بازار داغ نشست‌ها در هفته پژوهش؛ از بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه تا اسلامی‌سازی علوم


بازار داغ نشست‌ها در هفته پژوهش؛ از بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه تا اسلامی‌سازی علوم

در هفته گذشته‌ای شاهد برگزاری نشست‌های متعدد علمی و تخصصی به مناسبت هفته پژوهش در حوزه و دانشگاه بودیم. نشست‌هایی که برخی به رونمایی و بیان گزارش از دستاوردهای پژوهشی بود، ولی بسیاری به بحث پیرامون مسائل تخصصی با حضور شخصیت‌های علمی داخلی گذشت.

کتاب «اسلام‌پژوهی در اسرائیل» منتشر شدبازار داغ نشست‌ها در هفته پژوهش؛ از بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه تا اسلامی‌سازی علوم

امروزه نگاه بیرونی به یک دین یا مذهب، از جمله مطالعات و تحقیقات رایج در جهان است و بسیاری از خاورشناسان و مستشرقان، در راستای مطالعات و تحقیقات شرق‌شناسی، به تحقیق و بررسی در زمینه دین اسلام و مذاهب آن روی آورده‌اند.

کتاب حاضر به معرفی برخی از مطالعات و تحقیقات اسلام‌پژوهی در اسرائیل، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات، نشریه‌ها، سیاست‌ها، مراکز و شخصیت‌های اسلام‌پژوه در این منطقه حساس خاورمیانه پرداخته است.

در مراکز علمی اسرائیل فعالیت‌های فردی و گروهی زیادی در زمینه شناخت افکار، باورها، آثار، فرهنگ، تمدن، شخصیت‌ها و مرکزهای مسلمانان کل نقاط جهان صورت گرفته و محصولات علمی فراوانی در این زمینه تولید و منتشر شده است این نکته نشان از اهمیت مطالعه درباره اسلام، جوامع اسلامی و فرهنگ و تمدن آنها در نزد یهودیان و حتی جهانیان دارد. این کتاب سرآغازی برای پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده‌تر در آینده نزدیک است و به عنوان مدل و الگو جهت مطالعات در این زمینه به خوانندگان هدیه می‌کند.

در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، مراکز تحقیقاتی فراوانی با جذب اساتید و پژوهشگران پرشمار، مشغول مطالعه و تحقیق درباره ادیان و مذاهب گوناگون هستند که یکی از آنها، دین اسلام است. این مطالعات و تحقیقات به صورت آموزشی و پژوهشی، در مقاطع دانشگاهی - اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی - صورت می‌گیرد و در یک سیر صعودی درخور توجه، رو به افزایش است.

«حوزه علمیه تراز» اثر حجت‌الاسلام ایزدهی به بازار نشر رسیدبازار داغ نشست‌ها در هفته پژوهش؛ از بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه تا اسلامی‌سازی علوم

حوزه علمیه تراز در فضای تحقق حاکمیت اسلامی، می‌بایست با درک شرایط موجود، همراهی خویش با انقلاب را مدنظر قرار داده و با حفظ روحیه انقلابی، ضمن به‌دور بودن از تفکر سکولار، تبیین مبانی حداکثری نظام سیاسی در قالب تبیین رویکرد حکومتی به فقه و نظام‌سازی در عرصه‌های مختلف زندگی را مورد عنایت قرار دهد. بلکه ضمن بازنگری در علوم رایج حوزوی با نگاه به نیازهای حکومتی و در راستای تحکیم حاکمیت حداکثری دین در جامعه، گفتمانی متناسب با این نظام معرفتی در جامعه علمی، ایجاد و ترویج کنند.

«حوزه انقلابی» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی ایران و در چند سال اخیر از سوی آیت‌‏الله العظمی خامنه‏‌ای رهبر انقلاب اسلامی مورد استفاده و تأکید قرار گرفته و ادبیات این عرصه نیز به ایشان مستند است؛ لذا در این کتاب ضمن بازخوانی دیدگاه ایشان در خصوص رویکرد انقلابی حوزه علمیه، مواردی را که نمایان‏گر چیستی حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی است، مورد عنایت و تحقیق قرار گرفته و تأکید دارد که اسلامیت و انقلابی‌بودن نظام اسلامی در گرو انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن حوزه علمیه است.

بدیهی است آنچه در این تحقیق به‏‌مثابه معیار سنجش، در قرار‌گرفتن حوزه علمیه، به‏ عنوان تراز انقلاب اسلامی است نه انطباق علوم حوزوی، ساختار حوزه و رفتار حوزویان با قوانین نظام اسلامی و اسناد بالادستی آن و نه در هماهنگی با قوانین مصوّب نهادهای رسمی حوزه علمیه، بلکه حرکت در مسیر روزآمدی جهت پاسخ‏گویی به پرسش‌‏ها و نیازهای جامعه اسلامی، انقلاب اسلامی و مردم مسلمان در شرایط و فضای تحقّق حاکمیّت اسلام در مرزهای جغرافیایی کشور ایران و بازتولید علوم حوزوی در راستای ارائه نرم افزار اداره مطلوب و شریعت‏مدار جامعه و هدایت جامعه به سوی تمدّن نوین اسلامی است.

انتشار ۱۴۴ کتاب در مجمع جهانی اهل بیت(ع)

۲۶بازار داغ نشست‌ها در هفته پژوهش؛ از بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه تا اسلامی‌سازی علوم آذرماه، مراسم رونمایی از آثار منتشر شده سال جاری در مجمع جهانی اهل بیت(ع) و گرامیداشت هفته پژوهش با حضور آیت‌الله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی‌تبار، قائم مقام و معاون این مجمع و حجت‌الاسلام والمسلمین آل ایوب، مدیر پژوهشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی‌تبار در این مراسم اظهار کرد: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب دبیرکل جدید مجمع، خواهان تحول شدند. تحول هم نیازمند ابزار و مطالعات و پژوهش‌هایی است؛ یکی از پژوهش‌های ارزشمند صورت گرفته شناسایی آسیب‌ها، تهدیدات و فرصت‌ها همچنین وضعیت موجود و مطلوب و راه رسیدن به وضع مطلوب است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه هدف نظام اسلامی تحقق تمدن نوین اسلامی است، افزود: گروه راهبردی در مجمع جهانی تشکیل شده و به بررسی وضعیت شیعیان در نقاط مختلف جهان می‌پردازد؛ تا پایان امسال ۴۰ کشور از همه جهات وضعیت‌شناسی می‌شوند تا برنامه‌ریزی فرهنگی مجمع در قالب نتایج این پژوهش‌ها دنبال شود.

احمدی‌تبار گفت: یکی از کارهای مجمع جهانی ایجاد ویکی‌شیعه و توسعه آن است؛ تاکنون در جهان یک دانشنامه جامع مکتب اهل بیت(ع) نداشته‌ایم تا محققان بتوانند در تحقیقات خود از آثار شیعه بهره ببرند؛ ویکی شیعه به ده زبان بیش از هفت هزار مدخل دارد و معتقدم باید به جایگاه مرجعیت علمی برسد تا هر کسی می‌خواهد مکتب شیعه را معرفی و مطالعه کند به ویکی شیعه استناد کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امام جمعه موقت تبریز مشخص شد