کاهش چشمگیر نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور در کشور


کاهش چشمگیر نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور در کشور

عضو اصلی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه پیام‌نور کشور از کاهش چشمگیر نشریات دانشجویی این دانشگاه در سال تحصیلی 99 خبر داد.

مهرزاد عباس‌نژاد، در حاشیه کارگاه نشریات دانشجویی در خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور از ۳۴۵ نشریه به ۱۴۱ نشریه کاهش پیدا کرده است، افزود: سال گذشته انتظار ما این بود که شرایط نشریات روز به روز بهتر بشود ولی با عملکرد بسیار ضعیف و نادرستی که وزارت علوم و شورای مرکزی ناظر بر نشریات داشتند و تصمیمات نادرستی که گرفتند، تعداد نشریات فعال دانشگاه پیام نور از ۳۴۵ نشریه به ۱۴۱ نشریه رسید.

وی ادامه داد: در واقع برخی تصمیمات موجب گسترش حس بی رغبتی در بین دانشجویان و نشریات دانشجویی شد، به گونه ای که حتی تمایلی برای شرکت در انتخابات نشریات دانشگاه پیام نور نیز نداشتند و از همان ۱۴۱ نشریه فعال نیز تنها ۷۸ نشریه در انتخابات نشریات دانشگاه پیام نور شرکت کردندو این درحال است که شرکت در انتخابات الکترونیک بسیار راحت‌تر بود.

عباس‌نژاد دلیل بروز این وضعیت را در عملکرد نامطلوب شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و نمایندگان اصلی نشریات دانشجویی در آن شورا دانست و گفت: حتی همان کمیته های ناظر بر نشریات استانی که در دانشگاه پیام نور وجود داشت و مدیران مسئول نشریات دانشگاهی از طریق این کمیته، مشکلات جامعه نشریاتی را پیگیری می‌کردند و مجوزهای نشریات نیز از طریق کمیته‌های استانی صادر می‌شد، با نامه وزارت علوم منحل شدند و در حال حاضر دانشگاه پیام نور تنها یک کمیته ناظر در تهران و در سازمان مرکزی دارد.

وی با بیان اینکه این مسئله موجب شد که دانشجویان اگر بخواهند مجوز نشریه دانشجویی بگیرند و یا کارگاه آموزشی داشته باشند و یا برای هر مسئله دیگری، باید با چالش آمدن به تهران و سازمان مرکزی درگیر شوند، تصریح کرد: دسترسی به کمیته ناظر برنشریات مستقر در سازمان مرکزی برای دانشجویان فعال نشریاتی در استان‌ها بسیار سخت است.

عضو اصلی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه پیام نور، تأکید کرد: ابطال مجوز نشریات دانشجویی، ممیزی پیش از چاپ بر نشریات دانشجویی و... نیز از مشکلات فعالان نشریاتی در کشور بوده است و این مسائل در حالی مطرح می‌ود که تا سال ۹۸ شاهد اتفاقات مثبت و رو به رشدی در فضای فعالیت نشریات دانشجویی بودیم و تعداد نشریات دانشجویی و دانشجویان فعال در آنها رشد بسیاری داشت اما ما در یک سال گذشته با کاهش چشمگیر علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه نشریات روبه رو شدیم.

عباس نژاد ضمن گلایه از عملکرد نمایندگان نشریات دانشجویی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات در سال ۹۸ گفت: اعضای شورای ناظر برنشریات دانشجویی به فعالان نشریاتی وعده دادند که تعداد کمیته‌های ناظر را در دانشگاه پیام نور افزایش می‌دهند و در تمامی ۵۰۰ واحد دانشگاه پیام نور یک کمیته ناظر تأسیس می‌شود، اما متأسفانه نه تنها ۵۰۰ کمیته ناظر تشکیل نشد، بلکه ۳۱ کمیته ناظر استانی که تا همین امسال نیز فعالیت می‌کردند، همگی منحل شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما تبدیل شدیم به یک کمیته ناظر با حجم اتفاقات و مسائل بسیار زیادی که از شهرهای مختلف کشور به سمت ما سرازیر می شود و ما باید با یک کارشناس و یک مدیر فرهنگی و یک کمیته ناظر، به تمامی این امور و مشکلات در سطح کشور رسیدگی کنیم.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!