اول اسفندماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها


اول اسفندماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان ها- ایرنا- یک سال از ورود ویروس کرونا به کشورمان می گذرد و در این مدت اغلب استان ها سه خیزش همه‌گیری این ویروس را شاهد بوده اند، اما هم اکنون علاوه بر خطر خیز چهارم کووید19، ویروس جهش یافته از تعدادی از استان ها سر برآورده و زنگ خطر را برای سایر استان ها به صدا دراورده است.

بنا بر آمار رسمی،از ابتدای شیوع کرونا در کشور یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۵۹ نفر نفر از هم میهنان به طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا و ۵۹ هزار و ۳۴۱ نفر قربانی آن شده اند؛ اغلب مشاغل و بخش ها همچون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گرفته اند، کادر پزشکی فشار زیادی را تحمل می کنند و شمار زیادی از آنها آسمانی شده اند، طیبه صادقیان، سوپروایزر بیمارستان پبامبر اعظم(ص) قشم تازه ترین شهید این عرصه است که بامداد امروز وخامت شرایط بیماری را تاب نیاورد.

در یک سال گذشته، علاوه بر اعمال محدودیت های تردد درون شهری و بین شهری به اقتضای شرایط استانها ، توصیه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و ترددهای غیر ضروری، همواره مورد تاکید کارشناسان و مسوولان بوده است.

با این حال، از چندی پیش با بهبود وضعیت، امیدواری کتذب مردم و گسترش عادی انگاری شرایط، سیر ابتلا در استان ها به تدریج رو به افزایش گذاشت.

در همین ارتباط، امروز معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی که به آبادان سفر کرده است، گفت: تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان طالقانی آبادان نسبت به چهار هفته قبل پنج برابر شده است.
به گفته قاسم جان‌بابایی، روند ابتلا و مراجعه بیماران به کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان رو به افزایش و ظرفیت بیمارستان طالقانی آبادان در حال تکمیل است.
وی افزود:بر اساس گزارش همکاران پزشک میزان بدحالی مراجعه کننده به بیمارستان و شدت بروز علائم بیماری در افراد مراجعه کننده بیشتر است ولی خوشبختانه تجربه همکاران پزشک نیز بالاتر رفته است.
این معاون وزیر بهداشت همچنین از محدود بودن ظرفیت بستری بیماران کووید ۱۹ در استان خبر داد و بروز مشکلاتی را در صورت تکمیل شدن ظرفیت پیش بینی کرد.
خودمراقبتی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دستها توصیه جان بابایی به عنوان بهترین راه برای مقابله با ویروس کروناست.

اول اسفندماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

خبر دیگر از خوزستان این که اعلام شد ۵۰ درصد تست های کرونا در ماهشهر مثبت هستند
این خبر را رییس مرکز بهداشت ماهشهر اعلام و بابت آن، ابراز نگرانی کرد.
صالح بهمئی افزود: در ۲، سه هفته اخیر متاسفانه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان های ماهشهر سیر صعودی داشته و به تبع آن آمار بیماران بدحال نیز بیشتر شده است و شاهد مواردی از فوتی هستیم.
رییس مرکز بهداشت ماهشهر چرایی این وضعیت را ناشی از کاهش رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری مردم در پی آبی شدن رنگ کرونایی شهرستان دانست.
در حال حاضر شهرستان ماهشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و ورود و خروج به این شهر ممنوع است.

دراستان کرمانشاه هم آمار بستری‌های کرونایی رو به افزایش است وبا بستری شدن ۴۱ بیمار جدید، ‌اکنون ۱۶۳ مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان تحت درمان هستند.
در ایلام، روز گذشته ۱۱ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان بستری شدند که با این تعداد، تعداد بستری های روزانه ۲ رقمی شد و به ۳۲ نفر رسید.

اما در همدان، شواهد حاکی از سهل انگاری در رعایت پروتکلهاست.
در این ارتباط، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: بررسی وضعیت مراکز خدماتی، صنایع، اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع موادغذایی منتخب، گویای بی اعتنایی ۲۳ درصد همدانی ها به فاصله گذاری اجتماعی در یک هفته گذشته است.
به بیان لیدا، وضعیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پایانه مسافربری برون شهری و مراکز شماره گذاری و معاینه فنی همچنان مناسب نیست و ۵۰ درصد مراجعان به این مراکز این مولفه را رعایت می کنند.

کرونای انگلیسی در یک قدمی

در استان یزد که هم اکنون ۱۴۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی آن بستری هستند، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی در استان را به صدا درآورد.
دکتر ابراهیم سلمانی با بیان اینکه کرونای انگلیسی در برخی از استانهای همجوار مشاهده شده و از این رو احتمال ورود آن به استان یزد هم وجود دارد از شهروندان خواست رعایت پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهند.
وی از سرایت پذیری بالای کرونای انگلیسی خبر داد و یادآور شد: بهترین شیوه برای گریز از گرفتار شدن در دام این ویروس، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی است.
سلمانی متوسط میزان رعایت پروتکل ها در استان را ۶۰ درصد اعلام کرد که کمترین میزان از ابتدای شهریور ماه است.

از سوی دیکر، در استان قزوین که مواردی از کرونای انگلیسی گزارش کرده است، فرماندار آبیک گفت: تصمیمات سختگیرانه‌ای برای پیشگیری از شیوع کرونا انگلیسی در سطح این شهرستان اعمال می‌شود.
شهرام احمدپور افزود:پس از شناسایی اولین فرد مبتلا به کرونا انگلیسی تمهیدات و تصمیمات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس جهش یافته در سطح شهرستان اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت :طی یک هفته گذشته به منظور پیشگیری و مقابله با کرونا جاده ورودی و خروجی ضلع شرقی شهر آبیک به سمت شهرستان نظرآباد مسدود شده است.
احمدپور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۷ نفر در روستای حسین آباد ساکن هستند، افزود: اهالی روستا بعداز مثبت شدن پنج نفر از خانواده متوفی به کرونا انگلیسی و مثبت شدن کرونا هفت نفر از اهالی روستا همچنان در قرنطینه به سر می‌برد و برخی از این افراد که در مراکز صنعتی مشغول کار بودند تا عادی شدن شرایط در مرخصی استعلاجی بسر می برند.
وی تاکید کرد:در حال حاضر نقاهتگاه ویژه مبتلایان کرونایی در شهرستان آبیک راه اندازی شده و چهار مبتلای به کرونای انگلیسی در این نقاهتگاه به سر می‌برند .
احمدپور با اشاره به مثبت شدن کرونا انگلیسی یکی از کارکنان شهرداری آبیک در روزهای اخیر خاطر نشان کرد: در حال حاضر از تمامی کارکنان تست گرفته شده و آزمایش آنها به انستیتو پاستور ارسال و نتایج روز شنبه دوم اسفند ماه مشخص خواهد شد.
وی افزود: طی این مدت ۴ جلسه شورای ستاد کرونا در این شهرستان برگزار شده و ۲ نفر از معاونان بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان در این شهرستان مستقر شده اند و همچنین دستگاه اکسیژن ساز و همچنین سه تخت ای سی یو به امکانات بیمارستان شهدای آبیک افزوده شده است .

آمار گرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز از فوت ۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: از دیروز تا امروز اول اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۷۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.

لاری گفت: تا کنون یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین سه هزار و ۶۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقات انجام شده، ریز قطرات و افشانه های کرونا با صحبت کردن فرد آلوده به محیط اطراف پرتاب شده و ساعت ها در محیط های فاقد تهویه مناسب باقی می ماند. سرعت انتشار افشانه ها با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ۵۰ برابر بیشتر می شود. بنابراین مردم در صورت حضور در اماکن عمومی مانند مترو ضمن ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی تا حدممکن از صحبت کردن پرهیز کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیام تبریک مدیر دفتر خبرگزاری خبرآنلاین مازندران به انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان...