حدود 2 هزار بیمار سرطانی در کردستان شناسایی شده است


حدود 2 هزار بیمار سرطانی در کردستان شناسایی شده است

سنندج - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون یک هزار و 967 بیمار مبتلا به سرطان در استان شناسایی شده است.

صدیق جدیدالاسلامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد موارد شناسایی شده در استان یک هزار و ۶۶ نفر در میان مردان بود که ۵۴ درصد کل مبتلایان را شامل می‌شود و ۹۰۱ مورد نیز در میان زنان است که ۴۶ درصد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شایعترین سرطان‌ها در استان به ترتیب سرطان پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال است، گفت: از این میان شایعترین سرطان‌ها در جمعیت زنان شامل سرطان پستان، پوست، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری و معده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان شامل معده، پوست، مثانه، ریه، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴درصد سرطان‌ها در استان منجر به مرگ می‌شود اظهار داشت: سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است و درصد قابل توجهی از سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است، ضمن اینکه اهمیت به این بیماری به منظور پیشگیری و کنترل آن امری ضروری و مهم به شمار می‌رود.

جدیدالاسلامی افزود: مهمترین موارد در پیشگیری وکنترل سرطان، آگاهی آحاد جامعه در مورد علائم خطر این بیماری است ، لذا باید با رعایت سبک زندگی سالم، انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم از آن پیشگیری کرد.

هفته پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن سال‌جاری و با شعار "سرطان قابل درمان است با خود مراقبتی و امید"، نامگذاری شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


نامه عجیب و غریب دانش‌آموزی به مادرش 4 هزار سال پیش