آشنایی با فیلترشنی تصفیه آب استخر و کشاورزی


آشنایی با فیلترشنی تصفیه آب استخر و کشاورزی

فیلتر شنی که به صافی شنی نیز معروف است، یک مخزن تحت فشار از جنس فایبرگلاس، بتن و یا فولاد می باشد که وظیفه حذف و از بین بردن انواع ذرات معلق و آلاینده های موجود در آب را بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ناب زیست، دستگاه فیلتر شنی به صورت فیزیکی آب را فیلتراسیون می کند و یکی از موثرترین روشها برای از بین بردن ناخالصی ها و کاهش دادن غلظت جامدات معلق موجود در آب می باشد.

این فیلترها ۱ یا چند لایه دارند و هر لایه دارای ذراتی از جنس سنگ و یا گرانیت می باشد. بستر ۱ لایه فقط دارای یک نوع شن یا سیلیس می باشد و بستر چند لایه چند نوع شن یا سیلیس با چگالی های مختلف دارد.

فیلتر شنی برای تصفیه آب های سنگین و نیمه سنگین به شدت مناسب است و به طور گسترده ای در صنایع مربوط به آب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این فیلتر برای تصفیه آب استخرهای شنا و تفریحی، فاضلاب های صنعتی و انسانی، آب های برج خنک کن، آب های دارای کدری بالا، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، صنایع شیلات، واحدهای صنعتی و تجاری، پیش تصفیه اسمز معکوس، تاسیسات موتورخانه، تصفیه آب کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده می شود.

فیلتر شنی دارای لوله ورودی آب، لوله خروجی آب، منبع شست و شوی معکوس، فشارسنج، دریچه های دسترسی و بازدید، تخلیه هوا و نازل می باشد.

فیلترهای شنی به طور کلی دارای ۳ دسته هستند که عبارتند از:

فیلتر شنی آهسته

این نوع فیلتر سرعت جریان آب را کاهش می دهد و از هیچ ماده منعقدکننده ای استفاده نمی کند. با آهسته کردن سرعت آب، فعالیت بیولوژیکی افزایش پیدا می کند و ذرات بیشتری فیلتر می شوند. همچنین تعداد زیادی میکروارگانیسم و آلاینده از بین می رود.

فیلتر شنی سریع

این نوع فیلتر به نوعی تحت فشار محسوب می شود و اندازه ها و قابلیت های مختلفی دارد. برای استفاده از فیلتر شنی سریع به محیط بزرگی نیاز نیست و فضای کم هم برای آن مناسب می باشد.

این فیلترها اغلب دارای جنس استیل یا فایبرگلاس هستند و در واحد های موازی چندگانه استفاده می شوند. اندازه ها و سایزهای بزرگ فیلتر شنی سریع دارای پوشش اپوکسی می باشند و اندازه و ابعاد کوچک آن جنس فایبرگلاس دارند.

فیلتر شنی تحت فشار

این نوع فیلتر بیشتر در استخرها و سیستم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و با یکنواخت کردن سرعت جریان آب عملیات فیلتراسیون را انجام می دهد. فیلتر شنی تحت فشار ذرات دارای اندازه ۴۰ میکرومتر را حذف می کند و عملیات تصفیه و گندزدایی را با سرعت قابل قبولی انجام می دهد.

آشنایی با فیلترشنی تصفیه آب استخر و کشاورزی

مزایای فیلتر شنی:

. هم بعنوان پیش تصفیه، هم به عنوان فیلتر جانبی و هم به عنوان فیلتر نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

. ساختار و سیستمی ساده دارد.

. از بازدهی بالایی برخوردار است. (اندازه و مقدار دانه های شنی، سرعت عبور آب از بستر و روش شست و شوی معکوس در عملکرد و بازدهی فیلتر شنی تاثیرگذار هستند.)

. در انواع فضاها از کوچک گرفته تا بزرگ، قابل نصب است و مورد استفاده قرار می گیرد.

. ابعاد، اندازه ها، سایزها و ظرفیتهای مختلفی دارد.

. نصب و نگهداری از آن آسان است و از قیمت مناسب و ارزانی برخوردار می باشد.

نحوه کار فیلتر شنی به این صورت است که ابتدا آب آلوده و کثیف به وسیله لوله ورودی وارد مخزن می شود و سپس با فشار پمپ به سمت پایین فیلتر هدایت می گردد.

حین عبور تمام شن و ماسه ها، مواد اضافی و آشغالهای موجود در آب بین سوراخ های ریز فیلتر گیر می کند. در نهایت آب تصفیه و گندزدایی شده از سوراخ های بسیار ریز نازل هایی که کف مخزن تعبیه شده و از شن و سیلیس پوشیده شده اند، خارج می شود.

طی فرآیند بکواش یا همان پس شویی تمام ذرات معلق و مواد آلوده ای که بر روی سطح سیلیس باقی مانده اند و باعث کاهش کیفیت فیلتراسیون می شوند، از بین می روند.

در واقع فرآیند بکواش یک عملیات برای رفع گرفتگی فیلتر شنی و احیای سیستم است که به صورت دوره ای انجام می شود. به طور کلی بستر شنی و دانه های سیلیس باید در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ سال تعویض شوند.

هنگام خرید فیلتر شنی حتما باید به نکات و مواردی توجه شود تا بهترین انتخاب صورت بگیرد.

. حتما به جنس بدنه و ضخامت آن دقت کنید. اگر جنس بدنه از فولاد باشد، فیلتر شنی استحکام بیشتری دارد.

. به پوشش داخلی و خارجی بدنه حتما دقت نمایید. در پوشش داخلی بدنه باید از رنگ دو لایه و اپوکسی و در پوشش خارجی بدنه از رنگ دو لایه روغنی استفاده شده باشد.

. نوع جوشکاری روی بدنه فیلتر شنی مهم است. بهتر است جوشکاری ها به صورت اتوماتیک انجام شده باشند.

. دریچه های دسترسی و بازدید فیلتر شنی را چک کنید. فیلتر باید دارای ۲ دریچه دست رو و آدم رو باشد و هر دو را داشته باشد.

. اندازه و سایز سیلیس های فیلتر بسیار مهم می باشد و براساس میزان فعالیت شما تعیین می شود.

قیمت فیلتر شنی به عواملی نظیر مدل و نوع، حجم آب ورودی و خروجی و قطعات به کار برده شده در آن، میزان صافی سازی و شدت فیلتراسیون بستگی دارد.

بطور کلی می توان گفت قیمت فیلتر شنی از ۴ میلیون تومان شروع می شود و تا ۷۰۰ میلیون تومان ادامه دارد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت فیلتر شنی با کارشناسان ما در شرکت ناب زیست تماس بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مبادلات بانکی ایران و 100 بانک دنیا عملیاتی شد