کولاک برف، میهمان محورهای کوهستانی آذربایجان‌غربی می‌شود


ارومیه- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: طی روزهای...
ارومیه- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: طی روزهای پایان هفته جاری، به علت بارش برف، وزش باد و کولاک ناشی از آن، جاده های استان به ویژه محورهای کوهستانی لغزنده خواهد بود.

مهدی کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران و برف همراه با وزش باد گاهی شدید تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و کاهش دما بین ۶ تا هشت درجه از اواخر وقت روز جمعه در آذربایجان غربی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: زمان شروع فعالیت سامانه بارشی روز پنجشنبه بوده و نوع مخاطره بارش باران و برف و منطقه اثر تمامی مناطق استان است.

وی اظهار کرد: اثر مخاطره آبگرفتگی و اخلال در ترددهای شهری، لغزندگی و کولاک برف در جاده های کوهستانی است و توصیه می شود آمادگی لازم درخصوص آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن مسیل ها، آماده باش راهداری ها، آماده سازی تجهیزات برف روبی، یخ زدایی و محکم کردن سازه ها،گلخانه ها و بنرهای تبلیغاتی وجود داشته باشد.

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به دمای هوای استان در ۲۴ ساعت گذشته ادامه داد: در این مدت، چالدران با دمای چهار درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین شهر استان بود و دمای مرکز استان ارومیه نیز در سردترین ساعات به منفی سه درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است.

پیرانشهر و سردشت جزو شهرهای پر بارش این استان با سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر بارندگی محسوب شده و بارش‌های استان از شهریورماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه دارد.

به علت کشاورزی بودن شغل اغلب مردم منطقه گزارش‌های هواشناسی جزو اخبار بااهمیت برای ساکنان این استان است چرا که تمامی فعالیت‌های کشاورزی را از کاشت داشت و برداشت براساس آن برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.