34 سال پیش، در چنین روزی، زمین فوتبال چوار


34 سال پیش، در چنین روزی، زمین فوتبال چوار

34 سال پیش در چنین روزی زمین فوتبال چوار شاهد تلخ ترین حادثه در تاریخ ورزش جهان بود، جنایتی که هنوز جایش در تقویم ملی ما خالی است.

هواپیماهای رژیم بعثی عراق ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵ در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب ۱۵ نفر از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

این حادثه که منجر به شهادت و زخمی شدن بهترین جوانان و نوجوانان فوتبالیست تیم منتخب استان ایلام شد به عنوان یکی از جنایت‌های تاریخی صدام و رژیم بعت در تاریخ ثبت شده است. این واقعه درست زمانی رخ داد که تیم‌های نوجوانان استان ایلام در رقابت‌های قهرمانی کشوری هر سال با کسب یکی از مقام‌های نخست تا سوم جزء سه تیم برتر کشور بودند.

فیلم «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی اثری سینمایی درباره مقاومت و پایداری مردم ایلام در دوران جنگ و فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار است .


قاسم سلیمانی دشتکی امروز در پیامی به شرح زیر سالروز این واقعه را گرامی داشته است:

بمباران زمین فوتبال چوار در ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵ حادثه ای تاسف بار بود که در دنیا نظیر ندارد!

این حادثه غم انگیز یکی جنایت‌های عظیم است که در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده و لازم است متولیان امر تلاش کنند تا این سند مظلومیت در پیشینه ورزش جهان به ثبت برسد.

استاندار ایلام در پایان بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تاکید کرد: اینجانب یاد و خاطره شهدای زمین فوتبال چوار را گرامی داشته و بر روان پاک آنها درود می فرستم و از متولیان امر تقاضا دارم به پاسداشت خون این شهدای مظلوم، روز ۲۳ بهمن در تقویم ملی به نام این عزیزان ثبت شود.

در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح شدند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

توسعه شبکه آبرسانی در محله میلاد شهر ایلام