نوسان فروش اینترنتی در خراسان جنوبی


نوسان فروش اینترنتی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - فروشگاه‌های اینترنتی در خراسان جنوبی با شیوع ویروس کرونا فعال‌تر شدند اما چالش‌های پیش رو در کنار فرصت‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای در نمودار رشد فروش آنان نوسان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا بحث خرید آنلاین در فضای مجازی از دیرباز در سراسر کشور مطرح بوده و بعد از اجرای محدودیت‌های کنترل کرونا در حوزه اصناف و سایر فعالیت‌ها بیش از پیش مورد توجه و تاکید مسوولان قرار گرفته است.

خرید و فروش اینترنتی به شکل ضابطه‌مند و ساختارگونه ضمن درآمدزایی و اشتغالزایی باعث کاهش ترددهای درون شهری نه فقط در عصر کرونا بلکه در هر زمانی می‌شود و سهولت شهروندان و رفاه بیشتر آنان را در پی دارد.

برخی از فعالان این حوزه در خراسان جنوبی هم فعالیت خود را آغاز کردند و آنچه می‌توان از نحوه فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در استان دریافت، مسیر پر فراز و نشیب آنها در این سال‌ها بوده است و بسیاری از این افراد نبود اعتماد مردم به فضای مجازی را چالش اصلی می‌دانند.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت است اما در زمینه جمعیت همتراز با وسعت نیست و جزو استان‌های کم جمعیت با پراکندگی جمعیت شناخته می‌شود.

مردم در خراسان جنوبی به طور معمول اقدام به خرید حضوری می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که به سمت خریدهای اینترنتی بروند همچنین غیر از بحث تراکنش مالی، ارسال اقلام غیر مرغوب از دیگر دلایلی است که به گفته برخی افراد آنچه در کاتالوگ‌ها انتخاب می‌شود تا آنچه به دست مردم می‌رسد زمین تا آسمان فرق دارد.

تعداد زیادی از شهرهای این استان جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر دارند و از طرفی جامعه روستایی انگیزه‌ای برای اینگونه خریدها ندارند زیرا مساحت زیاد استان و پراکندگی جمعیت هزینه ارسال اقلام را بسیار بالا برده است.

هرچند در شرایط کنونی می‌توان از فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان یک فرصت کم‌نظیر یاد کرد اما چالش‌های پیش روی این فروشگاه‌ها همچون نبود فرهنگ‌سازی، اعتماد نکردن مردم و افزایش هزینه‌ها مسیر دشواری را پیش روی آنها قرار داده است و مسوول فروشگاه اینترنتی آروین خراسان جنوبی در این باره گفت: طبق آمار سهم فروش اینترنتی در بازار خرده فروشی آنلاین ۲ درصد است و ۹۸ درصد به صورت غیر آنلاین اتفاق می‌افتد و در شهرهای کوچکتر نصف این آمار است.

سعید کسرایی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچه در شهرهای کوچکتر زندگی می‌کنیم به دلیل سهولت دسترسی در خرید کالا میل مردم کمتر است و در شهری مثل بیرجند ۲ هزار نفر خرید آنلاین را انجام می‌دهند و یک درصد از سهم خرده فروشی را دارند.

وی گفت: هرچه به جلو می‌رویم دنیا به سمت فناوری اطلاعات حرکت می‌کند و کسب و کارها آنلاین می‌شود؛ اگر مطابق میل مردم حرکت نکنیم عقب می‌مانیم.

این فعال فضای مجازی اظهار داشت: فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت ویژه خود را در عصر حاضر پیدا می‌کند که در دوران کرونا این اهمیت دوچندان شده است و می‌تواند شتاب‌بخش در این حوزه باشد.

وی گفت: ضعفی که وجود دارد در بخش فرهنگ‌سازی است و دستگاه‌هایی همچون شهرداری‌ها و صدا و سیما برای توسعه فرهنگ خرید آنلاین کاری نکرده‌اند و اتفاق فرهنگی در این عرصه نمی‌افتد.

کسرایی نیا تصریح کرد: فرهنگ‌سازی فروش اینترنتی هرچه به تعویق بیفتد و دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ اقداماتشان دیرتر انجام شود رشد فروشگاه‌های اینترنتی کمتر خواهد بود.

وی گفت: در حوزه فروش اینترنتی در خراسان جنوبی جامعه ۸۰۰ هزار نفری را داریم که برای توسعه این بخش کم است و کسب و کاری که می‌خواهد موفق باشد باید به فروش فرا استانی فکر کند.

مسوول فروشگاه اینترنتی آروین خراسان جنوبی بیان کرد: بستر فروش اینترنتی جذابیتی را برای بازارهای بزرگ ایجاد می‌کند به شرطی که قدرت رقابت با مجموعه بزرگتر وجود داشته باشد.

وی افزود: تنوع محصولی، کاهش هزینه‌ها و رقابت به وجود آمده از مهمترین فرصت‌ها در این بخش است که باید تقویت شود.

وی گفت: به خاطر تعداد کم سفارش‌ها معمولا چرخه مالی کوچکی اتفاق می‌افتد و همه مجموعه‌هایی که در بیرجند در حوزه سوپر مارکتی کار می‌کنند، مجموعه‌های زیان‌ده هستند زیرا خودش به تنهایی نمی‌تواند کالاها را تامین کند و باید با دیگر مجموعه‌ها ارتباط بگیرد.

کسرایی نیا ادامه داد: در کالاهای سوپر مارکتی بین سه تا ۱۰ درصد سود متصور است که در کنار هزینه‌های سربار مدل سوپر مارکتی در فروشگاه‌های آنلاین سودآور نخواهد بود.

وی گفت: از طرفی چون شهر کوچکی هستیم قدرت خرید کم است و صنوف مختلف چون با بازار کوچکی مواجه هستند درآمد کمی دارند.

وی افزود: چون قدرت خرید پایین است هزینه‌ها برای فروشگاه‌ها بالا می‌رود و آنها قدرت رقابت با مجموعه‌های کشوری را ندارند.

این فعال فضای مجازی گفت: چالش دیگر مجموعه پست است که یک مجموعه انحصاری است و مشکلاتی داریم از جمله کالاها دیر به دست مشتری می‌رسد و زمینه‌ساز افزایش هزینه‌ها است.

وی افزود: اگر مسوولان حمایت نکنند فروشگاه‌های اینترنتی خیلی جای رشد و جهش را نخواهند داشت و باید به صورت محدود پیش بروند و برای جهش نیاز به حمایت سرمایه در گردش و حمایت مردم در خرید است که برای کل استان چرخه سود خوبی را ایجاد خواهد کرد.

کرونا و رونق کسب و کارهای اینترنتی

مسول فروشگاه اینترنتی نیمرو در خراسان جنوبی هم معتقد است که کرونا با همه مشکلاتش زمینه مناسبی را برای رونق کسب و کارهای اینترنتی فراهم آورده است.

حسین نداف افزود: امروزه با توجه به افزایش مشغله‌های معمول مردم، وقت برای خرید کردن بسیار کم است و با توجه به اهمیت یافتن زمان و همچنین کمبود زمان به خصوص برای افرادی که شاغل هستند کسب و کارهای اینترنتی گزینه‌ای مناسب است.

وی گفت: این نوع از کسب و کارها می‌توانند تا حد زیادی مشغله‌های مردم را برطرف کرده و در سریعترین زمان ممکن کالا و خدمات آنها را به دستشان برسانند.

نداف بیان کرد: داشتن دید سنتی در بسیاری از شهرهای استان فرایند اعتمادسازی و بازاریابی را تا حدودی با مشکل مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین بعضی مسوولان اداری در استان دید درستی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی نداشته و بعضا ناخواسته مشکل ایجاد می‌کنند.

نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی نیز موضوع مهمی است که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر آن تاکید کرد و گفت: نظارت دقیق بر نحوه فروش فروشگاه‌های اینترنتی الزامی است و دستگاه‌های ذیربط باید نسبت به این مهم حساس باشند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: توسعه فروشگاه‌های اینترنتی به‌خصوص در شرایط شیوع کرونا می‌تواند تا حد قابل توجهی در کاهش آمار مبتلایان موثر باشد اما نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی گفت: فروشگاه‌های اینترنتی که اقدام به فروش محصولاتشان به صورت مجازی و آنلاین می‌کنند باید حتما مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوطه نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت کسب کنند در غیر اینصورت مجوز فعالیت ندارند.

وی بیان کرد: مردم نسبت به خرید از فروشگاه‌های بدون مجوز احتیاط کنند زیرا که سودجویان و مجرمان همواره در کمین هستند.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید شیوه‌های جدید را برای ترغیب مشتری به کار بندند.

سعید بهشتی راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رغبت کم مردم به کسب و کارهای اینترنتی، نبود اعتماد و آگاهی عمومی و جمعیت کم را از مهمترین چالش‌های پیش روی کسب و کارهای اینترنتی در خراسان جنوبی عنوان کرد.

وی از مراجعه کم مردم به سایت‌های فروش اینترنتی گفت و افزود: ایجاد رغبت برای حضور مردم نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه است که می‌تواند تا حد قابل توجهی چالش‌های پیش روی فروشگاه‌های اینترنتی در خراسان جنوبی را مرتفع کند.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۲۰۰ فروشگاه در حوزه‌های تخصصی، خدماتی، آموزشی و سوپرمارکتی استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: کسب و کار اینترنتی از سال‌ها قبل وجود داشته و جدید نیست اما شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از تجمع اهمیت این مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

بهشتی راد اظهار داشت: فروشگاه‌های اینترنتی مجوزدار، دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند که مردم می‌توانند در سامانه اینماد از مجوز فروشگاه‌های اینترنتی به صورت استانی و منطقه‌ای اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: نظارت و پایش از سوی سازمان صمت بر فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و مردم تا جایی که می‌توانند وجه را بعد از تحویل کالا پرداخت کنند.

وی افزود: تمامی مراحل ثبت‌نام برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی باید در سامانه اینماد صورت گیرد و افراد باید ضمانت مورد نظر سایت را ارایه دهند.

خراسان جنوبی پایلوت طرح توسعه فروشگاه‌های اینترنتی

استاندار خراسان جنوبی آبان امسال در دیدار مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی و توسعه فروشگاه‌های اینترنتی و تلفنی در اولویت کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد و خراسان جنوبی باید پایلوت و نمونه اجرای طرح توسعه فروشگاه‌های اینترنتی باشد.

حمید ملانوری افزود: خراسان جنوبی می‌تواند در این زمینه نمونه و الگویی برای دیگر استان‌ها باشد.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری برای توسعه دولت الکترونیک تصریح کرد: گسترش این زیرساخت برای دسترسی راحت‌تر به خدمات دولت در راستای حفظ سلامت مردم است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با استفاده از ظرفیت کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف برای تحقق این طرح همت گمارد.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی می‌تواند اولین استانی باشد که سطح دسترسی مردم به همه خدمات را در بستر اینترنت و تلفن فراهم می‌کند.

ملانوری افزود: عرضه کالا و خدمات در این بستر با محدودیت مواجه نیست و در این شرایط کرونایی، بهترین موقعیت برای تامین نیازهای آحاد افراد جامعه است.

در حال حاضر ۱۰ فروشگاه اینترنتی در شهر بیرجند فعال هستند و مدیران اغلب آنها همکاری و مشارکت اصناف مرتبط به ویژه فروشگاه‌های بزرگ و هایپر مارکت‌ها را در کنار اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای توسعه فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی، موثر و ضروری می‌دانند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اقتدار پوشالی آمریکا بر جهان در حادثه طبس شکسته شد