آریز شهرستان بافق به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب شد


آریز شهرستان بافق به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب شد

ایرنا - یزد - نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های مستمر، آریز شهرستان بافق به عنوان منطقه حفاظت شده در نشست شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و ثبت شد.

محمدرضا صباغیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این پس صدور هرگونه مجوز اکتشاف و استخراج معادن در منطقه آریز باید با هماهنگی محیط زیست انجام شود تا تخریب و دست اندازی غیرمجاز به زمین‌های بکر و منابع خدادادی مصون بماند.

وی اظهارکرد: شورای عالی محیط زیست مصوب کرد تا از منطقه آریز، به عنوان طبیعت بکر و دست نخورده حفظ و حیات وحش آن نیز از سوی سازمان محیط زیست، حفاظت و نگهداری شود.

صباغیان خاطرنشان کرد: محدوده روستای آریز با تصویب شورای‌عالی محیط زیست از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده بود و تاکنون با همین عنوان تحت کنترل و مدیریت محیط زیست استان یزد و شهرستان بافق قرار داشت ولی از این پس هرگونه بهره‌برداری باید با مجوز دستگاه متولی انجام شود.

وی اضافه کرد: منطقه شکار ممنوع آریز با مساحت ۱۳۱ هزار و ۳۴۰ هکتار در شمال شهر بافق و شمال منطقه حفاظت شده کوه بافق و جنوب پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان قرار دارد و عمده ترین مسیرهای دسترسی به این منطقه، جاده فرعی است که با گذشتن از معدن سنگ آهن چغارت بافق به سمت چادرملو امتداد می‌یابد، ضمن اینکه جاده اصلی یزد - بافق و نیز خط آهن بافق - مشهد نیز از مجاورت مرز منطقه آریز عبور می‌کند.

نام آریز از نام محلیِ ارتفاعات مهم منطقه گرفته شده و کوه آریز با ارتفاع حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متر در بخش شمالی این روستا واقع شده است.

هرچند سیمای منطقه حاکی از شرایط سخت طبیعی و اقلیمی است اما به گفته کارشناسان محیط زیست کشور این منطقه زیستگاه پستانداران و پرندگان با ارزشی چون یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، کاراکال، روباه معمولی، شغال، گرگ، قوچ و میش، جبیر، کل و بز، هوبره, زاغ بور، باقرقره شکم سیاه، چکاوک کاکلی، چکچک بیابانی و انواع مختلفی از پرندگان شکاری مهاجر نظیر عقاب طلایی، سارگپه، دلیجه و لاک پشت، بزمجه بیابانی، شترمار، تیرمار بیابانی و آفتاب پرست نیز از گونه‌های خزنده این منطقه است.

مهم ترین منابع تامین آب وحوش در منطقه آریز چشمه های تقریبا دائمی دارای آب شیرین است و منطقه فاقد رودخانه دائمی و فصلی قابل توجهی است و پوشش گیاهی منطقه نیز عمدتا بوته‌ای و گاه درختچه ای است، درمنه، گون، چوبک، تاغ، اشنان، قیچ، اسکنبیل، خارشتر، کلاه میرحسن، گیاهان دارویی، بادام کوهی و انجیر کوهی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی منطقه به شمار می‌رود.

روستای آریز در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شهر بافق قرار دارد و از طبیعت و حیاط وحش زیبایی برخوردار است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در جستجوی «گوزن زرد ایرانی»