به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدسلمان صفوی؛ رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن صفوی با حضور در نشست مجازی «حسین، وارث آدم» که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تألیف کتابی به همین نام اثر دکتر علی شریعتی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شده بود، به ایراد سخن پرداخت و گفت: به دعوت یکی از مراجع عظام تقلید چند سال پیش به قم شرفیاب شده تا به ارزیابی طرح درسی راجع به تدریس شیعه شناسی بپردازم، آنجا عرض کردم که مشکل ما اینجاست که معمولاً سعی داشتیم در قرون گذشته تا به امروز، شیعه را در کنار فرق دیگر اسلامی و چیزی جدای از آن معرفی کنیم در حالیکه در زیارت وارث تأکید شده است که حسین(ع) وارث آدم است و باید گفت که نسل بشر با کشتی نوح نجات پیدا کرده است و در ادامه معرفت بشر و ارزش‌های مانای او نیز با کشتی که حسین(ع) با نهضت خود آن را سامان دادند از این منجلاب و تلاطم نجات یافته است.

وی افزود: باید بر این نکته باور و اصرار داشت که حسین(ع) وارث حکمت خالده است، او وارث همه ارزش‌های متعالی و پرچم‌دار نهضت حکیمانه الهی است. سیدالشهداء(ع) حامل پرچم عدالت و قسط، پرچم معنویت، پرچم آزادگی، پرچم معرفت و عشق و وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد و علی است ولی آنچه که ما ناخودآگاه آن را تبلیغ می کنیم شأن و منزلت ایشان را در حد رهبر یک فرقه منزوی رافضی خارج‌شده از دین تنزل می‌دهد.

صفوی حسین(ع) را مظهر همه خوبی‌ها و مظهر کامل حضرت حق دانست و گفت: براساس بزرگس و مزلت و عظمت این نهضت امروزه دیگر شیعه تنها یک بحث کلامی نیست، شیعه هنر دارد، صاحب فرهنگ است، تمدن دارد به مانند آنچه حسین(ع) در تاریخ هزار و چهارصدساله ظهور و بروز کرده است و ما برای ورود به مقوله شیعه‌شناسی باید به این مجموعه‌ها نیز توجه کنیم چرا که حسین(ع) نماینده کل جریان حکمت الهی است.

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن تصریح کرد: خوشبختانه مرحوم شریعتی به خوبی در دل کتاب «حسین(ع)، وارث آدم» این مفاهیم را بروز داده است و نسل انقلاب که به شدت تحت تأثیر شریعتی است به این اندیشه احترام گذشه و به آن ارزش قائل است.یکی از کارهای مهم دکتر شریعتی سخنرانی های او در قالب مقوله«حسین(ع)، وارث آدم» است که در آن یک نگاه تاریخی ، یک نگاه کل‌نگر به نهضت سیدالشهداء(ع) دارد. رویکرد او در این کتاب حسین(ع) را در بستر کل حرکت تاریخ می‌بیند و نه فقط پرتاب‌شده به یک زمان و مکان معین. او نماینده کل جریان مبارزه حق و باطل است.

صفوی در ادامه افزود: متدولوژی تحلیل او متدولوژی جامعه‌شناسی معرفت و جامعه‌شناسی تاریخی است و اصطلاح «بین‌النهرین تاریخ» را به عنوان نماد دو جریان در تاریخ بیان کرده است و سخنرانی او تحت عنوان «حسین(ع)، وارث آدم» یکی از بهترین‌ سخنرانی‌های اوست که متأثر از چند حدیث است. یکی حدیث «کل یوم عاشورا» است که البته الهام‌بخش شریعتی برای این سخنرانی، ابتدا زیارت وارث است و سومین حدیث تأثیر گرفته از آن در این سخنرانی حدیث «ان الحسین(ع) سفینه النجاه» است.

این پژوهشگر و کارشناس دینی تأکید کرد: کشتی حسین(ع) ادامه کشتی نوح است و در عین حال کشتی حسین(ع) کشتی است که حامل حکمت خالده است که دعوت ابدی انسانیت به سوی آزادی و عدالت و برابری اوست.

وی در پایان بیان کرد: حسین(ع) فرمانده سپاه حق بشریت در تاریخ است. حسین(ع) فقط فرمانده هفتاد و دو تن نیست. او فرمانده سپاه حق در تاریخ است که با خون خود این علم آزادگی را تا ابد پابرجا نگه داشته است. شریعتی در «حسین(ع)، آن حضرت را در بستر تاریخ و جامعه و بشریت می‌بیند و تحلیل کرده و بعد اشاره می‌کند به اینکه همه اصناف تاریخ در این ماجرا وجود دارند.