رونق بازار مراغه در روز مادر 


رونق بازار مراغه در روز مادر 

مراغه - ایرنا - هوا آفتابی و جشن ولادت ام‌ابیها به‌پاست؛ برخی به دنبال هدیه روز مادر به این در و آن در می‌زنند و برخی دیگر گل و شیرینی در دست دارند.

پس از چندین ماه رکود ناشی از کرونا، انگار حال و هوای بهاری در بازار زمستانی این شهرستان جریان دارد و تنها از ماسک‌های شهروندان می‌توان حضور آن ویروس را در بین‌مان احساس کرد.

تا حدودی ازدحام در پیاده‌راه‌ها و بازارچه‌های سنتی این کهن‌شهر از ترافیک خودرو در خیابان‌ها پیش می‌گیرد و لبخندی شیرین از جنس مهر و مادر بر لبان شهروندان جریان دارد.

لباس‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های لوازم خانگی مشتری در حال انتظار و مسگربازار هم خریدار دارد؛ اگرچه دیگر مسگری‌های مراغه مثل سابق در بازاری به همین نام متمرکز نیست.

رئیس اتاق اصناف مراغه می‌گوید طی حدود یک سال اخیر، شیوع کرونا زمینه رکود بازار را فراهم کرده اما در آستانه روز مادر، دادوستدهای خرد به ویژه در زمینه لوازم ضروری و ارزاق به صورت نسبی در حال رونق است.

«سعید معصومی» اذعان می‌کند که خرید هدایای روز مادر با وجود وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی خانواده‌ها، زمینه‌ساز رونق محسوس در بازار این شهرستان شده است.

رئیس اتاق اصناف مراغه: واحدهای صنفی مراغه که تعداد آنها به ۱۰ هزار واحد می‌رسد، از نظر رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پایش و کنترل می‌شود و بازاریان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موظف هستند.

البته برخی مسئولان محلی هم در این وضعیت نگرانی‌هایی از جنس صیانت از سلامت شهروندان دارند تا جایی که رئیس اتاق اصناف مراغه تاکید می‌کند که واحدهای صنفی مراغه که تعداد آنها به ۱۰ هزار واحد می‌رسد، از نظر رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پایش و کنترل می‌شود و بازاریان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موظف هستند.

نگرانی برخی اصناف از شیوع کرونا

نگرانی اصناف از شیوع کرونا را به سادگی و با کاغذی که به مشتریان هشدار می‌دهد تا با ماسک وارد مغازه‌ها شوند، پیداست.

برخی‌ها کارت‌های بانکی را پس از خرید مشتریان‌شان با الکل ضدعفونی می‌کنند و برخی دیگر نیز نایلون‌هایی بین خود و مشتریان‌شان آویزان کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه نیز می‌گوید که نباید حلاوت تجلیل از مقام مادر را با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به کام خودمان تلخ کنیم.

دکتر احمد مجتهدی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله اجتماعی در دید و بازدیدهای روز مادر، بیان می‌کند: خودداری از روبوسی، پرهیز از دست دادن و استفاده از ماسک نباید فراموش شود.

وقتی برخی از شهروندان ماسک نمی‌زنند

ماسک زدن نه تنها عامل مقابله با ابتلا به کووید ۱۹، بلکه نشانه احترام به حفظ سلامت دیگران به شمار می‌رود اما با گذر از خیابان‌های سطح شهر مراغه می‌توان تعدادی از مردم پیر و جوان را مشاهده کرد که نسبت به زدن ماسک کم‌توجه هستند.

در حالی که از نظر کارشناسان ماسک‌زدن تا حدی دارای اهمیت است که چندی پیش استفاده از آن از در منزل اجباری شد و حتی سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به اهمیت آن واکنش نشان داد و توصیه‌هایی را مطرح کرد.

بر اساس این توصیه‌ها «افراد برای استفاده از ماسک باید به رعایت مواردی همچون ضدعفونی کردن دست‌ها قبل از لمس کردن ماسک، بررسی ماسک از نظر سلامت، نبود فاصله بین ماسک و صورت، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه و پرهیز از لمس کردن ماسک توجه کنند».

هیچ یک از ما به طور قطع نمی‌دانیم که اکنون ناقل بیماری کووید ۱۹ هستیم یا نه؟ پس اگر هم به دیدار مادران‌مان می‌رویم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا دو هفته بعد دچار پشیمانی نشویم.

وضعیت شیوع کرونا در مراغه و به ویژه در مناطق روستایی این شهرستان به صورت جهشی رو به رشد است و «سیدعلی موسوی»، معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار این شهرستان ویژه از مردم خواسته است تا به وضعیت شکننده زرد کرونا اطمینان نکنند و به ویژه در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت بدهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟