قطع برق و توقف قطارها در پی زلزله روز گذشته ژاپن


تهران- ایرنا- منابع خبری اعلام کردند، زلزله شامگاه شنبه ژاپن کشته ای...
تهران- ایرنا- منابع خبری اعلام کردند، زلزله شامگاه شنبه ژاپن کشته ای نداشته اما موجب جراحت بیش از یکصد نفر و همچنین خاموشی برق، قطع آب و توقف حرکت قطارهای سریع السیر این کشور شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، آخرین خبرهای رسیده درباره زلزله ژاپن حاکی است این زمین لرزه که ساعت ۲۳:۰۷ شنبه به وقت محلی رخ داد، هیچ کشته‌ای نداشته اما

در استان های فوکوشیما و میاگی و شش استان دیگر از جمله چیبا، کاناگاوا و سایاتاما که هر سه همسایه توکیو هستند تعدادی زخمی گزارش شده است. این زمین لرزه در چندین منطقه دیگر از جمله پایتخت احساس شده است.

منابع خبری ژاپن همچنین اعلام کردند که آب یک استخر سوخت هسته‌ای مصرف شده در نیروگاه فوکوشیما داییچی که در اثر زلزله و سونامی ۱۰ سال پیش در منطقه دچار ذوب هسته ای شده بود، سرریز شده است. اما به گفته شرکت برق توکیو (اپراتور این نیروگاه) آب سرریز شده به بیرون نشت نکرده است. سایر تاسیسات هسته ای ژاپن تا کنون خسارتی را گزارش نکرده‌اند.

«یوشی هیده سوگا» نخست وزیر ژاپن امروز یکشنبه در جلسه اعضای کابینه در توکیو گفت: اگرچه کسی بر اثر این زلزله فوت نشده اما دولت گزارش های زیادی از زخمی شدن مردم دریافت کرده است.

سوگا با اشاره به اینکه زمین لرزه های بالای ۶ ریشتر ممکن است در هفت روز آینده مجددا روی دهد، گفت: مردم منتظر اطلاعات ارائه شده توسط مقامات محلی نباشند و در این مواقع سریع عمل کنند، ضمن اینکه باید مراقب خود هم باشند.

قطع برق و توقف قطارها در پی زلزله روز گذشته ژاپن

به گزارش رسانه های خبری ژاپن، عمده خاموشی های برق که تنها در استان فوکوشیما حدود ۹۰۰ هزار خانوار را تحت تأثیر قرار داد تا صبح امروز یکشنبه برطرف شده است.

از سوی دیگر، در حالی که اولین گروه از واکسن های جدید ویروس کرونا تولید شده توسط شرکت فایزر روز جمعه وارد ژاپن شد؛ «کاتسونوبو کاتو» وزیر امور خارجه ژاپن گفت که این غول دارویی ایالات متحده اطمینان داده است که واکسن های این شرکت تحت تأثیر خاموشی های ناشی از زلزله قرار نگرفته و واکسن ها در دمای لازم نگهداری می شوند.

همچنین دولت ژاپن اعلام کرده است، در استان فوکوشیما ۷۰ مرکز تخلیه ایجاد شده و حدود ۲۰۰ نفر در این مراکز پناه گرفته اند. همچنین دولت محلی این استان از دولت مرکزی درخواست کرده است تا از نیروی زمینی دفاع از خود ژاپن برای کمک به تأمین آب ساکنان استفاده کند.

در همین حال، استان های میاگی و فوکوشیما همچنان با مشکلات تأمین آب روبرو هستند و حدود پنج هزار خانوار دچار قطعی آب شده اند.

منابع خبری ژاپن اعلام کرده‌اند، رانش زمین در امتداد بزرگراه جوبان واقع در استان فوکوشیما نیز باعث شده است شرکت بزرگراه‌های این کشور بخش بین تقاطع ایواکی در استان فوکوشیما و تقاطع واتاری در استان میاگی را ببندد. ماشین آلات راهداری برای پاکسازی جاده از تخته سنگ ها و خاک زیادی که باعث انسداد مسیر شده است به منطقه اعزام شده اند.

قطع برق و توقف قطارها در پی زلزله روز گذشته ژاپن

شرکت راه آهن شرق ژاپن هم اعلام کرده است، خدمات قطارهای سریع السیر معروف به «شینکانسین» بین ایستگاه ناسوشیبورا در استان توچیگی و ایستگاه موریوکا در استان ایوات به حالت تعلیق درآمده است. به گفته این شرکت، ترمیم تیر آهن ها و خطوط تخریب شده در این مسیر دستکم تا روز دوشنبه طول خواهد کشید.

توقف ارایه خدمات جابجایی مسافر در قطارهای منطقه توهوکو، شرکت هواپیمایی ژاپن را بر آن داشت تا پروازهای ویژه ای را میان فرودگاه هاندا در توکیو و ائوموری در شمال شرقی ژاپن برقرار کند.

آژانس هواشناسی ژاپن هم اعلام کرده است، این زمین لرزه در مناطق وسیعی از ژاپن از جمله هوکایدو به عنوان شمالی ترین استان و در منطقه چوگوکو در نزدیکی هیروشیما، واقع در غرب ژاپن احساس شده است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید