رهگیری 9 ناو جنگی روسیه در نزدیکی آب‌های انگلیس


رهگیری 9 ناو جنگی روسیه در نزدیکی آب‌های انگلیس

لندن- ایرنا- وزارت دفاع انگلیس روز چهارشنبه از رهگیری 9 ناو جنگی روس توسط نیروی دریایی انگلیس و ناتو در آب‌های نزدیک به این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، «ویل پستون» فرمانده یگان «وستمینستر» انگلیس درباره این حادثه توضیح داد که ناوهای روسی به صورت حرفه‌ای و ایمن رفتار، اما نیروی دریایی انگلیس و ناتو آنها را در دریای شمال و بالتیک اسکورت کردند.

یگان وستمینستر مرداد ماه گذشته هم زمان با افزایش تنش‌ها میان لندن و مادرید بر سر منطقه جبل‌الطارق در بندر پورتسموث واقع در جنوب انگلیس مستقر شد.

این برای چندمین بار در سال جاری است که ناوها و جنگنده‌های روسیه در نزدیکی حریم دریایی و هوایی انگلیس شناسایی و رهگیری می‌شوند.

فروردین گذشته نیروی دریایی انگلیس هفت ناو جنگی روسیه را که ادعا شد، فعالیت‌های غیر عادی در کانال مانش و دریای شمال داشتند رهگیری کردند. یک ماه پیش از آن هم نیروی دریایی انگلیس در جریان پنج عملیات، ناوهای جنگی روسیه را در کانال مانش اسکورت کرد.

روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و ۲ طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند.

آخرین موج تنش‌ها میان روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور است. وزیر امور خارجه انگلیس تیرماه گذشته با ایراد سخنانی در مجلس عوام، مدعی شد که روسیه با انجام حملات سایبری، اقدام به دخالت در انتخابات سراسری کشورش کرده است.

«دومینیک راب» ادعا کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل‌های گسترده‌ای که در این زمینه صورت گرفته، عوامل روسیه تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اسناد محرمانه دولت در جریان انتخابات پارسال (۲۰۱۹) دخالت کنند.

به گفته وی، این اطلاعات مربوط به مذاکرات تجاری انگلیس و آمریکا است که در شبکه‌های اجتماعی از جمله «ردیت» لو رفت. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که دولت لندن این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به اقدام مسکو در این زمینه پاسخ مقتضی نشان دهد.

لندن ۲ سال پیش نیز مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک افسر امنیتی سابق روس به اسم سرگئی اسکریپال و دخترش که به انگلیس پناهنده شده‌اند متهم کرد و با این اتهام توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و ۱۵۰ دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.

لندن در خصوص تنش‌های بوجود آمده میان اوکراین و روسیه نیز همواره طرف کی‌یف را گرفته است و روسیه را متجاوز می‌خواند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پادشاه کویت فوت کرده است؟/دیوان پادشاهی این کشور پاسخ داد