کوچ سنتی عشایر در ایلام ممنوع است


کوچ سنتی عشایر در ایلام ممنوع است

ایلام - ایرنا - مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: کوچ سنتی عشایر ممنوع است و از ادامه کوچ خانوارهای عشایری که به صورت سنتی برای رفتن به مناطق سردسیری تردد کنند، ممانعت می شود.

فرشاد یاسمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق مصوبه های کمیته کوچ عشایر استان، پلیس راه از ادامه مسیر عشایری که به صورت سنتی و پیاده اقدام به کوچ کنند، جلوگیری می کند.

وی افزود: به همه عشایر مهمان و بومی ابلاغ شده است که باید از طریق ماشینی کوچ کنند و اجازه کوچ به شیوه سنتی را ندارند.

یاسمی یادآور شد: البته این دستورنامه شامل عشایری می شود که از مسیرهای اصلی عبور می کنند و عشایری که از ایل راه ها یا جاده های فرعی و کم تردد به سمت مقصد حرکت می کنند و بُعد مسافت کوچ آنها از مناطق گرمسیری به میان بند و سردسیر کم است، شامل این دستور نمی شوند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه کوچ عشایر از نیمه دوم فروردین ماه به سمت مناطق سردسیر به طور رسمی آغاز می شود، اما هم اکنون حدود ۱۰ درصد از عشایر به ویژه کوچ نشینان مهمان حرکت به سمت میان بندها را شروع کرده اند.

وی گفت: همه دستگاه های متولی دخیل درکوچ عشایر همچون دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، پلیس راه، هلال احمر، دامپزشکی و فرمانداری ها آماده باش هستند.

به گزارش ایرنا، مناطق گرمسیری استان ایلام همه ساله از اواسط فصل پاییز میزبان ۲ هزار عشایر مهمان از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان است که با گرم شدن هوا ایلام را به سمت مناطق سردسیری استان های خود ترک می کنند.

دامنه های کبیرکوه، دینارکوه، سیوان، مانشت، قلارنگ، شره زول و دالاب از مهمترین مناطق سردسیری عشایر استان ایلام در زمان کوچ بهاره است.
۹ هزار و ۷۳۶خانوار با ۶۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه و همراه داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان ایلام زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | لحظاتی عجیب و ترسناک از تغییر رنگ خورشید در چین