بهره‌برداری اسرائیل از واکسن کرونا برای کسب حمایت دیپلماتیک


بهره‌برداری اسرائیل از واکسن کرونا برای کسب حمایت دیپلماتیک

از سوی دیگر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اقدام نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در این مرحله را قاچاق توصیف کرد.

به گزارش جام نیوز، اسرائیل صد هزاردوز واکسن به 15 کشور از جمله ایتالیا و مجارستان در ازای "حمایت دیپلماتیک" ارائه می دهد

یدیعوت احرنوت گزارش داد که اسرائیل قرار است در ازای "حمایت دیپلماتیک" که این کشورها از کشور عبری ارائه می دهند، ده ها هزار دوز واکسن Coronavirus را به حدود 15 کشور در جهان بدهد.

گزارشی از سوی شرکت پخش عمومی اسرائیل بیان داشت که تقریباً 100000 دوز در کل به چندین کشور داده خواهد شد که شامل ایتالیا و چاد خواهد بود، علاوه بر سایر کشورهای آفریقایی که در این گزارش نامی برده نشده است.

جمهوری چک، گواتمالا، هندوراس و مجارستان نیز که هیئت های دیپلماتیک خود را افتتاح کرده اند و یا متعهد به انجام این کار شده اند، واکسن دریافت خواهند کرد. گفته می شود این دوزها از طریق تهیه واکسن‌هایی که اسرائیل از شرکت آمریکایی Moderna خریداری کرده است، بدست می آید.

این گزارش پس از آن اعلام شد که مقامات رسمی در اوایل سه شنبه 23 فوریه 2021 اعلام کردند اسرائیل در ازای حمایت دیپلماتیک به کشورهای مختلف واکسن می دهد و هزاران دوز را به کادر پزشکی به تشکیلات خودگردان فلسطین می فرستد.

برخی رسانه های اسرائیلی فاش کردند که اسرائیل از طریق واکسن کرونا، کشورها را برای گشایش سفارت در قدس تحت فشار قرار می دهد.

به گفته رسانه های عبری، اسرائیل قصد دارد در ازای گشایش سفارتخانه ها در قدس واکسن ضد ویروس کرونا در اختیار کشورهای جهان قرار دهد.

کانال رسمی کان گفت، عصر روز سه شنبه، هندوراس امروز 5،000 واکسن از ذخایر اسرائیل دریافت خواهد کرد.

یک منبع آگاه که از نخواست نامش فاش شود، به کانال گفت که هواپیمایی برای دریافت واکسن ها از هندوراس وارد می شود.

همان منبع همچنین اعلام کرد که گواتمالا و جمهوری چک نیز مقادیر مشابهی دریافت خواهند کرد.

و گواتمالا پیش از این سفارت خود را در قدس افتتاح کرد تا پس از ایالات متحده به دومین کشور تبدیل شود، در حالی که هندوراس و جمهوری چک متعهد شدند که طبق همین منبع اقدامات مشابه را انجام دهند.

از سوی دیگر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اقدام نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در این مرحله را "قاچاق" توصیف کرد.

گانتز در حساب توئیتر خود نوشت: "این واقعیت که نتانیاهو بدون حساب در واکسن هایی که شهروندان اسرائیلی با پول مالیات می پرداختند تجارت می کند، نشان می دهد که وی معتقد است او یک پادشاهی را اداره می کند نه یک کشور."

وی تأکید کرد که "چنین اقدامی مستلزم بحث و تأیید (توسط دولت) است"، با توجه به اینکه "فقط یک نیاز فوری امنیتی، سیاسی یا پزشکی می تواند چنین اقدامی را توجیه کند."


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هواپیمایی امارات تغییر مسیر پروازها از آسمان ایران را تکذیب کرد