درختانِ میوه در کوچه‌های کرمانشاه کاشته می‌شود/ شناسنامه دار شدن درختان قدیمی شهر


 درختانِ میوه  در کوچه‌های کرمانشاه کاشته می‌شود/ شناسنامه دار شدن درختان قدیمی شهر

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه از برنامه کاشت درختان میوه در کوچه ها و محلات شهر خبر داد.

فرامرز رحمتی زاده در نشست خبری امروز (13 اسفند) در تشریح برنامه های شهرداری در هفته درختکاری گفت: امسال تصمیم بر این شد که درختکاری را هدفمند کنیم، به اینصورت که نهال ها را در میان افرادی توزیع کنیم که حقیقتا قصد استفاده و کاشت این نهال ها را دارند و از آن نگهداری می کنند.

وی افزود: در سالهای گذشته نهال های بسیاری میان شهروندان توزیع می شد، اما خیلی از آنها به خاطر غفلت و بی توجهی کاشته نمی شد و یا ظرف مدت کوتاهی به دلیل عدم نگهداری مناسب از بین می رفت.

رحمتی زاده تصریح کرد: در همین راستا امسال افرادی که متقاضی نهال مثمر هستند، با محل توزیع نهال تماس گرفته و مشخصات خود را ثبت می کنند، در پایان با جمع بندی تماس ها، اکیپ های فضای سبز به درب منازل افراد مراجعه کرده و نهال ها را به همراه بروشور نحوه کاشت و نگهداری آن به افراد تحویل می دهد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه افزود: برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال آینده به تمامی آدرس هایی که نهال تحویل گرفته اند مراجعه کرده و پیگیر کاشت و نگهداری این نهال ها می شویم، بنابراین به افرادی نهال داده می شود که فضا برای کاشت آن داشته و بتوانند از آن مراقبت کنند.

رحمتی زاده تصریح کرد: افراد برای دریافت نهال می توانند در فاصله زمانی 10 تا 17 اسفند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر با شماره 34297028-083 تماس گرفته و مشخصات خود را ثبت کنند.

وی یادآور شد: به هر منزل مسکونی دو نهال تحویل داده می شود که این نهال های همگی مثمر بوده و شامل نهال هلو انجیری، شلیل، زردآلو، گوجه سبز، انگور دیم و گلابی می باشد.

رحمتی زاده خاطرنشان کرد: تلاش این است به تعداد تماس گیرندگان نهال لازم تامین شود، اما درمجموع پیش بینی ما این است که امسال بیش از 10 هزار اصله نهال در شهر کرمانشاه توزیع شود.

وی افزود: برای اجرای بهتر برنامه های درختکاری در شهر روزهای 14 تا 22 اسفند را نامگذاری کرده و در هر روز برنامه ای خاص در حوزه درختکاری را پیگیری می کنیم.

رحمتی زاده گفت: روز 14 اسفند که روز احسان و نیکوکاری است، کاشت "نهالِ مهربانی" در مراکز سالمندان و سایر مراکز تحت حمایت بهزیستی را خواهیم داشت.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در روز 15 اسفند نیز که روز درختکاری است، با شعار "یک نهال، یک بهار" کشت نهال توسط مسئولان شهرداری در محدوده روبروی باغ پرندگان انجام می شود.

این مسئول گفت: در روز 16 اسفند هم به پاس قدردانی از مدافعان سلامت، "نهالِ سپاس" در محدوده فضای سبز بیمارستان فارابی و اداره کل انتقال خون استان کاشته خواهد شد.

رحمتی زاده افزود: در روز 17 اسفند نیز کاشت نهال در محدوده فضای سبز مدارس با شعار "مدرسه سبز،آینده سبز" انجام خواهد شد،همچنین در روز 18 اسفند هم که روز جهانی زن است کاشت نهال به نام نهالی برای پدر و مادر در محدوده پارک بانوان صورت خواهد گرفت.

این مسئول تصریح کرد: در 19 اسفند هم که مصادف با شهادت امام صادق (ع) است کارشت درخت با شعار "تداوم حیات" در محدوده فضای سبز بقاع متبرکه و مساجد شهر کاشته خواهد شد.

وی افزود: در 20 اسفند هم که روز "راهیان نور" است درختکاری "مسیر سبز زیارت" را تعریف کرده ایم و در این روز کاشت نهال در مسیر راهیان نور در شهرداری منطقه هشت انجام خواهد شد.

رحمتی زاده خاطرنشان کرد: در روز 21 اسفند هم که روز مبعث است کاشت "نهالِ وحدت" را خواهیم داشت که درختکاری این روز در محدوده حوزه علمیه واقع در بلوار تاقبستان انجام خواهد شد.

این مسئول افزود: در روز 22 اسفند هم که روز "شهید" است کاشت "نهالِ مقاومت" را در قطعه شهدای باغ فردوس خواهیم داشت.

درختانِ میوه در کوچه های شهر کاشته می شوند/ درختان قدیمی شهر صاحب "شناسنامه" می شوند

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه افزود: در کنار برنامه توزیع نهال، برنامه داریم تا سال آینده کشت نهال مثمر در محلات کرمانشاه را هم پیگیری کنیم.

رحمتی زاده افزود: اگر ساکنان محلات مختلف شهر همکاری کنند، با شناسایی وضعیت و موقعیت محله و کوچه می توانیم در هر یک از محلات نوعی از درختان مثمر را در کوچه ها کشت کنیم، بطور مثال می توان در یک محله درختان انار کاشت و در محله دیگر درختان زردآلو.

وی افزود: اجرای این طرح منوط به همکاری مردم آن محله است و حتی قصد داریم برای هریک از محلاتی که درختان مثمر کاشت می شوند اسم عامیانه انتخاب کنیم، مثلا محله درختان انار.

رحمتی زاده گفت: برای اجرای این طرح صحبت هایی هم صورت گرفته تا افرادی که درخت مثمر در کوچه و در مقابل درب منزل آنها کاشت می شود و از آن نگهداری می‌کنند، بخشی از عوارض شهرداری آنها بخشیده شود.

وی افزود: درکنار انجام این اقدامات باید رسانه ها هم همکاری کرده و فرهنگسازی لازم را در خصوص کاشت درخت و حفظ و نگهداری آن در محلات انجام دهند.

این مسئول در ادامه از تهیه شناسنامه برای درختان قدیمی شهر خبر داد وافزود: درختان قدیمی سرمایه های سبز شهر هستند، بنابراین باید بصورت ویژه نگهداری و مراقبت شوند.

وی افزود: برای مراقبت بیشتر از این درختان و جلوگیری از قطع آنها برنامه داریم تا برای آنها شناسنامه تهیه کنیم و با تهیه این شناسنامه در صورت بروز اتفاقی برای هر یک از این درختان می توان موضوع را به سرعت رصد کرده و با متخلفان برخورد کرد.

رحمتی زاده خاطرنشان کرد: آسیب و قطع این درختان جرائم سنگینی به همراه خواهد داشت تا کسی جرات آسیب زدن به آنها را نداشته باشد.

سرانه "فضای سبز" هر کرمانشاهی 8.6 مترمربع است/ امسال 230 هزار درخت و درختچه کاشته ایم

وی در ادامه سرانه فضای سبز شهر کرمانشاه را 8.6 مترمربع اعلام و تصریح کرد: با برنامه های درختکاری پیش بینی می شود این میزان تا خرداد ماه سال آینده به 9.2 مترمربع برسد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر شهر کرمانشاه حدود 860 هکتار فضای سبز دارد.

وی خاطرنشان کرد: این میزان فضای سبز تنها مربوط به پارک ها و حاشیه ها و ... است و مثلا فضای سبز چند هکتاری مجموعه ای مانند دانشگاه رازی در آن لحاظ نشده که اگر این فضاها را در نظر بگیریم به 14 مترمربع هم می رسد.

رحمتی زاده با بیان اینکه کاشت درخت و درختچه در طول سال انجام می شود گفت: امسال 184 هزار درختچه در شهر کشت شده که این میزان تا پایان سال به 230 هزار عدد می رسد.

وی افزود: امسال همچنین 45 هزار اصله نهال غیرمثمر در بلوارها و میادین شهر کاشته است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: کشت این درختان و درختچه ها عمدتا در جهت ترمیم فضای سبز و پرکردن فضای خالی در این محدوده ها بوده است.

وی در ادامه در خصوص اندودکاری تنه درختان شهر گفت: برای اینکار ترکیب نوعی خاک، چسب چوب و سم آفتکش را به همراه آب به تنه درختان می زنند که این کار ضمن دور کردن آفات، مانع از ترک برداشتن درختان در زمستان و فصل سرما می شود واین کار امسال برای برخی درختان شهر انجام شد.

وی به طرح های "امدادِ درخت" و "اورژانس درخت" هم اشاره ای داشت و گفت: هر درختی در هرجایی مشکلی داشت افراد میتوانند با شماره 137 تماس گرفته و کارشناسان ما سریعا مراجعه می کنند.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه در ادامه به برنامه های استقبال از بهار این سازمان اشاره کرد وافزود: برنامه های استقبال از بهار از سه ماه پیش با پیرایش فضای سبز شامل حاشیه کاری، هرس و ... شروع شده است.

وی افزود: قسمت مهم کار که در حال حاضر درحال انجام است بحث کاشت گونه های خاص، کاشت گلدانها و نشاهای فصلی خاص از جمله اطلسی آویز است.

وی تصریح کرد: بحث کشت فرش های گل هم در حال انجام است که برنامه داریم اگر اسپانسری درخواست تبلیغات روی این فرش های گل را داشته باشد انجام دهیم، به اینصورت که اسم اسپانسر در پایین فرش گل، با تعدادی گل نوشته می شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رییس شبکه بهداشت: 94 درصد جمعیت مناطق روستایی روانسر واکسینه شده‌اند