حقوقدان مصری: انقلاب ایران نقطه سرنوشت ساز در تاریخ منطقه بود


حقوقدان مصری:  انقلاب ایران نقطه سرنوشت ساز در تاریخ منطقه بود

تهران – ایرنا - عبدالله الاشعل حقوقدان و معاون پیشین وزارت خارجه مصر از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک نقطه سرنوشت‌ساز در تاریخ منطقه یاد و تاکید کرد: ایستادگی ملت ایران به تاریخ منطقه شکل نوینی بخشیده است و نقشه های سیاسی جدیدی را برای روابط منطقه ای ترسیم نمود.

الاشعل به عنوان یکی از سیاست مداران و حقوق دانان برجسته مصر با انتشار مقاله ای در شماره امروز (چهارشنبه) تارنمای روزنامه فرامنطقه ای "رای الیوم" چاپ لندن انقلاب کشورمان را به طور همزمان در بردارنده و تشکیل یافته از دو ویژگی و ماهیت اساسی و اصلی " اسلامی و سیاسی " دانست.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب ایران از یک سو "سیاسی" است زیرا علیه شاه به عنوان دنباله رو و خدمتکار طرح آمریکا و صهیونیسم قیام کرد و از سوی دیگر "اسلامی" است زیرا بر اساس اصول اسلامی برآمده از قرآن و سنت و اجتهاد فقها و رهبری روحانیت شکل گرفت.

الاشعل از سال ۱۳۵۷ که در آن انقلاب اسلامی ایران تحقق یافت به عنوان "یک سال سرنوشت ساز" نام برده و نوشت: در چنین سالی قرارداد کمپ دیوید میان مصر و اسراییل منعقد گردید و قاهره از صحنه درگیری با اسراییل کناره گیری کرد و تهران وارد چنین صحنه ای شد.

معاون سابق وزیر خارجه مصر تاکید کرد : انقلاب ایران بر شبکه روابط و ائتلاف های منطقه ای به طور اصولی تاثیر عمیقی برجا گذاشت.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی در توضیح این تاثیر اظهار داشت : اصطکاک با منافع واشنگتن و اسراییل در منطقه با نگرانی ساختگی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همراه شد و در نتیجه آن روابط عربستان و ایران دچار تنش گردید . همچنین تلاش های ایران جهت متقاعد کردن این کشورها به انجام مذاکره و گشایش صفحه جدیدی به منظور تامین امنیت در خلیج فارس تا کنون با شکست مواجه شده است.

الاشعل تاثیر دیگر انقلاب اسلامی را در حوزه منازعه اعراب و اسراییل دانست و گفت که ایران انقلابی از همپیمان اسراییل به دشمن سرسخت آن تبدیل شد و بدین ترتیب به گردونه کشورهای مخالف کمپ دیوید یعنی سوریه ، الجزایر ، عراق ، سازمان آزادیبخش فلسطین ، لیبی و مسکو پیوست . بدین ترتیب در معادلات منطقه ای ایران جایگزین مصر شد و با سوریه به ائتلاف دست یافت و مصر در دوران سادات بخاطر کمپ دیوید به دشمن ایران تبدیل گردید و در نتیجه آن، روابط سیاسی مصر و ایران قطع شد.

وی با بیان اینکه منافع ایران و عربستان در حوزه های لبنان ، عراق ، یمن و سوریه در مقابل هم قرار گرفت ، نوشت: در سوی مقابل روابط مهمی میان ایران ، روسیه و ترکیه شکل گرفت.

حقوقدان مصری با اشاره به سابقه دشمنی های رژیم صهیونیستی با فعالیت های مسالمت آمیز اتمی ایران ، گفت : دشمنی اسراییل با ایران ، پرونده هسته ای ایران را به جریان انداخت که در نهایت منجر به امضای توافقنامه وین در ۵ ژوئیه ۲۰۱۵ گردید اما اسراییل با آن اعلام مخالفت کرد که در نتیجه آن ترامپ نیز از برجام خارج شد و اعمال مجازات های لغو شده بر اساس برجام را علیه ایران از سر گرفت. همزمان با تهدیدهای اسراییل علیه ایران جرو بحث میان تهران و واشنگتن در این خصوص جریان دارد. واشنگتن سعی دارد تا در این خصوص امتیازاتی از تهران برای اسراییل و همپیمانان خود در خلیج فارس به دست آورد .

معاون پیشین وزارت خارجه مصر ایستادگی ایران جهت حفظ استقلال و توان نظامی و سیاسی خود را قابل تقدیر دانست و به ملت ایران بخاطر موفقیت هایش در داخل و خارج تبریک و تهنیت گفته و برای ملت ایران موفقیت های بیشتری را آرزو کرد.

این حقوق دان و سیاست مدار برجسته مصری از انقلاب اسلامی ایران به عنوان " یک نقطه سرنوشت ساز در تاریخ منطقه " یاد کرده و تاکید نمود: ایستادگی ملت ایران به تاریخ منطقه شکل بخشیده و نقشه های سیاسی جدیدی را برای روابط منطقه ای ترسیم نمود.

الاشعل ، پافشاری ایران بر خروج نظامیان آمریکا از منطقه را در بردارنده یک هدف راهبردی و پیامدهای جهانی دانسته که با نشانه های فروکش کردن قدرت آمریکا همخوانی دارد.

معاون سابق وزیر خارجه مصر همچنین "ایستادگی و رویکرد ایران در خصوص برجام را عامل اعمال فشار اروپا بر واشنگتن به سود تهران و ایجاد شکاف میان اسراییل و آمریکا " برشمرد.

۱۴۸۷


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعتراض نماینده کویتی به برگزاری نشست ضد ایرانی در کشورش