پاکستان + 10 مقصد بین‌المللی اقتصادی یزد


پاکستان + 10 مقصد بین‌المللی اقتصادی یزد

با حضور سفیر پاکستان در یزد، مقصد تجاری و اقتصادی بین‌المللی دیگری به یزد افزوده و این کشور در کنار ظرفیت‌های دیگری مانند روسیه، چین، هند، اذربایجان و ارمنستان، کشورهای عربی و افغانستان قرار گرفت.

یزد از سال‌های گذشته تاکنون در حوزه تجارت و روابط بین‌الملل جایگاه بالایی داشته به طوری که مدت زیادی به عنوان پایتخت بازرگانی کشور مطرح بوده و این جایگاه ساختار شهری و معماری یزد را نیز در گذشته تحت تاثیر قرار داده است.

وجود خانه‌های تجار متعدد از ملیت‌ها و قومیت‌های متفاوت در یزد و همچنین تبادل پول دیگر کشورها مانند هند در این شهر نشان‌دهنده اهمیت جایگاه اقتصادی یزد است.

شاید در گذر زمان با تغییر نوع محورهای اقتصادی یزد، تجارت کمرنگ‌تر از برخی از انواع اقتصادها مانند صنعت و معدن شده باشد اما به هیچ وجه جایگاه خود را در اقتصاد از دست نداد و توسعه فعالیت‌های تجاری این استان با سایر کشورها مانند ارمنستان، روسیه، افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین برخی از کشورهای اروپایی مانند مجارستان تاکنون به واسطه کشاورزی و محصولات قابل توجه صنایع ادامه دارد.

توسعه ارتباطات تجاری از طریق شهرهای خواهرخوانده یزد نیز از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده و توسعه روابط بین‌الملل را به همراه داشته است.

اخیراً سفر سفیر پاکستان به یزد نیز زمینه فراهم دیگری برای ارتباطات تجاری بوده است همانطور که در تاریخچه بازرگانی یزد، پاکستان و هند جزو کشورهای پرمراوده با این شهر بوده‌اند.

«محمدعلی طالبی» در نشست مشترکی که با «رحیم حیات قریشی» سفیر پاکستان در ایران که به منظور بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان یزد، توسعه روابط و تبادلات تجاری داشت، به نقش مهم و تاثیرگذار ایران و پاکستان در تبادلات منطقه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع باعث شده تا هر دو کشور به روابط راهبردی بیاندیشند که انتظار می‌رود در قالب این روابط، رایزنی‌های نزدیک و منظمی بین مقامات دو کشور وجود داشته باشد.

وی به همکاری‌های اقتصادی شکل گرفته بین ایران و پاکستان اشاره و عنوان می‌کند: افتتاح بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی جدید بین این دو کشور، کمک شایانی به افزایش مبادلات تجاری با کشور پاکستان خواهد کرد.

استاندار با بیان این که ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی بسیار خوب موجود در استان یزد می‌تواند در روابط با پاکستان مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان می‌کند: استان یزد بزرگترین صادرکننده کاشی و سرامیک به خارج از کشور و پاکستان یکی از مقاصد صادراتی ما در این حوزه است، همچنین یزد در حوزه‌هایی همچون فولاد، فولاد آلیاژی و دیگر تولیدات، از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند به عنوان مبنای همکاری‌های بیشتر در روابط اقتصادی بین یزد و پاکستان قرار بگیرد.

وی با اشاره به تامین بخشی از مواد اولیه صنایع استان از کشور پاکستان، تصریح می‌کند: در صورت برقراری ارتباط مناسب بین تجار پاکستانی و یزدی، امکان تعریف بازارهای جدید برای محصولات تولیدی یزد و واردات مواد اولیه به استان یزد وجود دارد.

طالبی با اشاره به بازدید سفیر پاکستان از بعضی صنایع استان یزد مانند کاشی و سرامیک و فرآورده‌های کنجدی، اظهار می‌کند: این حوزه‌ها تنها بخشی از ظرفیت‌های استان یزد است که می‌تواند به گسترش روابط دوستی بین ایران و پاکستان کمک کرده و بر مبنای همین منافع مشترک، همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی این دو کشور را گسترش دهد.

کشورهای شرقی در بورس اقتصاد گردشگری یزد

یزد به عنوان شهری جهانی با پیشینه تاریخی، فرهنگی و اقتصادی یکی از مقاصد کشورهای اروپایی بوده و البته از گذشته کشورهای امریکایی نیز در سفر به ایران یزد را بعضاً به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کردند.

توجه به مقاصدی مانند کشورهای شرقی که در سال‌های اخیر جدی‌تر در کشور دنبال می‎شود، یزد را به یکی از مقاصد مهم گردشگری برای کشورهای بزرگی مانند چین تبدیل کرده به طوری که اولین هسته گردشگری چین کشور که مسئول پیگیری روابط تجاری و گردشگری ایران با این کشور است به یزد تعلق دارد.

خوشبختانه با وجود چنین ظرفیتی یزد چشم‌انداز بسیار خوبی در توسعه اقتصادی آینده خود با کشور چین دارد و این ظرفیت نیز تاکنون منجر به سوق گردشگران زیادی به این کشور شده است و حتی در دوران کرونا نیز این رابطه به کمک کشورمان آمد.

البته بد نیست به تفاهم‌نامه میان گردشگری ایران و چین در چند سال گذشته که دارای هفت بند بود نیز اشاره کنیم؛ تفاهم‌نامه‌ای که توسعه زیرساخت‌های گردشگری دو کشور، سرمایه گذاری در طرح‌های جاده ابریشم، تبادل فرهنگی و گردشگری و علمی دو کشور نیز در آن دیده شده است.

علاوه بر چشم‌انداز روابط ۲۵ ساله با این کشور که مورد تاکید قرار گرفته، بنا به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این سند نه تنها اقتصادی است بلکه در بخش‌های مختلف قضائی، مجلس و غیره مربوط به دو کشور ورود کرده و تسهیل معاملات با واحد پولی کشور چین نیز مورد نظر بوده است که یزد به خوبی می‌تواند در این زمینه نیز بهره برداری داشته باشد.

استان یزد نظر به اهتمام بر استفاده از ظرفیت گردشگری کشورهای شرقی، مروادات ویژه‌تری را با تشکیل هسته گردشگری کشور هند با این کشور نیز در دستور کار خود قرار داده و اکنون هم خوشبختانه با حضور سفیر پاکستان در یزد توسعه روابط گردشگری با این کشور را مورد تاکید قرار داده است.

طالبی در حوزه توسعه روابط گردشگری یزد و پاکستان می‌گوید: استان یزد ظرفیت‌های خوبی در حوزه پزشکی و درمانی دارد که می‌تواند مورد استفاده اتباع پاکستانی قرار گیرد، البته از دیگر ظرفیت‌های استان یزد، برخورداری از نیروی کار ماهر در حوزه‌های مختلف است که این موضوع می‌تواند در مراودات اقتصادی با پاکستان مورد توجه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات موجود در زمینه تبادل ارز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از راهکارهای توسعه روابط بین دو کشور تهاتر به ویژه در مباحث مربوط به گوشت و میوه است.

«رحیم حیات قریشی» سفیر پاکستان در ایران با حضور در این نشست که مسلماً برای آینده یزد خصوصا در بحث دیپلماسی اقتصادی تاثیر مثبتی خواهد داشت، ضمن استقبال از این مقوله و با تاکید بر وجود روابط مشترک زیاد بین مردم و دولت دو کشور می‌گوید: وجود وجوه مشترک در دین، فرهنگ و تمدن می‌تواند کمک شایانی به گسترش ارتباطات بین دو کشور داشته باشد.

البته علاوه بر کشور پاکستان، یزدی‌ها در حوزه تجارت و بازرگانی با کشورهای عربی خصوصا عراق ارتباطات قابل توجهی دارند به طوری که فعالیت در زمینه قطعات خودرو و خودرو سازی، کشاورزی و اقلام فرهنگی در این رابطه پررنگ‌تر است ولی با این وجود هنوز در حوزه گردشگری نتوانسته‌ایم در زمینه جذب گردشگران عراقی موفقیت‌های چشمگیری داشته باشیم.

جهش قابل توجهی که طی سال‌های اخیر، توسعه روابط بین‌المللی یزد با دیگر کشورها را توسعه بخشیده است، می‌تواند زمینه‌ساز آینده‌ای با اقتصاد پویاتر در این سرزمین باشد و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های هوایی و ترانزیت ریلی و زمینی، ایجاد بندرخشک و سایر اقدامات با هدف توسعه این روابط را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل