ظرفیت صنایع تبدیلی سیستان و بلوچستان 95 هزار تن افزایش یافت


ظرفیت صنایع تبدیلی سیستان و بلوچستان 95 هزار تن افزایش یافت

زاهدان- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی این استان همزمان با دولت تدبیر و امید افزایش 95هزار تنی داشته است.

عباسعلی دهباشی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی سیستان و بلوچستان از ۴۲ هزار تن سال ۹۲ هم‌اینک به ۱۳۷ هزار تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد این واحدها با افزایش ۲ برابری از ۳۰ واحد به ۶۷ واحد رسیده است، افزود: افزایش تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی استان شامل واحدهای نگهداری، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در زمینه محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش‌از ۶۰ درصد باغات استان را نخلستان با تولید ۲۳۵ هزار تن محصول تشکیل می‌دهد، گفت: بیشترین رشد صنایع تبدیلی و غذایی استان در دولت تدبیر و امید به محصولات باغی شامل ایجاد واحدهای نگهداری و بسته بندی خرما اختصاص دارد.

وی بیان کرد: حجم تولید بالای خرما در سیستان و بلوچستان توسعه صنایع پس از تولید را به دنبال دارد چرا بازار صادراتی مناسب زمینه را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

دهباشی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و غذایی اظهارداشت: وجود چنین صنایعی شرایطی را فراهم خواهد کرد که در زمان افزایش تولید محصولات و کاهش تقاضا برای تولیدات خام، مانع از ضایع شدن آن و نوسانات منفی قیمت می‌شود.

وی افزود: صنایع تبدیلی از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­ های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش ­های اقتصادی و کاهش نابرابری­ های منطقه‌ای منجر می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف محدودی هستند و تولید یا برداشت محصولات این بخش معمولا در یک زمان مشخص و کوتاه ولی مصرف در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود و صنایع تبدیلی می‌توانند با حفظ و نگهداری محصولات در آنها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در تمامی ایام سال میسر باشد.

وی تصریح کرد: سالیانه افزون‌بر پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از طرح‌های عمرانی چابهار وکُنارک