شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی


شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

سرطان، این نام هولناک، به مجموعه‌ای از بیماری‌های معمولا بدخیم و کشنده اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آیند و سال‌هاست که افراد بسیاری را از سراسر دنیا به کام مرگ می‌کشانند.

سرطان، دومین علت اصلی مرگ و میر در جهان است. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰، آمار خود را به روز کرده و این داده ها نشان می دهد میزان ابتلای سالانه سرطان در سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۳ میلیون مورد و ۱۰ میلیون مرگ رسیده است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ تعداد موارد جدید سرطان در سال به ۲۹.۵ میلیون نفر و تعداد مرگ های ناشی از سرطان به ۱۶.۴ میلیون نفر افزایش یابد. سرطان ریه، پروستات، روده بزرگ، معده و کبد شایع ترین نوع سرطان در مردان و سرطان های پستان، سرطان روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید شایع ترین انواع سرطان ها در میان زنان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از "uicc"، این آژانس تخمین می زند که در سطح جهانی، از هر ۵ نفر یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شود که از هر ۸ مرد یک نفر و از هر ۱۱ زن یک نفر به دلیل این بیماری می میرد. این برآوردهای جدید نشان می دهد بیش از ۵۰ میلیون نفر در طی پنج سال از تشخیص سرطان گذشته با این بیماری زندگی می کنند. جمعیت سالخورده در سطح جهان و عوامل خطر اقتصادی-اجتماعی از جمله عوامل اصلی این افزایش هستند.

بر اساس آمار، به طور کلی، میزان سرطان در کشورهایی که بیشترین سطح امید به زندگی، تحصیلات و استاندارد زندگی را دارند بیشتر است، اما در مورد برخی از انواع سرطان ها، مانند سرطان دهانه رحم، عکس این قضیه صادق است و میزان بروز در کشورهایی که سطح این موارد در آنها پایین است، بیشتر است. بر اساس آمار منتشر شده در "globalcancermap"، سرطان به طور کلی در آمریکا، استرالیا و کشورهای اروپای غربی با شیوع و مرگ و میر بالاتری در تمام دنیا همراه است.

سرطان پستان، یک بیماری از ۴ سرطانی است که در بین زنان در سراسر جهان تشخیص داده می شود. سرطان های روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید نیز در میان زنان شایع است. اما سرطان ریه و پروستات شایع ترین در میان مردان هستند که در مجموع تقریباً یک سوم سرطان های مردان را تشکیل می دهد.

نقشه زیر رنگ بندی میزان ابتلای کلی به سرطان را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگبندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

سرطان پستان شایع ترین سرطان در میان زنان جهان است که بیشتر در کشورهای پیشرفته تشخیص داده می شود. کانادا، استرالیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان بیشترین مبتلایان به این نوع سرطان را دارند.

نقشه زیر رنگبندی میزان ابتلا به سرطان پستان را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگبندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

نرخ سرطان دهانه رحم که زمانی علت اصلی مرگ سرطان در زنان ایالات متحده بود، در آمریکای شمالی و سایر کشورهای توسعه یافته به شدت کاهش یافته است. یک دلیل بزرگ آزمایش پاپ اسمیر است که می تواند ضایعات پیش سرطانی را شناسایی و این بیماری را در مراحل اولیه درمان کند. در کشورهای کم درآمد اما میزان انجام این آزمایش نادر است و بیماری همچنان شایع و کشنده است.

نقشه زیر رنگبندی میزان ابتلای کلی به سرطان دهانه رحم را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگ بندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

تقریبا ۸۵ درصد موارد سرطان کبد در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. در کشورهای آسیایی مانند مغولستان، میزان بالای بیماری هپاتیت B و C و همچنین استفاده گسترده از الکل را مسئول این بیماری می دانند. در آفریقای غربی، یک عامل موثر قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین ها، ترکیبات سرطان زا است که می تواند بادام زمینی و سایر محصولات را آلوده کند.

نقشه زیر رنگبندی میزان ابتلای کلی به سرطان کبد را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگبندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

سرطان ریه در سراسر جهان بیش از هر سرطان دیگری باعث مرگ افراد می شود و بزرگترین علت این بیماری مصرف سیگار است. زمان تأخیر بین شروع سیگار کشیدن از فرد و ابتلا به سرطان می تواند ۳۰ سال باشد. میزان بالای سرطان ریه در کشورهایی مانند ایالات متحده نشان دهنده میزان بالای سیگار کشیدن در دهه های گذشته است.

نقشه زیر رنگ بندی میزان ابتلای کلی به سرطان ریه را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگ بندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در سراسر جهان است. این بیماری بیشتر در کشورهای با درآمد بالا تشخیص داده می شود. یک دلیل غربالگری تهاجمی با آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است. غربالگری می تواند سرطان را زودهنگام _در صورت قابل درمان بودن_ پیدا کند، اما همچنین ممکن است تومورهایی را تشخیص دهد که هرگز خطری برای زندگی یک مرد ندارند. کانادا، استرالیا، فرانسه و در مرحله پایین تر آمریکا بیشترین بیماران این نوع سرطان را دارند.

نقشه زیر رنگ بندی میزان ابتلای کلی به سرطان پروستات را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگ بندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی
نرخ سرطان معده، چهارمین سرطان شایع در سطح جهانی، به طور چشمگیری در کشورها متفاوت است. شیوع این بیماری به ویژه در شرق آسیا زیاد است؛ جایی که رژیم های غذایی غنی از غذاهای شور و ترشی یک عامل خطر است. عفونت با هلیکوباکتر به خصوص در کشورهای در حال توسعه، نیز یکی از دلایل اصلی سرطان معده محسوب می شود.

نقشه زیر رنگ بندی میزان ابتلای کلی به سرطان را در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. رنگ بندی از کمرنگ به پررنگ افزایش میزان شیوع را نشان می دهد.

شایع‌ترین سرطان‌های دنیا به همراه نقشه پراکندگی

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیم فوتبال استقلال سیلک کاشان در لیگ دسته یک جوانان ماندنی شد