استاندار تهران: جامعه عشایر نقش بسزایی در تولید محصولات ارگانیک دارد


تهران- ایرنا- استاندار تهران با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از زندگی عشایر،...
تهران- ایرنا- استاندار تهران با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از زندگی عشایر، گفت: این جامعه تولیدکننده نقش بسزایی در تولید محصولات ارگانیک و تامین امنیت غذایی مردم دارد.

به گزارش ایرنا «انوشیروان محسنی بندپی» روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جامعه تولیدکننده عشایر و همچنین زندگی روستایی که به مناسبت ۱۵ مهرماه، روز عشایر و روستا در محل استانداری تهران برپا شده است، افزود: عشایر استان تهران یک درصد جمعیت این استان را شامل می‌شوند اما با تولید محصولات مختلف به ویژه گوشت قرمز سهم بسزایی در تولیدات محصولات دامی، پروتئینی و لبنی دارند.

به گفته استاندار تهران، حمایت از تولید و زندگی روستائیان و عشایر در تامین امنیت غذایی مردم تاثیرگذار بوده و قدردانی از زحمت‌های این قشر فعال و پویا ضروری است.

مدیر امور عشایر استان تهران نیز در حاشیه بازدید استاندار تهران از این نمایشگاه اعلام کرد: جمعیت عشایر این استان نسبت به جمعیت سایر استان‌های دیگر کشور کمتر است اما این جامعه تولیدکننده با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک سهم بسزایی در تامین گوشت قرمز پایتخت‌نشینان دارند.

هاتف ممیزی افزود: به طور میانگین حدود ۲۰ درصد گوشت قرمز استان تهران توسط این جامعه تولیدکننده تامین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حدود سه هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می‌کنند و برای اینکه زندگی سخت عشایری برای این قشر کمی آسان شود، بهره‌مندی آنان از سامانه‌های خورشیدی از جمله حمام خورشیدی، روشنایی معابر و روشنایی در سیاه‌چادرهای عشایری اجرایی و عملیاتی شده است.

به گفته مدیر امور عشایر استان تهران همچنین برای ارائه خدمات مطلوب هفت شرکت تعاونی به همراه یک شرکت تعاونی استانی خدماتی از جمله توزیع آرد خوراکی، سوخت فسیلی و نهاده‌های دامی با قیمت مناسب به این جامعه را در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا تعداد ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده طی سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید