مرکز پایش زیست محیطی استان یزد افتتاح شد


یزد _ ایرنا _ مجهزترین مرکز پایش زیست محیطی استان یزد، عصر چهارشنبه در...
یزد _ ایرنا _ مجهزترین مرکز پایش زیست محیطی استان یزد، عصر چهارشنبه در مراسمی با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار این استان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا استاندار یزد در این مراسم گفت: مرکز پایش از نیازهای ضروری شهر و استان یزد بود که با اقدامات انجام شده امروز افتتاح شد.

محمدعلی طالبی افزود: یکی از تصمیمات بسیار مهمی که در زمان مسئولیت اینجانب گرفته شد جلوگیری از استقرار صنایع جدید آلاینده و آب‌بر در دشت یزد- اردکان بود که هر چند عده ای این تصمیم را مقابل فعالیت های خود عنوان کردند اما برای حفظ این دیار تصمیمات شجاعانه نیازمند است و خوشبختانه دستگاههای مختلف نیز همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد :در گذشته بخش خصوصی در مقابل اقدامات محیط زیست قرار می گرفت که در سال های اخیر در بسیاری از موارد خودشان پیش قدم و همراه هستند و برای حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم و اصلاح آلایندگی ها اقدام می کنند.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این آیین گفت: استان یزد یکی از بزرگترین استانهای صنعتی کشور است که صنایع بزرگ و آلاینده ای چون فولاد، کاشی، آهک و غیره را در خود دارد.

نیره پور ملائی افزود: اکثر این صنایع در نزدیک مناطق مسکونی و یا در مسیر باد غالب به سوی مراکز جمعیتی هستند لذا پایش و رصد مداوم و شبانه روزی این صنایع، برای رعایت استانداردها و ملاحظات زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این مسئول افزود: از این رو پایش و رصد صنایع استان و برخورد با صنایع متخلف جهت جلوگیری از ادامه روند آلایندگی از رسالت های حفاظت محیط زیست استان است.

وی گفت: در ۲سال گذشته با وجود تعدد بالای صنایع دارای اهمیت پایش، محیط زیست استان با نیروی های بسیار کم و همچنین کمبود امکانات و تجهیزات، طی پایش های روزانه و شبانه صنایع متخلف شناسایی و در این زمینه دستاوردهای خوبی را باوجود مشکلات و کمبودها حاصل نموده است؛ اما با توجه به بضاعت محیط زیست رصد مداوم صنایع در هر ساعت از شبانه روز مقدور نبود.

وی در ادامه اظهار داشت: این اداره کل بر اساس یک ایده خاص و منحصر به فرد در کل کشور، با پیگیری و بررسی های صورت گرفته اقدام به تأمین زیرساخت ها در نقاط استراتژیک و مهم کرد که این طرح در طول ۱۰۰ کیلومتر محور صنعتی (یزد تا اردکان) با نصب دکل ها و دوربین های خاص نظارتی و همچنین ساخت ساختمان مرکز پایش و برقراری ارتباط آنلاین این دوربین ها با ساختمان پایش در مرکز استان اجرا شده که موجبات پایش و رصد شبانه روزی بالغ بر ۸۰ درصد صنایع این محور را فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار این طرح از محل وصول یک درصد عوارض معادن (موضوع ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه) مصوب در شورای معادن استان تامین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این خصوص تصریح کرد: به طور جد میتوان گفت اکنون فعالیت اکثر صنایع کاشی و فولاد استان که در محور یزد تا اردکان مستقر هستند به طور مداوم و هر ساعت از شبانه روز قابلیت رصد و پایش خواهند داشت و دیگر فعالیت صنایعی که بعضا در نیمه های شب اقدام به تخلف میکردند از دید حفاظت محیط زیست مخفی نخواهند ماند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید