگ اقتصادی را با جُنگ اقتصادی اشتباه گرفته‌اند، ۲ میلیون و ۳۰۰ میلیون دلار ارز در زمان صدارت ایشان پرداخت شده است

۱۵ ماه تمام امور را متوقف به تشکیل وزارت بازرگانی کردید

عباس گودرزی نماینده بروجرد هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: معیارهای ما انقلاب، منافع مردم و اقتصاد کشور و معیشت مردم است و هیچ گونه دعوای جناحی نداریم، ما دلسوز دولت هستیم و دلمان برای شما (مدرس خیابانی) می سوزد و می گوییم خودت را خراب نکنید، شما نمی‌توانید این وزارتخانه را جمع کنید.

وی خطاب به مدرس خیابانی ادامه داد: شما ۱۵ ماه صدارت تمام امور را متوقف به تشکیل وزارت بازرگانی کردید و در مجلس دهم لایحه دادید و رد شد و با برخی همفکران خود در مجلس دهم طرح دادید و ما مخالفت کردیم و وزیر صمت و معاون مجلس وقت وزارتخانه را قربانی کردید؛ ای کاش این اهتمام را خرج مقابله با گرانی‌ها می‌کردید.

نماینده بروجرد گفت: مشکل ما همین حوزه بازرگانی است مگر نه آنکه رسما اعلام کردند قیمت و افزایش قیمت و تورم کالاهای اساسی بیش از کالاهای غیراساسی است که ارز جهانگیری و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن پرداخت کردید.آقای خیابانی بگویید که ارزهای ۴۲۰۰ تومانی کجا خرج شد، شما نمی‌توانید با مافیا برخورد کنید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: این روزها می‌بینیم که کار چاق کن‌ها در راهروهای مجلس برای رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت تلاش می‌کنند، سوال این است که شما چکاره هستید که اینگونه تلاش می کنید؛ از رییس مجلس می‌خواهیم که این شیوه اخذ رای اعتماد را عوض کنند، چرا برای هر رای اعتماد با وزیر لشگری از اعوان و انصار پشت سر او راه می‌افتند، کار کاچاق کن‌ها را تعطیل کنید، کار چاق کن‌ها در همین راهروهای مجلس متولد می‌شوند.

وی گفت: بیشترین اختلاف قیمت از درب کارخانه تا بازار در دوران شما بوده است، آقای خیابانی آیا درست است که پراید۳۲ درصد، برنج ۲۰۰ درد و ... افزایش قیمت داشته باشد، آیا بدبختی‌های ما از تحریم است یا به قول آقای روحانی از سوء مدیریت است.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در مخالفت با تصدی مدرس خیابانی بر وزارت صمت با اشاره به کاهش۲۰ درصدی تولید خودروسازان گفت: بر خلاف تاکید آقای خیابانی در مورد رشد تولید خودروسازان، در ماه‌های اخیر تولید ایران خودرو از ۲ هزار و ۲۰۰دستگاه به ۱۶۰۰ دستگاه و در سایپا از ۲ هزار به ۱۵۰۰دستگاه رسیده است و کف پارکینگ‌ها مملو از خودرو شده است.

نماینده سبزوار افزود: وزیر صمت ادعا می کند به دلیل کمبود قطعه، خودروها در کف پارکینگ مانده اند، حال این سوال مطرح می شود که شما مسئول چه کاری هستید، قیمت میلگرد از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت، در سه ماهه اخیر بهای لوازم خانگی ۴۰ درصد بیشتر شده است؛ آیا خبر دارید قیمت لپه ۳۶ هزار تومان شده است. چرا مردم باید تخم مرغ را شانه ای ۳۰ هزار تومان بخرند، ما چگونه به شما با این قیمت‌ها رأی اعتماد دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به دلیل کمبود نهاده‌های دامی، قیمت مرغ افزایش یافته است، رییس جمهور سه ماه مجلس را برای معرفی وزیر صمت معطل کرد و در دقایق آخر وزیر پیشنهادی را معرفی کرد تا مجلس را تحت فشار قرار دهد؛ اگر آقای خیابانی رأی نیاورد، رئیس جمهور باید ظرف یک هفته فرد دیگری را به مجلس معرفی کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


طرح های هادی گامی برای توسعه گردشگری روستایی