کمبود یا احساس کمبود کالا در گیلان


کمبود یا احساس کمبود کالا در گیلان

رشت - گیلان - هوای اقتصادی کشور این روزها شرایط متفاوتی را سپری می کند؛ کرونا از یک سو مردمان این سرزمین را در تنگنا قرار داده است و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها از دیگر سو اما آنچه این فشار را مضاعف کرده سوء استفاده سود جویان از شرایط کنونی است که زندگی را برای مردمان بیش از هر زمانی دشوار کرده است.

در گیلان نیز زیر پوست ترددهای همیشگی و به ظاهر آرامش، نگرانی های مردم نسبت به افزایش قیمت ها و برخی کمبودها دربازار محسوس است.

مردم بیشتر از هر زمانی اخبار اقتصادی را دنبال می کنند اخباری که به همراه شایعات و احتمالات به سرعت منتشر و دست به دست می شود و بر دغدغه ها و هیجان خرید و مشکلات می افزاید.

گاه احساس نگرانی از نبود، کمبود و یا گرانی، رفتارهای هیجانی مردم را رقم زده و یک موضوع جزئی را به بحران تبدیل کرده است .

این روزها نیز کمبود و نبود برخی اقلام در بعضی استان ها نگرانی هایی را در گیلان ایجاد کرده که مردم را به خرید بیشتر این کالاها نه تنها در این استان که در همه کشور ترغیب می کند و بیش و پیش از آنکه مشکلی باشد، این رفتارها و خرید بیش از مصرف و انبار کردن آنها در خانه ها کمبودهای موقتی را بوجود می آورد.

این روزها خبرها و شنیده های زیادی حاکی از کمبود و نبود روغن خوراکی در واحدهای عرضه استان در فضای واقعی و مجازی منتشر می شود که برای این منظور به یکی از فروشگاههای زنجیره ای و مستقیم به سراغ قفسه روغن می روم، قفسه تقریبا نیمه خالی است تعدادی روغن در قفسه بالاتر و چندین روغن نیز با اندازه متفاوت (بزرگتر) در قفسه پایین تر است.

در همین احوال خانمی با عصبانیتی که در صدایش نهفته با شدت روغنی را بر سر جایش نهاده و گفت: وقتی بر روی روغن قیمتی درج شده مگر صاحب فروشگاه می تواند نرخ دیگری برای آن تعیین کند و بگوید از آن روغن ها بر ندار چون قیمتش نا مشخص است.

همزمان یکی، دو فرد مسن که در کنارم این صحنه را می بینند با دل نگرانی که در صدای شان موج می زند از من که در حال وارسی بطری های روغن هستم، می خواهند که قیمت محصول را و اینکه روغن سرخ کردنی است به آنها بگویم اما در قفسه ها روغن سرخ کردنی نبود و آنها هم رفتند.

در جایگاه پرداخت وقتی سبد کالاهای مردمی که در صف ایستاده بودند تا هزینه خریدهایشان را بپردازند، دیدم هر یک چندین بطری روغن را در سبد دارند.

زمزمه ها بین مردم شنیده می شد؛ خانمی می گفت مگر چقدر مردم استفاده دارند که این گونه روغن می خرند.

دیگری می گفت: هر روز باید صف بایستیم یک روز برای گوشت، یک روز برای مرغ، یک روز شکر و حالا هم روغن و یکی از داخل جمعیت در حالی که گویا از سر ناچاری و از واهمهه نبود روغن گفت: ما مردم هستیم که به خودمان رحم نمی کنیم و یکی دست به احتکار می زند و آن دیگری به شیوه ای دیگر با خرید چندتا چندتا باعث کمبود و افزایش قیمت ها می شود.

لحظه ای از جمعیت جدا شدم و دیدم که یکی از کارکنان فروشگاه کارتنی از روغن را در جلوی خود گذاشته و به هر متقاضی و خریدار ۲ روغن یک کیلوگرمی می دهد.

از او پرسیدم: کمبود روغن دارید؟ نه کمبودی وجود ندارد اما مردم چندین برابر نیازشان در یک ماه این روزها روغن می خرند بنابراین سریع تمام می شود و دوباره فردا می آوریم و واقعا کمبودی نبوده است .

برای اطمینان به چندین فروشگاه بزرگ خواروبار و مواد غذایی هم سری می زنم آنها هم تقریبا تایید کردند که مشکل و کمبودی وجود ندارد و نبود روغن بیشتر نتیجه هجوم مردم برای خرید این محصول است اما در عین حال گفتند که شنیده های شان حاکیست که قیمت این محصول افزایش می یابد.

یکی از مغازه داران که روغن خوراکی را در اقلام عرضه خود داشت، گفت: در برخی برندهای معروف کشوری در استان کمبود داریم اما نیاز ما از ۲ واحد تولیدی استان تامین می شود و اگر روغن خاصی مد نظرشان نباشد، مشکلی نداریم.

کمبود مرغ مصوب یکی دیگر از موضوعاتی بود که شماری از شهروندان و حتی واحدهای عرضه مرغ از آن گلایه داشتند.

یک مرغ فروش هر کیلو گوشت مرغ گرم را با قیمت مصوب ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می کرد اما می گفت که میزان مرغی که با این قیمت دریافت می کند بسیار کم است و کفاف همه متقاضیان را نمی دهد و پس از فروش سهمیه اش دیگر نمی تواند مرغی بفروشد و در نتیجه درآمدش گاهی از هزینه هایش هم بیشتر می شود.

واحد عرضه دیگر هم مرغ با قیمت مصوب نداشت اما یخچالش مملو از مرغ های کیلویی ۲۳ هزار تومان بود.

او گفت : فقط هزار تومان در هر کیلوگرم روی قیمت مرغی که خریدم، کشیدم اما مرغ با قیمت مصوب به ما نمی دهند.

نطقش باز می شود و می گوید مرغ که در مقابل گوشت قرمز قیمتش گران نیست، گوشت را ببینید چقدر افزایش قیمت داشته مرغداران هم باید بتوانند هزینه های شان را پرداخت کنند؛ البته مرغ در استان های دیگر گرانتر است و این موجب شده مرغ به صورت غیر قانونی از استان خارج می شود و کشتارگرهای بدون مجوز مرغ را به استان هایی می برند که از آنها گرانتر می خرند.
وی ادامه داد: می دانید مرغ در تهران کیلویی ۳۰ هزار تومان است و در استان های حتی همجوار ما نیز قیمت بالاتری دارد و برخی حتی نرخی را مصوب نکردند و در چنین شرایطی بسیاری از کشتارگرها ترجیح می دهند مرغ را به خارج استان بفروشند.
این فروشنده مرغ تصریح کرد: حتی در برخی از استان ها که مشکلاتی از لحاظ تامین برخی اقلام دارند، به گیلان می آیند و بدلیل ارزان تر بودن و وجود آنها از این استان به صورت عمده خرید می کنند که این امر بر کمبود برخی کالاها و حتی افزایش قیمت آنها تاثیر می گذارد.

یک شهروند رشتی نیز گفت: متاسفانه برخی واحدهای عرضه مرغ، تا زمانی که سایه بازرسان را احساس کنند، مرغ را به قیمت مصوب می فروشند اما عصرها و شب ها که تصور می کنند بازرسان نیستند مرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه می کنند.

کمبودی در تامین کالاهای اساسی نداریم

استاندار گیلان هم در همین زمینه با بیان اینکه در خصوص تأمین کالاهای اساسی کمبودی در استان نداریم، گفت: هیچ وقفه ای برای تولید روغن در واحدهای صنعتی گیلان به‌وجود نیامده و از دستگاه های مسئول انتظار دارم نظارت ها بر بازار را به طور مستمر و در همه ساعات شبانه روز انجام دهند.
ارسلان زارع افزود: حفظ تولید نیز همانند تعادل قیمت‌ها برای استان مهم است و اگر تداوم تولید نباشد، گرانی ها نیز اتفاق می افتد از این‌رو باید واحدهای تولیدی خود را فعال نگاه داریم و در جهت تامین مواد اولیه آنها، دستگاه های مرتبط بصورت مستمر نظارت و پایش داشته باشند.

زارع کمبود کالا و یا شایعه بروز آن را موجب فشار روانی در جامعه خواند و افزود: بدیهی است در پی این نگرانی و کمبود کاذب با پدیده مازاد تقاضا مواجه می‌شویم که نمونه آن وضعیت روغن طی روزهای اخیر است.

وی با بیان این که هیچ گونه کمبودی در خصوص روغن نباتی در گیلان وجود ندارد، تصریح کرد: واحدهای تولیدی استان خود برطرف کننده این نیاز بوده و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند.

استاندار گیلان ادامه داد: واحدهای استانی قیمت روغن را نیز افزایش ندادند و تاکید دارم سازمان صنعت، معدن و تجارت موجودی کالاها را بطور مرتب در تمام شهرستان های استان پایش کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص گوشت مرغ هم پس از شایعه کمبود، شاهد افزایش تقاضا برای این محصول بودیم حال با توجه به لزوم جلوگیری از هرگونه اختلال در بازار، سازمان جهاد کشاورزی سهم هر تولیدکننده بزرگ را بر اساس نیاز استان اعلام و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز کنترل میکند که این میزان با نرخ مصوب توزیع شود.

زارع اظهار داشت: فروش مرغ زنده و لاشه بدون مجوز از استان همچنان ممنوع است و درصورت لزوم انجام، نیازمند اخذ مجوز است.

استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت حمل و نقل در استان به نسبت بالاست و این مورد بر نرخ نهایی تمامی کالاها اثرگذار است، باید اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان با جدیت بر نحوه قیمت گذاری و اجرای آن نظارت کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید زمینه سوءاستفاده برای سودجویان به سبب شایعه کمبود کالاهای اساسی فراهم شود، از کسبه و بازاریان استان که همراهی های خوبی در توزیع عادلانه کالاها داشته اند، قدردانی و اضافه کرد: نباید روند نظارت ها به ساعت کار اداری خلاصه شود بلکه باید این امر مستمر و در همه ساعات شبانه روز باشد و با خاطیان برخودی جدی صورت گیرد.

وی افزود: عرضه خارج از شبکه و فروش کالاهای اساسی از استان همچون آرد، مرغ و روغن واقعیتی است که با توجه به پایین بودن قیمت آنها در استان به نسبت کشور اتفاق می‌افتد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم در همه شهرستان های گیلان از میانگین کشور بالاتر نیست، بیان داشت: منصفانه نیست نرخ کالا و خدمات از میانگین کشوری بالاتر باشد و در راستای این مهم باید همه دستگاه های مرتبط عزمی جدی بکار گیرند.

واحدهای تولید روغن خوراکی گیلان توان تامین نیاز استان را دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش تولید روغن در برخی واحدهای تولیدی کشور طی هفته های اخیر به دلیل کمبود مواد اولیه وارداتی گفت: طی بازدید از دو شرکت تولید روغن خوراکی استان در حال حاضر مشکلی نداریم و این واحدها نیاز استان را تامین می کنند.

آرش فرزام صفت افزود: این دو واحد تولیدی روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن روغن خوراکی تولید می کنند و هم اکنون هر ۲ واحد از ذخیره مناسب مواد اولیه برخوردار بوده و اگرچه تولید کمتر در برخی از واحدهای کشور موجب شده که برخی از این برندها کمتر در بازار موجود باشند اما این ۲ واحد می توانند عمده نیاز استان را تامین کنند.

وی با بیان اینکه کمبود روغن در سطح عرضه برخی استان ها برای مردم گیلان نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است، تصریح کرد بسیاری از مردم در پی این نگرانی به سوپر مارکت ها و فروشگاهها رفته و نیاز بیش از مصرف یک ماهه این محصول را می خرند همین امر گاه با وجود عرضه کافی، ممکن است قفسه های مربوط به آن کالا را در فروشگاه ها به سرعت خالی کند .

وی گفت : در استان به بخش ها و دستگاه های متولی توزیع و عرضه روغن تاکید کرده ایم که هیچ محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نکنند.

وی اظهار کرد: همچنین به تولیدکنندگان نیز تاکید شده که اولویت اول تامین کالاهای اساسی مردم استان است و در صورت وجود مازاد، مجوز ارسال محصول به خارج از استان را دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت : علاوه بر این مصوب کردیم که این دو شرکت تولیدی در استان هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند و تولیدات خود را با همان نرخ قبل بفروشند.

وی در ادامه به مشکل کمبود آرد در برخی استان ها نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مشکلی در ارتباط با کالاهای اساسی از جمله آرد که در برخی استان ها با کمبودهای مقطعی مواجه شده اند، نداریم.

تولید گوشت مرغ در گیلان دو برابر نیاز استان است

فرزام صفت با اشاره به تعیین قیمت مصوب ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان برای قیمت هر کیلوگرم مرغ در استان گفت: گیلان حدود دو برابر نیاز خود مرغ تولید می کند ما به لحاظ اینکه قیمت مرغ در گیلان نسبت به استان های دیگر کمتر است، بخشی از این محصول از استان به صورت قانونی و گاه غیر قانونی خارج می شود که این امر موجب نوساناتی در قیمت و عرضه کمتر آن با قیمت مصوب در سطح استان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان خاطر نشان کرد: مردم بابت تامین کالاهای اساسی هیچ نگرانی و دغدغه ای در استان نداشته باشند زیرا با وجود تمامی مشکلات ناشی از تحریم ها با تلاش دولت، کالاهای اساسی به وفور در بازار موجود است.

۶۴۰ تن روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان توزیع می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در بحث وضعیت روغن گفت:۶۴۰ تن روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.
فرهاد دلق‌پوش با اشاره به مباحث مربوط به کمبود روغن نباتی در سطح ملی اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان همواره سهمیه مشخصی از روغن نباتی برای گیلان در نظر گرفته شد که بخشی از آن صرف و بخشی از این سهمیه نیز حفظ شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ تن‌ روغن در ماه مبارک رمضان برای اصناف و ۲۲۵ تن برای خانوارهای گیلانی توزیع شد خاطرنشان کرد: سهمیه مرغ منجمد استان نیز ۳۵۰ تن بوده که ۹۲ تن در شهرستان‌ها توزیع شد البته ۳۵۰ تن برای توزیع در مرحله بعد لحاظ شد.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه نگرانی از حیث کمبود روغن در حوزه اصناف، صنعت و خانوار در گیلان وجود ندارد بلکه روغن به مقدار لازم در کارخانجات استان موجود است خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از ۳۱ هزار تن روغن خام از محل ذخایر راهبردی در اختیار کشور قرار دارد.
وی با اشاره به پیش‌بینی ۲۰ هزار تن سهمیه روغن برای صنف و صنعت در سطح ملی خاطرنشان کرد: سهمیه گیلان در حوزه صنایع و صنعت حدود ۵۵۰ تن است و سهمیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح ملی برای توزیع روغن نیز حدود ۲۰ هزار تن‌ است که سهم فروشگاهی در گیلان ۶۴۰ تن می شود و توزیع آن آغاز شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ضرورت برخورد جدی با هرگونه احتکار و گرانفروشی در استان ابراز داشت: روغن خام در کارخانجات گیلان موجود است و خوشبختانه یکی از استان‌های دارای کارخانجات تولید روغن هستیم و می‌توانیم نیاز استان و شهرستان‌ها را در این حوزه تامین کنیم.
دلق‌پوش با بیان اینکه سهمیه روغن شهرستان‌ها براساس شاخص‌ها توزیع شده است تصریح کرد: هم‌اکنون روغن و مرغ به‌تناسب درخواست بخشداران در سطح شهرستان رشت در حال توزیع است و بازرسان مقیم هم در کارخانجات استان حضور دارند تا نظارت‌ها به‌طور جدی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت در سطح شرکت‌های پخش و توزیع روغن باید با پیگیری و همکاری فرمانداران در سطح شهرستان‌ها انجام شود، اظهار کرد: ذخایر لازم برای تامین اقلام اساسی و کالاهای اساسی در کل کشور وجود دارد و کمبودی نیست اما جو روانی موجود همواره مشکلاتی ایجاد می‌کند.

توزیع بیش از ۱۰ هزار تن توزیع مرغ در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع ۱۰ هزار و ۱۰۰ تن مرغ با قیمت مصوب از ابتدای طرح تنظیم بازار در استان تا کنون خبر داد.

مسعود الماسی اظهار داشت:این توزیع با میانگین روزانه ۱۰۰ تن آغاز شد و به میانگین ۱۷۵ تن در روز رسید و از دهم آبان ماه این میزان به ۲۷۰ تن با قیمت مصوب می رسد.

وی یادآور شد: میزان جوجه ریزی در مهرماه امسال به ۹.۱ میلیون قطعه رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد و نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد و این مقدار گویای این نکته است که ما با هیچ کمبودی مواجه نخواهیم بود.

الماسی اظهار داشت: مهر ماه امسال به طور متوسط با میانگین روزانه ۴۵۰ تن کشتار داشتیم و در ۱۰ روز گذشته این میزان به ۵۰۰ تن رسیده است.

وی گفت: با وجود اینکه در گیلان ۲۴۹ تن توزیع مرغ داشته ایم اما اکنون این میزان به ۲۹۵ تن رسیده تا اگر کمبودی در بازار احساس می شود، جبران شود و به نظر می رسد بازار روبه رشد مصرف همچنان ادامه دارد و کمبود احساس می شود.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد خرید هیجانی در بازار هستیم، تصریح کرد: بخشی از تولید نیز که وارد بازار می شود از حوزه استانی خارج می گردد که این امر نیز کمبودهایی را ایجاد می کند.

الماسی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا مهرماه حدود ۱۰۷ هزار تن ذرت و ۸۱ هزار تن سویا را بین تولید کنندگان صنعت طیور در استان توزیع کرده ایم و این مقدار معادل ۷۰ درصد سویای مورد نیاز و ۵۶.۶ درصد ذرت مورد نیاز صنعت طیور بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان میزان ذخایر گوشت مرغ را نیز ۴۶۰ تن و گوشت قرمز ۱۴ تن عنوان و بیان کرد: در بخش نهاده ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن ذرت و حدود هزار و ۶۰ تن سویا در انبارهای شرکت‌های پشتیبانی استان موجود است.

آنچه که از برآیند آمارها بر می آید به میزان مصرف مردم و حتی بیشتر از آن روغن و مرغ در گیلان توزیع می شود اما در خصوص مرغ که گفته می شود بخشی از آن بدلیل گرانتر بودن این محصول در استان های دیگر از استان خارج می شود به نظر می رسد که قیمت مصوب یکسان در استان ها بتواند راهگشا باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


فیلم / سحر دولتشاهی از جدایی نالید ! / همیشه زن دوم بود هم در رامبد هم در همایون !